به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره میم مثل معلم گفت: مطالعات نوین نشان میدهند که بین رشد اقتصادی و درصد بالای بهرهوری، تربیت معلم و توانمندسازی معلمان کشورها رابطه وجود دارد.
وی افزود: با مطالعه درباره کشورهای آمریکا، چین، کانادا، ژاپن، فنلاند و کره جنوبی دریافتیم که در جهتگیریهای تربیت معلم این کشورها چند ویژگی مشترک از جمله آموزش و توانمندسازی مستمر وجود دارد و این موضوعات بسیار مهم است و ما باید بیشتر روی آن کار کنیم.
صحرایی اضافه کرد: در دانشگاه های علوم پزشکی، دانشجویان پزشکی توسط دیگر پزشکان تربیت میشوند بنابراین چرا معلمان توسط دیگر معلمان تربیت نشوند؟ ایده «دکتر معلمان» با همین تفکر شکل گرفت. زیرا دنیا همین کار را کرده بود.
به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش، هندیها در سند ملی آموزش و پرورش خود که اخیراً تصویب شده از یک سامانه اشتراک گذاری اطلاعات به نام DIKSHA رونمایی کردند. هدف سامانه این است که تمام معلمان کشور به طور منظم ساعات یادگیری داشته باشند، به گونهای که معلمی در اعماق روستاهای هندوستان از امکان یادگیری یکسان با معلمان دهلی برخوردار شود.
صحرایی تاکید کرد: هدف این طرح، برقراری عدالت آموزشی و برابری است. مدرسهای که معلم خوب دارد میتواند بسیاری از کاستیها را جبران کند.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند سنگاپور وقتی خواستند پیشرفت کنند، روی منابع طبیعی یا نفت و گاز تمرکز نکردند بلکه روی آموزشوپرورش سرمایهگذاری کردند. وزیر آموزش و پرورش آنها میگوید پس از تحلیلهای طولانی در اتاقهای فکر و مشاورههای مختلف داخلی و خارجی درباره اینکه برای پیشرفت کشور از کجا شروع کنیم، به این نتیجه رسیدیم که بین رتبه کشورها در آزمون پیزا و پیشرفت اقتصادی و نرخ بهرهوری رابطه وجود دارد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شروع تحولات کشورهای پیشرفته کنونی از آموزش پرورش بوده زیرا تربیت یک امر جهتساز و راهبردی است، درباره تحولات نظامهای آموزشی جهان توضیح داد: تحول در برنامه درسی با تمرکز بر قابلیت بیش از دانش، ادغام سنت و مدرنیته و توجه ویژه به نسل دیجیتال اهمیت دارد همچنین بحث شمول، عدالت و برابری مهم است که امیدوارم ما نیز در این زمینه موفق باشیم.
صحرایی در ادامه با اشاره به رابطه بین توانمندسازی معلمان و نرخ بهرهوری در کشورهای پیشرفته اظهارکرد: کشورهایی که کلاسهای توانمندسازی بیشتری برای معلمان دارند، نرخ رشد اقتصادی بالاتری دارند. این کشورها فرآیندهای سختگیرانهای برای جذب معلمان و تداوم فعالیت آنان دارند.
بنا به اعلام دانشگاه فرهنگیان، وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: کلید حل همه مشکلات کشور از جمله مسائل اقتصادی کشور توجه به تعلیم و تربیت و معلمان است و نه فقط اقتصاددانان و سیاسیون. معلم عامل تحول در هر جامعه است.
انتهای پیام