به گزارش ایسنا، موسی بزرگ اصل با ارائه گزارشی از روند اظهارنظرهای حسابرسی از سال ۶۸ تا ۱۴۰۳ گفت: در گزارشهای حسابرسی از ۱.۵ درصد گزارش مقبول، امروز به ۵۰ درصد گزارش مقبول رسیدهایم و این روند نشان میدهد که به سمت شفافیت حرکت کردهایم، اما این حرکت کند است.
وی در ادامه با اشاره اینکه قانون تجارت ما از ۹۰ سال پیش تا کنون تغییر زیادی نکرده است، گفت: در آخرین حسابرسی از شرکتها به طور متوسط حدود ۱۱ بند انحراف از قوانین و مقررات و عدم رعایت استانداردها وجود دارد و بخشی از این مسأله به همین قانون تجارت برمیگردد.
بزرگ اصل با برشمردن مشکلات گزارشهای حسابرسی در کشور گفت: یکی از بندهای پرتکرار حسابرسی بند مالیات است و این ریشه در نظام مالیاتی کشور است. همچنین تشخیص نادرست حسابرسی، مشکلات راهبری شرکتی نیز از دیگر مشکلات گزارشهای حرفه حسابرسی است.
مدیرعامل سازمان حسابرسی ادامه داد: اظهارنظرهای حسابرسی تا زمانی ارزش دارند که حسابرسیها بهخوبی انجام شود، زیرا معتقدیم که اگر ارزشهای حرفهای کاهش یابد، ارزش گزارشها از بین میرود، بنابراین کیفیت حسابرسی بسیار مهم است.
وی در بخش دیگری، با تأکید بر ضرورت یک نهاد ناظر در حرفه گفت: تعارض منافع باید در این حرفه حل شود و این نیازمند نهاد ناظر حرفهای و مستقل و نیز وجود بخش کنترل کیفیت جدی و ضمانت اجرایی قوی است.
موسی بزرگ اصل با اشاره به مشکلات مؤسسات حسابرسی اظهار کرد: یکی از مسائل جدی در کیفیت گزارشها، حقالزحمه پایین حسابرسی است. حقالزحمه حسابرسی در سازمان حسابرسی نسبت به درآمد ۵۴ ریال به یک میلیون ریال، درصورتیکه متوسط اروپا ۱۳ به ۱۰۰۰۰ است و ما در حد بنگلادش هستیم؛ بنابراین برای کیفیت بهتر باید قدر و ارزش حرفه را بدانیم.
وی در خصوص ایجاد دولت دادهمحور بیان کرد: معتقدیم که برای ایجاد دولت دادهمحور تمام دستگاههای کشور باید حسابرسی شوند و امید داریم که از ظرفیت حرفه حسابرسی برای حسابرسی وزارتخانهها و مؤسسات دولتی استفاده شود.
مدیرعامل سازمان حسابرسی در پایان گفت: استفاده از فناوری، رمز توسعه حرفه حسابرسی در آینده است و در همین راستا در سازمان حسابرسی، حسابرسی دادهمحور و حسابرسی فناوری اطلاعات آغاز شده است.
انتهای پیام