به گزارش ایسنا، با وجود این که فیلمهایی مانند «شرور» و «تل ماسه: قسمت دوم» توانستند نامزدهای متعددی در اسکار امسال کسب کنند، رویکرد آکادمی در حمایت از فیلمهای کوچکتر و غیرمتعارف باعث شد تا برخی از فیلمهای پرمدعا از رقابت کنار بروند. از دنبالهی موردانتظار یک برنده اسکار گرفته تا یک درام الهامبخش ورزشی و یک فیلم زندگینامهای موسیقیایی با حضور یک بازیگر محبوب، این آثار نتوانستند به موفقیتی که برایشان پیشبینی میشد، دست یابند و از گردونه رقابت حذف شدند.
۱. آتش درون (The Fire Inside)
فیلم«آتش درون» به کارگردانی ریچل موریسون که داستان قهرمان بوکس المپیک، کلارسا شیلدز را روایت میکند، در جشنواره فیلم تورنتو با تحسین منتقدان مواجه شد. این فیلم به نویسندگی بری جنکینز و با بازی رایان دستینی و برایان تایری هنری، انتظار میرفت که در اسکار بدرخشد. هنری که پیشتر نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود، شانس بالایی برای تکرار این موفقیت داشت، اما عدم توجه آکادمی به فیلمهای ورزشی و تبلیغات ضعیف باعث شد این فیلم از رقابت بازبماند.
۲. گلادیاتور ۲ (Gladiator II)
دنبالهی فیلم مشهور «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات، ابتدا بهعنوان یکی از مدعیان اصلی اسکار شناخته میشد. نسخه اصلی این فیلم پنج جایزه اسکار، ازجمله بهترین فیلم را به خود اختصاص داده بود و امید میرفت که این قسمت جدید نیز بتواند اسکار را برای اسکات به ارمغان بیاورد. اما با نمایش فیلم، انتظارات کاهش یافت و به تدریج همه نامزدیهای احتمالی آن از پل مسکال و دنزل واشنگتن گرفته تا خود اسکات از بین رفتند. در نهایت، این فیلم تنها در بخش بهترین طراحی لباس نامزد شد، در حالی که سهم فیلمهای بلاکباستر در شاخه بهترین فیلم به «شرور» و «تل ماسه: قسمت دوم» محدود شد.
۳. بلیتز (Blitz)
فیلم «بلیتز» به کارگردانی استیو مککوئین، کارگردان برنده اسکار فیلم «۱۲ سال بزدگی»، یکی از امیدهای اصلی اسکار به نظر میرسید. این فیلم که به بمباران لندن در جنگ جهانی دوم میپردازد و با بازی سیرشا رونان همراه بود، در جشنواره فیلم لندن برای اولینبار به نمایش درآمد. اما نقدهای متوسط و استراتژی پخش نامشخص از سوی اپل، باعث شد که فیلم در شلوغی فصل جوایز گم شود و در نهایت نتواند نظر رأیدهندگان را جلب کند.
۴. ماریا (Maria)
فیلم زندگینامهای «ماریا» به کارگردانی پابلو لارین و با بازی آنجلینا جولی در نقش ماریا کالاس، انتظار میرفت که حداقل در بخش بازیگری نامزد شود. اما این فیلم، مانند دیگر آثار لارائین (جَکی و اسپنسر) که پیشتر مورد توجه آکادمی قرار گرفته بودند، نتوانست به موفقیتی مشابه دست یابد و از فهرست نامزدها حذف شد.
۵. جوکر: جنون مشترک (Joker: Folie à Deux)
دنبالهی «جوکر»، که در سال ۲۰۱۹ اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین موسیقی متن را به دست آورده بود، این بار نتوانست مسیر موفقیت را تکرار کند. فیلم در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با حضور لیدی گاگا در کنار واکین فینیکس، امید زیادی برای اسکار داشت. اما «جوکر: جنون مشترک» بهعنوان یک فیلم نیمهموزیکال و غیرمتعارف، انتظارات تماشاگران و آکادمی را برآورده نکرد و از فهرست نامزدها کنار گذاشته شد.
۶. ویل و هارپر (Will & Harper)
مستند «ویل و هارپر» که سفر جادهای ویل فرل و دوستش هارپر استیل را به تصویر میکشد، یکی از فیلمهای تأثیرگذار جشنواره ساندنس بود. این مستند که با استقبال تماشاگران و منتقدان مواجه شد، توسط نتفلیکس خریداری و تبلیغات گستردهای برایش انجام شد. اما آکادمی در سالهای اخیر نسبت به مستندهای با حضور چهرههای مشهور و همچنین فیلمهای مستند آمریکایی بیتوجه بوده و این فیلم نیز از نامزدی در اسکار بازماند.
۷. اینجا (Here)
فیلم «اینجا» به کارگردانی رابرت زمکیس، که با ستارگانی چون تام هنکس و رابین رایت همراه بود، یکی دیگر از فیلمهای ناامیدکننده این فصل بود. این فیلم که براساس یک رمان گرافیکی ساخته شده و داستان آن در یک اتاق و در گذر زمان روایت میشود، مانند دیگر آثار اخیر زمکیس نتوانست توجه منتقدان و آکادمی را به خود جلب کند. حتی در بخش جلوههای ویژه نیز که معمولاً از فیلمهای زمکیس تقدیر میشود، این فیلم موفق به نامزدی نشد.
۸. درس پیانو (The Piano Lesson)
پس از موفقیت فیلم «حصارها» در اسکار که توانست جایزهای برای وایولا دیویس به ارمغان بیاورد و سه نامزدی دیگر کسب کند، و همچنین موفقیت «بلک باتم ما رینی» با دو جایزه اسکار و سه نامزدی دیگر، انتظار میرفت که اقتباس دیگری از آثار آگوست ویلسون نیز مورد توجه آکادمی قرار گیرد. فیلم «درس پیانو» که در جشنواره تلوراید ۲۰۲۳ به نمایش درآمد، نقدهای مثبتی دریافت کرد و بازی دانیل ددوایلر، که سال قبل از نامزدی برای فیلم «تیل» محروم شده بود، مورد تحسین قرار گرفت. بسیاری پیشبینی میکردند که او امسال در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شود، اما با وجود چند نامزدی از سوی انجمن بازیگران و حلقه منتقدان، بار دیگر نادیده گرفته شد. این فیلم، که از نظر بصری پرجزئیاتترین و خوشساختترین اقتباس از ویلسون محسوب میشد، حتی در بخشهای فنی نیز موفق به دریافت هیچ نامزدی نشد و بهعنوان یکی دیگر از شکستهای نتفلیکس در فصل جوایز ثبت شد.
۹. شِرلی (Shirley)
فیلم زندگینامهای «شرلی»، درباره شرلی چیزم، نخستین زن سیاهپوستی که برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شد، یکی دیگر از امیدهای بالقوه اسکار بود. با حضور بازیگر برنده اسکار، رجینا کینگ، و فیلمنامهای از جان ریدلی (برنده اسکار با فیلم ۱۲سال بردگی )، این فیلم روی کاغذ یک اثر قدرتمند به نظر میرسید. اما پس از اکران آزمایشی ضعیف، این پروژه که میتوانست یکی از شانسهای مسلم نتفلیکس باشد، دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در بهار ۲۰۲۴، در بحبوحه رقابتهای انتخاباتی آمریکا، با نقدهای متوسطی منتشر شد. این فیلم که میتوانست برای رجینا کینگ موفقیتی در اسکار به همراه داشته باشد، از رقابت کنار ماند. با این حال، او احتمالاً در فیلم جنایی «سرقت نافرجام» (Caught Stealing) به کارگردانی دارن آرونوفسکی، توجه بیشتری را جلب خواهد کرد.
۱۰. لی (Lee)
کیت وینسلت، با شش نامزدی و یک برد در کارنامهاش، همواره از چهرههای مطرح فصل جوایز بوده است. امسال نیز پس از دو نامزدی گلدن گلوب (یکی در بخش تلویزیونی)، نام او بار دیگر در رقابتها مطرح شد. اما نقشآفرینی او در فیلم زندگینامهای «لی»، که درباره لی میلر، عکاس جنگ جهانی دوم است، نتوانست نظر آکادمی را جلب کند. این فیلم که ساختاری کلاسیک و روایتی معمولی داشت، ممکن بود ۲۰ سال پیش موفق باشد، اما در فضای رقابتی امسال نتوانست تأثیرگذار باشد. حتی حمایت لحظه آخری همبازیهای لئوناردو دیکاپریو و فرانسیس فیشر در فیلم «تایتانیک» هم نتوانست به نجات این فیلم کمک کند. «لی» که در جشنواره تورنتو ۲۰۲۳ به نمایش درآمده بود، از نگاه منتقدان فیلمی معمولی و کماثر تلقی شد و در نهایت نتوانست به اسکار راه یابد.
انتهای پیام