مهدی بقایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: همانطور که میدانید مسائل محیط زیستی بخشهای مختلفی همچون آب، هوا، خاک، انرژی و پسماند را شامل میشود. قسمتی از معضلات محیط زیست مربوط به آلودگی هوا است. معاونت محیطزیست شهرداری اصفهان، برنامههایی برای این موارد تا سال ۱۴۱۰ دارد.
وی با اشاره به اینکه مرجع ثابتی که مشخص کند علت اصلی آلودگی هوا از منابع ثابت است یا متحرک وجود ندارد، افزود: بسیاری از دلایل ایجاد آلودگی هوا به شهرداری ربط پیدا نمیکند؛ چون کارخانههای آلاینده و شمارهگذاری اتومبیلها در حیطه کار شهرداری نیست، اما انجام درست هندسه ترافیکی ازجمله اقدامات شهرداری است که انجام ندادن صحیح آن منجر به ترافیک بیشتر و آلودگی هوا میشود.
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا نیز میتواند ناشی از ماشینهای خدماتی مربوط به شهرداری مانند خدمات موتوری، اتوبوسرانی، آتشنشانی و پسماند باشد که تعداد آنها زیاد نیست و در برابر حجم بالای اتومبیلهایی که در سطح شهر تردد میکنند اثر فراوانی ندارد، اما چون تردد زیادی دارند امکان دارد در ظاهر این تصور به وجود آید که این وسایل نیز شهر را آلوده میکنند. بهعنوانمثال یک اتوبوس تولیدکننده آلودگی است، اما در کنار سایر وسایل نقلیه میزان آن چشمگیر نیست.
بقایی به تشکیل جلساتی در شهرداری با عنوان اضطرار آلودگی هوا اشاره و اظهار کرد: این جلسات برای بررسی مسائل محیط زیستی بهطور مستمر و هفتگی در روزهای شنبه با حضور شهردار، معاون حملونقل و ترافیک، ستاد بحران و رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیطزیست برگزار میشود که ازجمله مسائل مورد بررسی در این جلسات میتوان به معاینه فنی خودروها یا اقداماتی برای برقی شدن مانند ورود پنجاه دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل شهری و یا اسکوتر اشاره کرد.
وی با بیان اینکه گسترش حملونقل عمومی و توسعه فضای سبز و تولید انرژی پاک ازجمله رویکردهای شهرداری در مدیریت آلودگی هوا است، تصریح کرد: دررابطه با گسترش فضای سبز و تولید انرژی پاک که ازجمله وظایف معاونت خدمات شهری است باید به این اشاره کرد که در شهر اصفهان شش هزار هکتار فضای سبز بهصورت درختکاری و چمنکاری وجود دارد. سؤالی که مطرح میشود این است که شهرداری این فضای سبز را که بیشتر آنها نیز از نوع گونههایی با مصرف آب زیاد هستند؛ آنهم در شرایطی که اصفهان در حال دستوپنجه نرم کردن با خشکسالی و بیآبی است چگونه نگهداری میکند؟
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصفیه پساب و استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز را، بهترین راه برای نگهداری فضای سبز برشمرد و گفت: رویکرد استفاده از پساب در سالهای گذشته نیز مطرحشده و اگر باتوجهبه وضعیت آب موجود، از گذشته روی آن کار میشد، در حال حاضر این فرآیند تکمیلشده بود، اما در مقطعی این کار متوقف شد. اکنون با تمام توان و بودجه در حال انجام این پروژه هستیم تا زودتر با انجام تصفیه تکمیلی و احداث رینگ، پساب را به شهر برسانیم. این رینگ فقط در شهر اصفهان وجود دارد و جای دیگری به این صورت کار نشده است.
بقایی بیان کرد: در برنامه تدوین شده، حداقل هفت تصفیهخانه در این دو سال احداث و یا تکمیل خواهند شد که میتوان به تصفیهخانه سپاهان شهر و انجام فرایند تصفیه تکمیلی در شاهینشهر اشاره کرد، همچنین تصفیهخانه ناژوان، گل نرگس و دو تصفیهخانه در شمال با دبی ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و جنوب با دبی ۲۴۰ لیتر بر ثانیه نیز در دست اقدام است. در میدان امید نیز تصفیهخانهای برای فاضلاب خام با روش IFAS یا دوزیستی که روش جدیدی است در حال احداث است و طبق تفاهمنامه امضاشده، دو تصفیهخانه دیگر نیز در آینده احداث خواهد شد.
وی بینیازی از آبهای زیرزمینی تا سال ۱۴۱۰ را از برنامههای تعیینشده عنوان و اظهار کرد: با رساندن استاندارد پساب به رده A بهداشت میتوان آن را برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد و مزیتی که این امر دارد این است که پساب فاضلاب بهصورت مداوم تولید میشود، پس در فصل زمستان که نیاز کمتری به آب است، پساب تصفیهشده در مادیها ذخیره، به آبخوان تزریق میشود، به محلات سرزندگی میدهد و البته در این زمینه به ابر مخازن نیاز است.
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهردار اصفهان از عملیات نانواوزون در فرآیند تصفیه تکمیلی فاضلاب برای رسیدن به رده A بهداشت نام برد و بیان کرد: در حال حاضر این فرایند تستشده نتیجه داده است و قرار شده در تمام تصفیهخانههای احداثی بهکاربرده شود تا بعد از آن بتوانیم با لولهگذاری و رینگ و اقدامات زیرساختی اینچنینی پساب را به شهر منتقل کنیم.
بقایی ادامه داد: با وجود اینکه این اقدامات زیرساختی باید از قبل انجام میشده است، اما باید اعلام کرد زمانی که اصفهان به فکر استفاده از پساب فاضلاب افتاده بود سایر شهرها عقیده داشتند پساب چیز خوبی نیست و نباید استفاده شود که این خود نیز دوراندیشی اصفهان در این زمینه را نشان میدهد، اما بهطورکلی این سؤال شهروندان و دیگر شهرها است که فضای سبز با این وسعت و کیفیت چطور امکان دارد؟ البته باید بگویم کمآبی تأثیر خود را روی فضای سبز گذاشته؛ یعنی مدتزمان زیادی این فضای سبز با کمآبی روبهرو بوده و اگر آب به این فضای سبز برسد شما فضای سبز دیگری خواهید دید که امیدواریم زودتر این فرآیند انجام شود.
وی دغدغه مدیریت شهری را توجه به زیرساختهای محیط زیستی بیان و اظهار کرد: به دلیل همین رویکرد است که توسعه مترو نسبت به احداث روگذر و زیرگذر اولویت دارد و این موضوع نیز بر اساس شواهد علمی است؛ زیرا در هیچ کجای دنیا بهواسطه خیابانکشی، اتوبان کشی، زیرگذر و روگذر ترافیک کم نشده است و دلیلش این است که با انجام چنین فعالیتهایی رفتوآمد افزایش مییابد و بهطورکلی رویکرد حملونقلی در دنیا این است که برای رفتوآمد خصوصی محدودیت و برای رفتوآمد عمومی راحتی ایجاد شود.
معاون خدمات شهری و محیطزیست شهردار اصفهان شهر خورشیدی را نیز ازجمله اقدامات آینده اصفهان عنوان کرد و افزود: در رابطه با دیگر آلایندهها نیز رویکرد به همین صورت است، بهعنوانمثال تکنولوژیهای مورداستفاده همچون تأسیس کارخانه و مکانیزه کردن ماشینآلات پسماند در مدیریت پسماند نیز ازجمله فعالیتهای زیرساختی در حوزه پسماند است. خورشیدی کردن انرژی مورد استفاده شهرداری در اولویت برنامههای مربوط به موضوع انرژی است و بعد از آن نیز درصدد رسیدن به شهر خورشیدی خواهیم بود؛ یعنی کل شهر را خورشیدی کنیم و این موارد ازجمله وظایف معاونت خدمات شهری و محیطزیست شهرداری است که بخشی از این فعالیتها منجر به کمتر شدن آلودگی هوا و بخشی از فعالیتها مثل فضای سبز نیز منجر به بهبود کیفیت هوا خواهد شد.
قطع درختان شهر با چند امضای و تائید
وی در پاسخ به این سؤال که دلیل قطع درختان در نواحی مختلف شهری چیست، گفت: باتوجه به اهمیت موضوع فضای سبز، قانونی همراه با آییننامه، ماده و بندهای مختلف به نام حفظ و گسترش فضای سبز وجود دارد. ماده هفت این قانون به تشکیل کمیسیونی متشکل از معاون خدمات شهری، رئیس سازمان فضای سبز، دو نفر عضو شورای شهر و یک نفر قاضی از دادگستری اشاره دارد و برای حتی قطع یک درخت در سطح شهر این ترکیب از افراد باید دستور دهند و معمولاً هفتهای چهار الی پنج ساعت از وقت معاونت خدمات شهری به این جلسه اختصاص پیدا میکند.
بقایی ادامه داد: بهعنوان مثال اگر کسی قصد ساخت خانه دارد و در آن محل یک درخت وجود دارد، باید به اداره حفظ و گسترش فضای سبز در سازمان پارکها اطلاع دهد تا بازدید انجام و عکس و نقشه تهیه شود و بعد در جلسه کمیسیون و با حضور نماینده سازمان شهرسازی، واحد باغبانی شهرداری و واحد گلوگیاه درباره آن درخت تصمیمگیری شود که آیا این درخت در ۶۰ درصد ساخت است یا نه؟
وی خاطرنشان کرد: قانون بهروشنی درباره این مسائل صحبت کرده است و در آخر قاضی حاضر در جلسه حکم میدهد و اگر کسی بدون اینکه این مسیر را طی کند، درختی را قطع کند مشمول ماده شش این قانون میشود که طبق این ماده مدیرعامل سازمان پارکها موظف است از آن فرد شکایت کیفری کند و جریمههای سنگینی دراینرابطه در نظر گرفته شده است.
معاون خدمات شهری و محیطزیست شهردار اصفهان بیان کرد: اگر کمیسیون به این نتیجه برسد که درخت بهصورت عمدی خشکانده شده، فرد متخلف باید عوارض پرداخت کند یا اگر به این نتیجه برسد که این درخت قابلجابهجایی است و مشکلی برای جابهجایی آن پیش نمیآید باید هزینه جابهجایی پرداخت و درخت جابهجا شود، همچنین اگر کمیسیون به این نتیجه برسد که درخت باید قطع شود باید عوارض پرداخت شود؛ یعنی دو برابر محیط درختی که قرار است قطع شود، باید درخت بکارد.
بقایی در ادامه افزود: بهطورکلی در این قانون در رابطه با هرکدام از این نتایج کاری که باید انجام شود، گفته شده است بهطور مثال اگر شخصی با ماشین به درخت برخورد کند و باعث شکست درخت شود، حتماً پلیس آن فرد را به این کمیسیون معرفی میکند و جرائم سنگینی در نظر گرفته شده است؛ بهعنوانمثال برای درخت با محیط بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر حدود ۳۰ میلیون تومان جریمه در نظر گرفت هشده است.
وی با اشاره به اینکه در اصفهان علاوه بر آییننامه کلی یک آییننامه بهصورت پیوست نیز وجود دارد، گفت: طبق این آییننامه برای تصمیمگیری دررابطهبا قطع درختان در پروژههای استانی، شهری و منطقهای به ترتیب نیاز به اظهارنظر شورای ترافیک استان، شورای ترافیک شهرستان و کمیته فنی ترافیک معاونت ترافیک و شورای سیاستگذاری است تا با بررسی مطالعات، کمیسیون رأی بر قطع یا جابهجایی درختان بدهد.
معاون محیطزیست و خدمات شهری شهردار اصفهان پوسیدگی درختان را از دیگر دلایل قطع درختان برشمرد و گفت: بهواسطه کمآبی یا بیماری ممکن است درختان دچار پوسیدگی شوند و امکان افتادن و خطرآفرینی آنها وجود دارد در نتیجه ازجمله کارهایی که در کمیسیون حفظ و گسترش پیگیری میشود در رابطه با همین درختان خطرآفرین است.
وی در ادامه افزود: با اعلام شهرداری یا مردم این درختان بررسی میشوند. در بسیاری موارد نیز از روی ظاهر نمیتوان به پوسیدگی درخت پی برد و وقتی نیروهای سازمان پارکها بررسیهای لازم را انجام داده و قصد قطع درخت رادارند، مردم جمع میشوند و مخالفت میکنند البته این موضوع جای خوشحالی دارد، اما بعد از قطع درخت متوجه توخالی و پنبهای بودن داخل درخت میشوند و مجوز تمام این فعالیتها در کمیسیون حفظ و گسترش داده میشود یعنی بریده و قطع شدن تکتک درختان در این شهر مورد تائید و با امضای حداقل چهار الی پنج نفر است.
بقایی در مورد قطع درختان در منطقه ۹ و ناژوان بیان کرد: در این مناطق باید به دو موضوع اشاره کرد. یکی بیماری درختان چنار خیابان آتشگاه و خطرآفرین شدن آنها و موضوع دیگر نیز بحث چوببری و درختبری در ناژوان است. یکی از وظایف کمیسیون حفظ و گسترش تعیین نوع زمین و باغ بودن یا نبودن آن قلمداد میشود.
بقایی در پایان به راهکارهای مقابله با چوببری در ناژوان اشاره و تاکید کرد: برای مقابله با چوببری و درختبری مراحل بسیار زیادی طی کردیم، از نیرو انتظامی و بسیج درخواست کمک کردیم، همچنین یک تیم موتوری از جانب معاونت خدمات شهری و محیطزیست راهاندازی کردیم و حتی ما یک پهپاد جستجوگر در آتشنشانی تازه خریداری کردیم که حرارت را تشخیص میدهد. سال گذشته در فدک از این پهپاد در جهت پیدا کردن چادرهایی که داخل آنها وسایل گرمایشی ناایمن روشن بود استفاده کردیم. در ناژوان نیز چند شب پشت سرهم از این پهپاد استفاده کردیم. این اقدامات و چندین اقدام دیگر همزمان باهم در طی چند ماه، باعث شد این فعالیت کمی متوقف شود، البته تعدادی از افراد خاطی شناسایی شدند و شکایت از آنها انجامشده است.
انتهای پیام