سیدمحسن صادقی امروز (شنبه ۲۷ بهمن ماه) در جلسه شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولت در استان زنجان، با اشاره به ظرفیتهای بالای استان، هماهنگی و همدلی موجود بین بخشهای دولتی و خصوصی و تأکید بر لزوم ارتقای جایگاه زنجان در شاخصهای ارزیابی و رتبهبندی استانها، اظهار کرد: ارتقای رتبه شورای گفتوگوی بخش خصوصی و دولتی قابل تقدیر است، اما کافی نیست.
وی با اشاره به هدفگذاری این مهم و قرارگیری استان در رتبه ۳ استان اول و همچنین بهرهگیری از ظرفیت نمایندگان و سایر مسئولان در تحقق این مسئله، در بخش دیگر سخنان خود، افزود: در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه نیز نگاه ویژهای به حوزه تعامل بخش خصوصی با دولت شده است.
صادقی با بیان اینکه دولتها تصدیگر خوبی نیستند و تجربه همه کشورها در واقع این است که تا جایی که امکان دارد مدیریت حوزههای مختلف غیرحاکمیتی را به بخش خصوصی واگذار کنند، ادامه داد: رویکرد دولت چهاردهم در کاهش تصدیگری و واگذاری امور غیرحاکمیتی است.
وی با اشاره به اینکه قابل قبول نبودن رقابت شرکتهای دولتی و نهادها با بخش خصوصی، اذعان کرد: ایدهها پیشرانهای خوبی است که در این جلسات ایدههای خوبی مطرح می شوند آنچه مهم است قابلیت گذار اندیشه به حوزه عمل است یعنی چیزی بگویم که قابل تحقق باشد و در آن زمانبندی مطرح شده انجام شود.
صادقی با اشاره به تاریخچه پرغصه فرودگاه زنجان و تاکید بر لزوم رفع مشکلات آن در ابعاد تجهیزات، لجستیک و پرواز، گفت: حوزه هواپیمایی توجیه اقتصادی دارد.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه زیرساخت فرودگاه ما بستر قابل قبولی دارد، اما نیازمند توسعه است، اذعان کرد: برای توسعه فرودگاه و دوخطه کردن راهآهن اولویت ویژه قائل هستم.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان در کریدورهای حملونقل و وجود ظرفیت برای تعاملات تجاری، بازرگانی و مسافری با حداقل ۱۰ کشور و چندین استان طبق مطالعه شخصی و بهره گیری از نخبگان، گفت: این زمینه هم نیاز به توسعه و هم استمرار و پایداری پروازها دارد.
صادقی با اشاره به بر تلاش برای حمایت از بخش خصوصی در حوزههای مختلف، گفت: در دورههای مختلفی اقداماتی برای توسعه پروازها در فرودگاه زنجان انجام شده، ولی استمرار نداشته و بستری که باید سودآور باشد، زیانده شده است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی در راستای پیگیری و تسریع در روند توسعه فرودگاه، باهدف تکمیل بسته توسعه فرودگاه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی و جذب سرمایه و تحقق کنسرسیوم بخش خصوصی برای ایجاد زنجان ایرلاین به صورت مجزا (دو کارگروه) و همچنین استفاده از مشارکت صاحبان سرمایه بومی، خاطرنشان کرد: در صورت نبود علاقهمندی بومی، متقاضی از خارج استان وجود دارد.
در ادامه نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی، گفت: این موضوع نهتنها بهعنوان یک ضرورت بلکه بهعنوان یک فرصت استراتژیک برای تحقق اهداف کلان اقتصادی در استان مطرح میشود.
سیدجمال موسوی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس نگاه ویژهای به فرودگاههای کشور دارد، اظهار کرد: فرودگاه شهدای زنجان به عنوان یکی از ارکانهای اساسی زیرساختهای حملونقل هوایی در منطقه شمال غرب کشور با موانع عدیدهای در ابعاد مالی، عملیاتی و مدیریتی مواجه است که مانع از تحقق ظرفیتهای آن در عرصه ملی و بینالمللی شده است.
وی با بیان اینکه تامین هزینههای روزافزون عملیات فرودگاهی، نگهداری و توسعه زیرساختها باعث شده تا فرودگاه فوق جز فرودگاههای زیانده کشور قرار بگیرد، تشریح کرد: محدودیتهای حاکم برای برقراری پروازهای تجاری و بینالمللی و عدم ارائه تسهیلات کافی فرودگاهی و زیرساختهای لجستیکی از عواملی هستند که سبب شده فرودگاه زنجان از جایگاه واقعی خود در شبکه هوایی کشور فاصله گرفته و بهرهبرداری مطلوبی نداشته باشد.
موسوی با تاکید بر واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی، افزود: این موضوع نهتنها بهعنوان یک ضرورت بلکه بهعنوان یک فرصت استراتژیک برای تحقق اهداف کلان اقتصادی در استان مطرح میشود.
وی با بیان اینکه فرودگاه زنجان با پتانسیلهای بالقوه خود میتواند بستر مناسبی برای بهینهسازی فرایندهای عملیاتی، کاهش هزینههای عمومی و جذب سرمایهگذاران کلان در حوزه حملونقل هوایی و زیرساختهای مختلف باشد، تصریح کرد: ارتقای بهرهوری اقتصادی و فناوریهای پیشرفته میتواند سبب بهینهسازی ظرفیتهای فرودگاهی در فرایندهای عملیات هوایی و کاهش زمانهای انتظار شود.
نماینده مجلس با بیان اینکه این تغییرات میتواند موجب جذب سرمایهگذاران خارجی شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در شرایطی که دولت با محدودیتهای شدید مالی و چالشهای بودجه روبهرو به شدت حائز اهمیت است.
انتهای پیام