این هنرمند سرشناس موسیقی نواحی در گفتگو با ایسنا از اجرای موسیقی مقامی خراسان خبر داد و افزود: تجنیس، گرایلی، شاختایی، بلوای و بلیل جزو مقامهای موسیقی خراسان هستند اما «نوایی» مشهورترین و گستردینترینِ آنهاست که افراد بسیاری از استاد غلامعلی پورعطایی، ابراهیم شریفزاده و عثمان محمدپرست تا عبدالوهاب شهیدی و محمد اصفهانی و بیژن بیژنی و دیگران، آن را اجرا کردهاند.
این خواننده و نوازنده که سابقه اجراهای گوناگون در جشنواره موسیقی فجر را داشته، برنامههای اینچنین را موثر دانست و افزود: طبیعی است که برگزار شدن هر جشنواره و برنامه فرهنگی به هر مناسبت و بهانهای خوب است چون مجال و فرصتی است تا هنرمندان یکدیگر را ببینند و با هم تبادل نظر کنند از سوی دیگر موجب میشود تا مردم با جذابیتها و قابلیتهای موسیقی محلی آشنا شوند اما تعدادشان باید بیشتر شود.
تخمکار به ضرورت توجه و حمایت بیشتر از هنرمندان موسیقی نواحی اشاره و بیان کرد: هنرمندان باید فضایی برای معرفی هنر خود و ارتباط با مخاطبان داشته باشند؛ در حالی که جشنواره موسیقی فجر، سالی یکبار برگزار میشود و ضرورت دارد تعداد برنامههای افزایش یابد تا در این شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی از هنرمندان حمایت شود؛ این کار موجب میشود نسل جوان تمایل بیشتری به فراگیری ملودیها و افسانههای محلی داشته
باشد و در حفظ و گسترش آن بکوشد.
به گفته تخمکار، قدمت دوتار خراسان که محور موسیقی خراسان است و همه مقامهای موسیقی، چه در شرق و جنوب خراسان و چه در شمال آن با دوتار نوخته میشود به چند هزار سال قبل برمیگردد.
این نوازنده به نقش شبکههای اجتماعی در معرفی موسیقی اقوام مختلف ایرانی نیز اشاره و بیان کرد: امروز، تعریف رسانه تغییر کرده و مردم با گوشیهای هوشمند، بیش از هر چیز دیگری سر و کار دارند. چه اشکالی دارد اگر متولیان فرهنگی، شبکههای اجتماعی را فرصتی برای معرفی موسیقیها و نغمههای محلی بدانند؟
او معتقد است: زمانی میتوانیم از جوانان انتظار داشته باشیم که موسیقی اصیل و فاخر بشنوند که این نوع موسیقی را به روش درست و البته جذاب به آنها معرفی و از هنرمندان، حمایت مالی و معنوی کرده باشیم؛ اگر نه خیلیها از من میپرسند تو که ۴۰ سال ساخته و نواختهای، دستاوردت به لحاظ اقتصادی چه بوده است؟
انتهای پیام