یک کارشناس مسائل دینی مطرح کرد

ویژگی‌های اندیشه مهدوی در مکتب شیعه

یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به ویژگی‌های اندیشه مهدوی در نگاه شیعیان و تفاوت آن با سایر ادیان گفت: انتظار فرج در نگاه شیعه نه یک تفکر موهوم و خیالی، بلکه یک اندیشه پویا و زنده است که به تلاش در جهت بهبود وضع جامعه و مبارزه بیشتر با ظلم منتج می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اعتقاد به منجی و اصل مهدویت هدف و نهایت همه ائمه و پیامبران است، اظهار کرد: اعتقاد به منجی در ادیان دیگر هم وجود دارد، اما در هیچ دینی معرفت و اطلاع دقیق و درست از شخص منجی در دست نیست، در واقع سایر ادیان در اصل منجی با اسلام و شیعه مشترک هستند، اما نظام اعتقادی آنها در معرفت به منجی که اهمیت زیادی هم دارد، دارای نقصان است.

وی افزود: اینکه ما در شیعه منجی وعده داده شده را با اخبار و روایات مسلم و خصوصیات جزئی مثل نام، تاریخ تولد و حتی برخی شاخصه‌های چهره و ظاهر می‌شناسیم، موضوع ظهور را از یک امر ذهنی و یک آرزوی صرف، به موضوعی واقعی و عینی و هدف تحقق‌پذیر تبدیل کرده است. شیعه در اعتقاد به منجی در امور ذهنی غوطه‌ور نیست، بلکه واقعیتی حی و زنده را جست‌وجو می‌کند، امامی که زنده در میان مردم حضور دارد، صدای آنها را می‌شنود و دردهای آنها را می‌فهمد، او در این نگاه به‌عنوان یک انسان مشخص و واقعی وجود دارد و حتی افرادی که ظرفیت و سعادت داشته باشند او را زیارت می‌کنند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: این عقاید مخصوص شیعه است و البته سایر ادیان و عقایدی که این موضوع را قبول ندارند، هیچگاه نتوانسته‌اند دلیل عقلی مناسبی در رد آن بیان کنند و این خصوصیت مهم شیعه درباره موضوع اعتقاد به منجی است. ویژگی دیگر این نگاه این است که در این عقیده هیچگاه ارتباط بشر با فرستادگان الهی قطع نبوده و این شخص منجی که امروز در میان مردم است، امتداد حضور همه انبیا و اوصیا است.

احمدیان گفت: انتظار فرج در نگاه شیعه نه یک تفکر موهوم و خیالی، بلکه یک اندیشه پویا و زنده است که باعث می‌شود ظلم‌ها، تعدی‌ها و دزدی‌های مستکبران عالم پایان یابد. به همین دلیل است که انتظار فرج را افضل الاعمال دانسته‌اند و انتظار نه بی‌عملی، سکون و رهاکردن وضع برای درست شدن خود به خودی، بلکه عمل، تحرک، پویایی و تلاش در جهت از بین بردن ظلم و حاکم کردن عدل و حق در حد توان است. این عمل و این نعمت بزرگ به مردم ایران داده شده که این گام را بردارند و انقلاب اسلامی را ایجاد کنند. وظیفه امروز ما هم تلاش برای بهبود شرایط و حرکت بیشتر به سمت تحقق عدل است.

وی افزود: گفته می‌شود حضرت بقیه‌الله با تَرَعُب یاری می‌شود، یعنی مستکبران و قدرت‌ها مرعوب او می‌شوند و این موضوعی است که ما امروز در ابعاد کوچک‌تر در کشور خودمان شاهد آن هستیم که حکومت انقلاب اسلامی به‌عنوان نمونه و رشحه‌ای از نظام اسلامی در دل ظالمان و ابرقدرت‌ها ترس و رعب ایجاد کرده و این نقش انقلاب اسلامی در آمادگی برای ظهور است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جامعه مهدوی گفت: حضرت مهدی(عج) جامعه خود را بر چند اساس بنا می‌کنند؛ اول ریشه‌کن کردن کامل ظلم و جور و ستم در همه عالم. دوم، بالا رفتن سطح اندیشه انسان. سوم بنای جامعه بر محور اخلاق و فضیلت و جلوداریِ افرادی که دارای فضیلت اخلاقی و علمی هستند. ما می‌توانیم قدم به قدم جامعه خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولی عصر(عج) نزدیک کنیم و این غایت جامعه آرمانی مهدوی است که با عدم سازش با ظلم و مبارزه با آن، این مقدمات را برای تحقق کامل جامعه مهدوی فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403112619297
  • خبرنگار : 50528