نیمه‌شعبان و انتظار فرج؛ چراغ امید در دل‌های منتظر

نیمه شعبان هر سال چراغ امید در دل منتظران مهدی موعود (عج) بیش از هر زمان دیگری در دل منتظران روشن می‌شود.

نیمه‌ شعبان، شب نور، شب امید، شب تولد خورشیدی است که جهان را از تاریکی‌های ظلم و جور نجات خواهد داد. این شب، نه فقط برای شیعیان، بلکه برای همه انسان‌های آزادی‌خواه، پیامی روشن دارد: نور امید هرگز خاموش نمی‌شود.

در روزگاری که جهان پر از درد و بی‌عدالتی است، دل‌های منتظر، در نیمه‌ شعبان با شوقی وصف‌ناشدنی چشم به آسمان دارند، گویی که نسیمی از ظهور وزیدن گرفته است. دعاها با اشک‌های شوق و دلتنگی درهم می‌آمیزد و زمزمه‌ی "اللهم عجل لولیک الفرج" همچون نوای عاشقانه‌ای در دل شب طنین‌انداز می‌شود.

انتظار، تنها یک حس نیست، بلکه یک راه و روش زندگی است. آن‌که منتظر است، دلش را برای آمدن محبوبش آماده می‌کند؛ دست‌هایش را به یاری مظلومان دراز می‌کند و چشمانش را از گناه پاک نگه می‌دارد. انتظار، بی‌عملی نیست، بلکه قیامی است از درون؛ شعله‌ای است که در دل می‌سوزد و انسان را به سوی کمال می‌کشاند.

نیمه‌ شعبان، وعده‌ تحقق عدالت است، وعده‌ آمدن کسی که زمین را از نور و مهر پر خواهد کرد. بنابراین در این شب و روز عزیز باید دست دعا بلند کنیم و نه فقط در کلام، بلکه در عمل، زمینه‌ساز ظهور باشیم. چراکه ظهور، نه یک رویداد ناگهانی، بلکه میوه‌ آماده شدن دل‌ها و جامعه برای پذیرش آن نور مقدس است.

ای صاحب‌الزمان! ما هنوز در انتظار تو مانده‌ایم، هنوز در گوشه‌ دل‌های‌مان شعله‌ی امید زنده است. بی‌تاب دیداریم، اما می‌دانیم که باید خود را لایق آمدنت کنیم. پس یاری‌مان کن که در مسیر انتظار، بندگی کنیم، دست یاری به سوی یکدیگر دراز کنیم و بذر امید را در دل‌های‌مان بکاریم.

انتظار، عهدی با خورشید

انتظار، تنها نشستن و چشم دوختن به افق نیست؛ انتظار، برخاستن است، حرکت است، ساختن فردایی که بوی ظهور دهد. هر نیمه‌ شعبان که می‌رسد، انگار خداوند دوباره از ما می‌پرسد: آیا آماده‌ای؟ آیا برای آمدنش تلاش کرده‌ای؟

هر چراغی که در این شب روشن می‌شود، نمادی از امید است؛ امیدی که در دل شیعیان و تمام عدالت‌طلبان زنده است. هر دعایی که بر لب‌ها جاری می‌شود، عهدی است با خورشید پنهان، عهدی برای پاکی، برای نیکی، برای اصلاح خویش و جامعه.

اما انتظار، تنها در دل‌های عاشق خلاصه نمی‌شود. کوچه‌های شهر هم در این شب حال و هوای دیگری دارند. جشن‌ها، نذری‌ها، فانوس‌هایی که بر در و دیوار خانه‌ها آویخته شده‌اند، همه و همه نشان از عشقی دارند که قرن‌ها در دل‌ها شعله‌ور مانده است. کودکانی که در کوچه‌ها می‌خندند، شاید خودشان ندانند که در جشن میلاد کسی شریک‌اند که روزی زمین را برایشان از صلح و عدالت پر خواهد کرد.

انتظار یعنی آماده باشیم

چگونه می‌شود منتظر بود، اما برای آمدنش کاری نکرد؟ چگونه می‌توان فقط دعا کرد و دست روی دست گذاشت؟ انتظار حقیقی، یعنی خود را در مسیر نور قرار دهیم، دل‌ها را از کینه‌ها پاک کنیم، به مظلومان یاری رسانیم و در هر قدم، نشانه‌ای از خوبی و عدالت به جای بگذاریم.

نیمه‌ شعبان فرصتی است برای مرور این عهد. فرصتی برای اینکه از خود بپرسیم: آیا اگر او بیاید، در صف یارانش خواهیم بود؟ آیا آن‌گونه زندگی کرده‌ایم که لایق ظهورش باشیم؟

ای حجت خدا، ای امید زمین و آسمان جهان بی‌تو خسته است، پر از درد، پر از ظلم، پر از گمراهی. زمین، چشم به راه قدم‌های توست، درختان، چشم به راه نسیم آمدنت، آسمان، منتظر طلوعت. ما نیز در این شب عزیز، از اعماق دل فریاد می‌زنیم: اللهم عجل لولیک الفرج!

عهد می‌بندیم که تنها در کلام، بلکه در عمل نیز منتظرت باشیم، که زمین را برای آمدنت مهیا کنیم، که نوری باشیم در مسیر آن صبح روشن.

در همین رابطه امام جمعه سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این روز مظهر زندگی و امید به آینده درخشان است و قطعاً وعده الهی محقق خواهد شد و او خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، می‌گوید: انتظار فرج به معنای امید به روز نو است که همین برای بشریت امیدبخش است.

 حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب با بیان اینکه بر اساس روایات در دوران غیبت همه هلاک می‌شوند مگر دو گروه، تصریح می‌کند:  آن دو گروه کسانی هستند که اولا معتقد به امامت امام باشند و ثانیا برای فرج آن حضرت دعا کنند؛ دعا به معنای خواستن است و خواستن باید همراه با تلاش باشد، 

وی با بیان اینکه روز ظهور امام زمان (ع) نوروز حقیقی عالم است، ادامه می‌دهد: همان‌طور که بهار فصل تازگی و نو شدن است، با ظهور امام زمان (عج) نیز حیات حقیقی انسان تازه می‌شود و بدعت‌ها از بین می‌رود ظهور ایشان و حکومت مستضعفان از وعده‌های حتمی الهی است.

امام جمعه هیدج نیز در این رابطه با بیان اینکه نیمه شعبان بسیار گرامی و دارای ارزش فراوانی است، به خبرنگار ایسنا عنوان می‌کند: از حضرت صادق (ع) روایت شده است که می‌فرماید از حضرت باقر (ع) درباره فضیلت و برتری شب نیمه شعبان سؤال شد، فرمود: آن شب برترین شب‌ها بعد از لیلة‌القدر است و در آن شب است که خداوند فضل خود را به بندگان عطا می‌فرماید و آنها را به کرم خود می‌آمرزد. پس در تقرّب جستن به سوی خدا در این شب تلاش کنید. 

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی ادامه می‌دهد: نیمه شعبان شبی است که خدا قسم یاد کرده به ذات مقدس خود که سائلی را از درگاه خود دست خالی برنگرداند و شبی است که حق تعالی آن را برای ما و امامان در مقابل شب قدر که برای پیامبر (ص) است، قرار داده است پس شایسته است که در این شب به دعا و ثنا و شب زنده‌داری بپردازیم.

 امام‌ جمعه هیدج با توضیح اینکه انتظار فرج، همواره به یاد امام زمان بودن و انجام وظیفه دینی و تبعیت از نایبان امام زمان(عج) در دوران غیبت کبری است، تصریح می‌کند: یک نفر نمی‌شود که عاشق امام زمان (عج) باشد، اما در بعد رفتاری به این موضوع توجهی نداشته باشد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403112619225
  • خبرنگار : 50163