مختار خلیلی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مشکلات و چالشهای این حرفه، اظهار کرد: در شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد و کوهسرخ حدود ۶۰۰ دستگاه کامیون، کامیونت و انواع تریلی با فعالیت حدود ۸۰۰ نفر راننده مشغول به کار هستند. این تعداد نشان دهنده اهمیت صنعت حمل و نقل در این منطقه است و ضرورت توجه به مشکلات این قشر را دوچندان میکند.
وی گفت: گرچه در دورانی قرار بود کامیونهای فرسوده از رده خارج و نوسازی شوند، اما تسهیلاتی که به رانندگان ارائه شد، سود بالایی داشت و برای ماشینداران واقعی قابل تحمل نبود به همین دلیل، کامیونهای وارداتی توسط دلالان خریداری شد و حق به حقدار نرسید.
وی همچنین به افزایش تعداد خودروهای جدید باربری در کنار کامیونهای فرسوده اشاره کرد و افزود: با این وضعیت، فاصله بین عرضه و تقاضا افزایش یافته است. تعرفهای که برای رانندگان در ابتدای سال تعیین شده، هیچ رانندهای بر اساس آن نرخنامه به حق خود نمیرسد. صاحب بار معمولاً کرایه را پرداخت نمیکند و در نتیجه، بار کم و ماشین زیاد شده است. در این شرایط، صاحب بار با هر مبلغی که دوست دارد، ماشین را روانه میکند و رانندگانی که قسطهای سنگین خرید کامیون را دارند، مجبورند به هر مبلغی کار کنند و حق همکاران خود را ضایع میکنند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی کامیونداران کاشمر به مشکلات سلامتی رانندگان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه کار ما را تفریحی اعلام کردهاند در صورتی که این سختترین شغل است. بعد از مدتی، حتی به دوران بازنشستگی نمیرسیم، زیرا بیماریهای قلبی، دیسک کمر، آرتروز ناشی از رانندگی طولانیمدت و استرسهای ناشی از آن، ما را آزار میدهد.
وی با انتقاد از اینکه کامیونداران از لیست مشاغل سخت خارج شدهاند، افزود: متأسفانه در راستای همین امر، اکنون کمک دولت از بیمه تأمین اجتماعی ما حذف شده و رانندگان جدید باید حق بیمهای بیش از ۳ میلیون تومان در ماه پرداخت کنند. قراردادهای بیمه تکمیلی رانندگان نیز تعهدات مناسبی ندارد و گرچه هزینه پرداخت میکنیم، اما شاهد پوششهای خوب بیمهای نیستیم.
خلیلی همچنین به مشکلات سوخت و تأمین قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: اختصاص سهمیه سوخت برای کامیونها بر اساس پیمایش اعلام شده است، اما برخی از ماشینها براساس پیمایشی که دارند، سوخت دریافت نمیکنند. نوع و مدل ماشینها در ستاد سوخت مشخص است، اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: یکی دیگر از دغدغههای رانندگان، قطعات یدکی بیکیفیت در بازار است. گرچه یک نوبت نرخ حملونقل در ابتدای سال برای ما تعیین میشود، اما از اول تا آخر سال تورم به گونهای است که توانایی تأمین هزینهها را نداریم. برای مثال، لاستیک ابتدای سال جفت ۱۷ میلیون تومان بوده که اکنون به بیش از ۳۵ میلیون تومان رسیده است و قطعات یدکی نیز روز به روز افزایش قیمت دارند، در حالی که کرایه همان نرخ ابتدایی باقی مانده است.
خلیلی همچنین به مشکلات جادهها اشاره کرد و گفت: در سال چند نوبت فقط به دلیل خراب بودن جادهها مجبور به تعویض لاستیک هستیم. با این جادهها حتی خرید لاستیک ۷۵ میلیون تومانی هم جوابگو نیست تا لااقل ۱۲ ماه برای ما کار کند.
وی گفت: رانندگان کامیون و ماشینهای سنگین در شهرستانهای کاشمر، خلیلآباد و کوهسرخ با چالشهای متعددی روبهرو هستند که نیازمند توجه و حمایت مسئولین است. از مشکلات مالی و بیمه گرفته تا مسائل بهداشتی و کیفیت قطعات یدکی، همه و همه نشاندهنده نیاز به تغییرات اساسی در این صنعت هستند.
خلیلی تاکید کرد: حمایت از این قشر زحمتکش نه تنها به بهبود وضعیت اقتصادی آنها کمک میکند، بلکه میتواند به بهبود کیفیت حمل و نقل در کشور نیز منجر شود. در نهایت، توجه به رانندگان کامیون به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، ضروری است و باید به آن به طور جدی پرداخته شود.
انتهای پیام