برای نخستین بار در کشور

انجمن خیرین و حامیان دانش‌آموزان استثنایی تشکیل می‌شود

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور از تأسیس انجمن خیرین برای حمایت از دانش‌آموزان استثنایی با هدف حمایت مالی و تجهیزاتی از مدارس استثنایی خبر داد و گفت: این انجمن با هدف تأمین منابع و حمایت‌های اجتماعی و مالی از دانش‌آموزان با نیازهای خاص تأسیس خواهد شد.

سالار قاسمی امروز ۲۳ بهمن ماه در نشست با معلمان و کارکنان، دانش آموزان و خانواده‌های محصل در مدرسه استثنایی قوچان، اظهار کرد: هیئت مؤسس این انجمن شکل گرفته و به زودی مجمع عمومی و هیئت امنا نیز تشکیل خواهد شد. امیدواریم این طرح در آینده‌ای نزدیک عملیاتی شود و آثار مثبت آن بر زندگی این دانش‌آموزان نمایان شود.

وی از آغاز برنامه‌های تحول‌آفرین برای بهبود وضعیت آموزشی دانش‌آموزان استثنایی خبر داد و اظهار کرد: چالش‌ها و مشکلاتی در سیستم آموزش استثنایی وجود دارد.

قاسمی گفت: در بسیاری از موارد حتی دولت و خیرین نیز توانایی تأمین منابع کافی برای پروژه‌های بزرگ در این حوزه را ندارند؛ اما باید تلاش کنیم تا مشکلات این دانش‌آموزان حل شود و به آن‌ها فرصت‌های آموزشی بهتر و باکیفیت‌تری بدهیم.

وی از اهمیت آموزش معلمان و مربیان در این بخش یاد کرد و افزود: در نظر داریم برنامه‌های خاصی برای آموزش معلمان و بهبود تجهیزات آموزشی در مدارس استثنایی اجرا کنیم تا دانش‌آموزان این مدارس بتوانند به بهترین نحو از آموزش برخوردار شوند.

قاسمی به برخی اقدامات فوری و ویژه برای دانش‌آموزان استثنایی اشاره و تصریح کرد: در زمینه تجهیزات، بویژه در هنرستان‌ها و مدارس فنی حرفه‌ای، برنامه‌هایی در دست اجرا داریم تا دانش‌آموزان توانمندتر شده و بتوانند مهارت‌های شغلی کسب کنند. این امر به آن‌ها کمک خواهد کرد تا در جامعه احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

وی از پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات ساختاری مدارس استثنایی و فراهم کردن امکانات ضروری، همچون آسانسورها، برای دسترسی بهتر دانش‌آموزان معلول خبر داد و گفت: ما با همکاری نمایندگان مجلس و مسئولین در تلاش برای تخصیص اعتبارات ویژه جهت بهبود وضعیت این مدارس هستیم.

راه‌اندازی مدارس ویژه اُتیسم و توسعه هنرستان‌های حرفه‌ای

رئیس سازمان آموزش استثنایی کشور با بیان این نکته که به دنبال تحولی بزرگ در سیستم آموزشی هستیم و برای این منظور به طور مستمر تلاش برای بهبود شرایط است، افزود: در برنامه پنج‌ ساله‌ای که تدوین کرده‌ایم، توسعه مدارس اتیسم را به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم در نظر گرفته‌ایم. همچنین برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مهارت‌آموزی و آموزش‌های حرفه‌ای بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 وی تصریح کرد: هنرستان‌های ویژه‌ای برای این دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد تا مهارت‌های شغلی را به دست آورند و در آینده مستقل‌تر زندگی کنند.

قاسمی با تأکید بر لزوم حل مشکل وسیله نقلیه برای مدارس استثنایی در کشور بیان کرد: در یک مصوبه جدید، سه دستگاه خودروی ویژه برای استان‌های مختلف در نظر گرفته شده است و قوچان نیز در اولویت دریافت این امکانات قرار دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین بر ضرورت تشخیص زودهنگام اختلالات یادگیری و نیازهای ویژه تأکید کرد و گفت: اگر بتوانیم قبل از دو سالگی مشکلات کودکان را شناسایی کنیم، خواهیم توانست از بسیاری چالش‌های آینده جلوگیری کنیم. برای این منظور، مراکز جامع سنجش و تشخیص را توسعه خواهیم داد تا خدمات بهتری به دانش‌آموزان ارائه شود.

حمایت از مهارت‌آموزی و اشتغال دانش‌آموزان استثنایی

جواد روحانی، مدیرکل آموزش استثنایی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه شهرستان قوچان در حال حاضر دارای ۳۵۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه است، اظهار کرد: در سه مرکز فعال این شهرستان، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از جمله ذهنی، جسمی - حرکتی، شنوایی، آسیب‌دیدگی بینایی و اتیسم تحصیل می‌کنند. با افتتاح مرکز جامع سنجش و توان‌بخشی، ارزیابی دقیق‌تر و خدمات درمانی و آموزشی بهتری برای این دانش‌آموزان فراهم خواهد شد.

وی همچنین از حمایت آستان قدس رضوی و سازمان غذا و دارو برای توزیع ۲۴۰ عدد سمعک به دانش‌آموزان استثنایی استان خبر داد و افزود: به همت خیرین، استانداردسازی و مناسب‌سازی فضای آموزشی دانش‌آموزان اتیسمی در دستور کار قرار دارد و به زودی یک مرکز مستقل ویژه دانش‌آموزان پسر راه‌اندازی خواهد شد.

روحانی با تأکید بر توسعه مهارت‌آموزی گفت: سال گذشته برای دانش‌آموزانی که مجبور به تحصیل در مدارس شبانه‌روزی مشهد بودند، امکان ادامه تحصیل در قوچان فراهم شد. همچنین کارگاه‌های مهارتی از جمله کارگاه مصنوعات سنگی و رشته‌های کاردانش خاص برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شده است که گام مهمی در مسیر خودکفایی آن‌ها به شمار می‌رود.

افتتاح بزرگ‌ترین سینمای دانش‌آموزی و توسعه زیرساخت‌های آموزشی

عباس خزاعی، سرپرست فرمانداری شهرستان قوچان نیز با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین سینمای دانش‌آموزی کشور در این شهرستان اظهار کرد: این سینما با اعتباری بالغ‌ بر ۱۵ میلیارد تومان احداث شده و به عنوان اولین سینمای اختصاصی آموزش و پرورش در کشور، فضایی مناسب برای بهره‌مندی دانش‌آموزان و فرهنگیان فراهم کرده است. همچنین افتتاح استخر دانش‌آموزی طی ماه گذشته باعث توسعه زیرساخت‌های آموزشی در شهرستان قوچان شده است.

وی با اشاره به کمبودهای مدارس استثنایی شهرستان قوچان اظهار کرد: این مدارس با کمبود تجهیزات و امکانات مناسب مواجه هستند و از لحاظ فضای آموزشی، تجهیزات کارگاهی، امکانات آزمایشگاهی و آسانسور با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

خزاعی گفت: بسیاری از این تجهیزات مربوط به ۳۰ سال پیش است و نیاز به نوسازی دارد. همچنین هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی ماهانه ۱۲۰ میلیون تومان است که تنها ۵۰ درصد آن پرداخت می‌شود و نیازمند تأمین اعتبار بیشتری هستیم.

علی آذری، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، در این نشست اظهار کرد: مسئولان باید در کنار مردم باشند و برای حل مشکلات منطقه تلاش کنند. ما نمی‌خواهیم با آمارسازی و تبلیغات بی‌نتیجه مردم را امیدوار کنیم، بلکه با اقدامات عملی و ملموس، به توسعه شهرستان کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص میزان حضور مسئولان در شهرستان، تصریح کرد: هدف اصلی، نمایش و تبلیغات نیست، بلکه اقدامات عملی است که نتیجه آن در زندگی مردم دیده شود. مردم وقتی ببینند که مشکلاتشان یکی پس از دیگری حل می‌شود، حتی اگر برخی مسائل همچنان باقی بماند، باز هم احساس امید و رضایت خواهند داشت. مهم این است که مسئولان در کنار مردم باشند، مشکلات را بشنوند و برای حل آن‌ها اقدام کنند.

نماینده قوچان و فاروج با تأکید بر لزوم استفاده از فرصت‌های موجود برای توسعه شهرستان، خاطرنشان کرد: مسئولان نباید فرصت خدمت را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: سال‌ها می‌گذرد و عملکرد ما در تاریخ ثبت خواهد شد. اگر صادقانه و با تمام توان کار کنیم، نه‌تنها در دنیا سربلند خواهیم بود، بلکه در آخرت نیز عاقبت‌ به‌ خیر خواهیم شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403112317581
  • خبرنگار : 50253