باقر صدیقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت جاده ترانزیتی سرولایت و ضرورت دوبانده کردن آن اظهار کرد: گرچه بخش سرولایت با جاده ترانزیتی خود، نقش مهمی در ارتباطات حمل و نقل و جابجایی بار در منطقه ایفا میکند اما وضعیت نامناسب این جادهها و وجود نقاط حادثهخیز، نگرانیهای جدی را برای ساکنان و کاربران جاده ایجاد کرده است.
وی به تشریح مشکلات و ضرورت دوبانده کردن جادههای این بخش پرداخت و افزود: متأسفانه این بخش از نداشتن جادههای استاندارد و باکیفیت به شدت رنج میبرد.
بخشدار سرولایت تأکید کرد: جادههای ترانزیتی این منطقه، به دلیل عرض کم و استانداردهای پایین، به شدت خطرناک هستند و تصادفات و واژگونی خودروهای سنگین در سطح منطقه بسیار رایج است.
بخشدار سرولایت از وجود مناطق حساس و نقاط حادثهخیز بسیار در جادههای مواصلاتی این بخش خبر داد و گفت: حجم تردد وسایل نقلیه سنگین و ادوات کشاورزی مانند تراکتورها بسیار زیاد است. همچنین دامداران به دلیل نیاز به جابجایی دامهای خود، از حاشیه جادهها عبور میکنند که این موضوع مخاطرات جدی را برای رانندگان و اهالی منطقه به همراه دارد.
صدیقی با اشاره به اینکه بارها مشکلات جادههای سرولایت را اعلام کردهایم، تصریح کرد: رفع مشکلات جادهها از جمله مهمترین مطالبات مردم این منطقه است.
وی دو بانده شدن مسیر را یکی از ضروریات دانست و گفت: مسئولان شهرستان به خصوص نمایندگان منطقه باید پیگیریهای بیشتری در این خصوص داشته باشند.
تردد ۱۵۰۰ کامیون ترانزیت در شبانه روز
بخشدار سرولایت با اشاره به تردد بالای وسایل نقلیه در این جادهها، گفت: بر اساس آخرین آمار، دوربینهای تردد شمار در شبانهروز بیش از ۱۵۰۰ تریلی ترانزیت وسایل نقلیه سنگین را ثبت میکنند. اگر تردد خودروهای سواری را نیز در نظر بگیریم، این آمار به مراتب بیشتر خواهد بود. وسایل نقلیه ترانزیتی که از این مسیر عبور میکنند، از مرز آستارا شروع و به مرز باجگیران یا لطفآباد شهرستان درگز میرسند.
صدیقی به شناسایی بیش از ۱۰ نقطه حادثهخیز در جاده اصلی بخش سرولایت اشاره کرد و گفت: مهمترین نقطه حادثهخیز، تقاطع غیر همسطح عبداله گیو است. در این منطقه، مسیرها با قوسها و دید بسیار کم و شانههای خاکی و پیچهای تند با زاویه حدود ۷۰ تا ۸۰ درجه وجود دارد که خطرات جدی برای رانندگان ایجاد میکند.
وی همچنین محدوده تحت پوشش پلیسراه سرولایت را ۵۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: متأسفانه راههای روستایی هم با مشکلات بسیاری مواجه هستند. حدود ۴ تا ۵ روستا با فاصله ۳ تا ۵ کیلومتری هنوز به صورت آنتنی و شوسه باقی ماندهاند و نیاز به اعتباراتی برای آسفالت دارند.
بخشدار سرولایت با انتقاد از اعتبارات قطرهچکانی برای بهبود وضعیت جادهها، گفت: با این اعتبارات، حدود ۲ تا ۳ سال دیگر آسفالت این جادهها به طول خواهد انجامید. وضعیت موجود موجب شده که در کمترین بارندگی و بارش برف، جادهها مسدود و تردد وسایل نقلیه به سختی انجام شود.
حوادث و تصادفات ناگوار بسیار در این جاده
وی با تأکید بر اینکه به دلیل حوادث و تصادفات ناگواری که در این جاده داریم، پیگیریهای خاصی صورت گرفته است، گفت: آمار تصادفات و مصدومان در این جادهها بسیار بالاست.
صدیقی همچنین از ارتقاء درجه راه به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم یاد کرد و افزود: بر اساس آنچه شنیده شده، اقداماتی از سوی وزارتخانه در دست انجام است.
وی تأکید کرد که دوبانده کردن جادههای ترانزیتی سرولایت، یک ضرورت اجتنابناپذیر است. این اقدام نه تنها به کاهش تصادفات کمک میکند، بلکه به بهبود کیفیت حمل و نقل و افزایش ایمنی برای رانندگان و ساکنان منطقه نیز منجر خواهد شد.
بخشدار سرولایت گفت: با توجه به حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین و خطرات موجود در جادههای کنونی، به نظر میرسد که مسئولان باید به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
صدیقی بهبود وضعیت جادههای ترانزیتی سرولایت را نیازمند همکاری و همفکری بین مسئولان محلی، وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای مرتبط دانست تا بتوان به ایمنی و کیفیت حمل و نقل در این منطقه کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: جادههای بخش سرولایت جادههای ترانزیتی با درجه روستایی هستند، بارها گفتهایم که جادههای ترانزیتی ما جادههایی با درجه روستایی کمعرض و دو طرفه هستند و تصادفات و واژگونی تریلی و خودروهای سنگین در سطح منطقه بسیار داریم.
بخشدار سرولایت اظهار کرد: گرچه از این محور رفت و آمد خودروهای ترانزیتی انجام میشود اما درجه جاده، روستایی و کاملاً غیراستاندارد است و جوابگوی این حجم از تردد نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه با تلاشهای صورت گرفته تمامی محورهای اصلی و روستایی بخش سرولایت که در برف اخیر مسدود شده بودند بازگشایی شده است، افزود: تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران بخش به خصوص دهیاران با کمک مردم و بخش خصوصی به همراه تمام تجهیزات برای بازگشایی مسیرها تلاش کردند.
صدیقی از واژگونی دو تریلی در محورهای بخش سرولایت به دلیل برف و کولاک خبر داد و گفت: با تلاش عوامل راهداری و پلیسراه مشکل رفع شد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه برای اینگونه مواقع بحرانی راهداری از تجهیزات و امکانات خوبی برخوردار است، اظهار کرد: متأسفانه بخش سرولایت از نداشتن جادههای استاندارد و باکیفیت به شدت رنج میبرد.
بخشدار سرولایت با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای بازگشایی محورهای اصلی و روستایی سرولایت که در برف اخیر مسدود شده بودند، گفت: تمامی اعضای ستاد مدیریت بحران بخش به همراه دهیاران و مردم، با تمام تجهیزات برای بازگشایی مسیرها تلاش کردند.
وی همچنین به واژگونی دو تریلی در محورهای این بخش به دلیل برف و کولاک اشاره کرد و افزود: با تلاش عوامل راهداری و پلیسراه، مشکل رفع شد.
تأثیر وضعیت نامناسب جادههای سرولایت بر حمل و نقل منطقه
صدیقی دوبانده کردن جاده ترانزیتی سرولایت را راهی به سوی ایمنی بیشتر دانست و گفت: تأثیر وضعیت نامناسب جادههای سرولایت بر حمل و نقل منطقه تاثیر جدی گذاشته است.
وی با تاکید براینکه جادههای ترانزیتی سرولایت به استانداردهای بالاتری نیاز دارند، دوبانده کردن جاده ترانزیتی سرولایت را کلید کاهش تصادفات و بهبود حمل و نقل دانست و بیان کرد: امیدواریم مسئولان استان توجه بیشتری به این جاده داشته باشند.
بخش سرولایت به مرکزیت شهر چکنه در ۹۴ کیلومتری شمال غرب شهرستان نیشابور واقع است.
انتهای پیام