به گزارش ایسنا، تعرفه ۱۰ درصدی چین بر خودروهای دارای موتورهای بزرگتر وارداتی از آمریکا، پس از اینکه دو کشور نتوانستند به توافقی بر سر عوارض گمرکی دولت ترامپ بر کالاهای چینی دست یابند، روز دوشنبه، به اجرا درآمد.
شبکه تلویزیونی دولتی سیسیتیوی چین (CCTV) گزارش کرد که تعرفه اضافی از روز دوشنبه، بر کالاها از جمله وسایل نقلیه با موتورهای بزرگتر از ۲.۵ لیتر، به اجرا درآمد و مجموع تعرفه را به ۲۵ درصد رساند.
صادرات چنین خودروهایی از آمریکا، نسبت به تعداد خودروهایی که شرکتهایی از جمله جنرال موتورز با شرکای سرمایهگذاری مشترک خود در چین تولید میکنند، پایین است. بر اساس دادههای گمرکی، تولیدکنندگان سال گذشته، خودروهایی با موتورهای بزرگتر به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار از ایالاتمتحده به چین ارسال کردند.
این تعرفه اضافی برای خودروسازان از جمله جنرال موتورز و فورد موتور اعمال خواهد شد که در حال حاضر در چین با مشکل روبهرو هستند زیرا رانندگان داخلی به خودروهای الکتریکی تولیدکنندگان داخلی به رهبری بیوایدی، روی آوردهاند. جنرال موتورز، سال گذشته، بیش از پنج میلیارد دلار هزینه و ضرر و زیان مربوط به فعالیتهای دچار مشکل خود در چین را ثبت کرد.
شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۲۲، در تلاش برای جلب نظر خریداران ثروتمند چینی، سرویس واردات گران قیمت به نام «دورانت گیلد» (Durant Guild) راه اندازی کرد و خودروهای شاسی بلند جیامسی یوکان (GMC Yukon) و شورولت تاهو را ارائه کرد که هر دو مدل، موتورهای سه لیتری یا بزرگتر دارند.
بلومبرگ گزارش کرد که این وضعیت، همان طور که تعرفههای آمریکا بر واردات کانادا و مکزیک به تعویق افتاد، میتواند قابل تغییر باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته است که به زودی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین تماس خواهد گرفت و وزارت امور خارجه چین نیز خواستار گفتوگو و رایزنی برای جلوگیری از یک جنگ تجاری تمام عیار شده است.
انتهای پیام