به گزارش ایسنا، سعید الهی در گفتوگویی اظهار کرد: با وجود فعالیت شفاف مراکزی چون گالریهای معتبر و یا موسسات فرهنگی هنری مانند حراج تهران، سالهای طولانی است که فعالان هنرهای تجسمی به ویژه هنرهای سنتی از فعالیتهای غیرقانونی افراد متقلب در جعل تابلوهای نقاشی و سایر آثار و یا قیمتگذاریهای غیرکارشناسی و دروغین رنج میبرند.
وی افزود: مقابله با تخلف و فسادهای اصطلاحاً زیرزمینی و پنهانی که اثبات آنها سخت بوده و یا متولیان آنها توسط مراجع نظارتی و قضایی به وضوح قابل شناسایی نیستند، ایجاد بستری شفاف و قابل دسترسی برای اطلاع همگان است که مبادله آثار در مراکز مجوزدار خرید و فروش آثار هنرهای تجسمی مصداق بارزی از آن است.
در این زمینه بخوانید:
الهی خاطرنشان کرد: عرضه آثار اصیل هنرهای سنتی که همواره در معرض انواع این تهدیدات است، در فضای عمومی و تحت کنترل مجموعههای دولتی و حاکمیتی، فعالیت متخلفان را در جعل و دستکاری آثار و بالتبع فریب خریداران متوقف کرده و یا حداقل دچار کاهش بسیار شدیدی خواهد کرد.
وی به قدمت برخی آثار اشاره کرد و گفت: از آنجا که ممکن است صاحبان اینگونه آثار و حتی وراث آنان در قید حیات نباشند، لذا معتبرترین روش برای تعیین اصالت آنها و در عین حال انسداد بخشی بازار مکاره برخی سودجویان فرصت طلب، اتکا به مجامع شناخته شده فرهنگی است که به طور شفاف در این عرصه عمل میکنند.
این مدرس رسانه گفت: یکی از بزرگترین آسیبهایی که به هنرهای سنتی این کشور با آن همه سابقه زمانی، زیبایی چشم نواز و هویت ایرانی و اسلامی مترتب بوده عدم وجود بازار سالم و متناسب با شأن آن اثر بوده که به نظرم در این دوره از حراج تهران این موضوع با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به درستی در حال شکلگیری ست.
وی اضافه کرد: جامعه هنری نیازمند اینگونه سیاستگذاریهای مبتنی بر مطالعه و آسیب شناسی است و اقدامات و برنامهها میبایست در جهت منافع مردم و هنرمندان باشند تا مبادا در خلاء برخی فعالیتها، فرصت طلبان حقی از اصحاب فرهنگ و هنر این سرزمین متمدن و بزرگ ضایع کنند.
انتهای پیام