عضو هیات رئیسه مجلس:

هر گونه انتقال آب بین‌حوضه‌ای از خوزستان ممنوع است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند «ج» ماده ۴۰ قانون، بر ممنوعیت انتقال آب بین حوضه‌ای تاکید کرد.  

مجتبی یوسفی در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دهیارهای استان خوزستان که امروز (۲۰ بهمن‌ماه) با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز و سرعت گرفتن کارها در این زمینه در خوزستان اظهار کرد: ۴۶۲ پروژه در حوزه توسعه فضای سبز شهری با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است، بنابراین عوارض آلایندگی برای حقوق و پرسنل نیروها هزینه نشده و اگر در این زمینه هزینه شده هم برای کارگری که در حوزه فضای سبز کار می‌کند، هزینه شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: کمتر از ۲۰ درصد از ۱۲ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی برای پرداخت حقوق هزینه شده و بیشتر آن صرف پروژه‌های محیط زیستی شده است. ۱۱۳ پروژه زیست محیطی با ۹۸۰ میلیارد تومان در روستاهای خوزستان اجرا شده، بنابراین هزینه‌کرد عوارض آلایندگی مدیریت شده است.

نماینده اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۲۵ پروژه در ۸۱ شهر خوزستان در حوزه بوستان‌ها و فضای سبز اجرا شده است که این کارها منجر به کاهش آلایندگی و ایجاد امنیت پایدار اجتماعی می‌شود.

یوسفی با تاکید بر لزوم ساخت پارک‌های بانوان بیان کرد: ایجاد فضای سبز ویژه بانوان در شهرها و روستاها یکی از اقدامات عملی ما فاقد از شعارزدگی است. توانمند شدن بانوان کار خوبی است اما باید به دغدغه بانوان هم توجه شود. بیمه زنان سرپرست خانوار که در مجلس شورای اسلامی تصویب شدهاست نیز باید اجرایی شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی در این زمینه افزود: در مدت یک سال و نیم، تعداد اتوبوس‌های فعال اهواز از ۷۵ دستگاه به ۲۴۰ دستگاه رسیده است و تا سال آینده به ۳۵۰ دستگاه خواهد رسید.

نماینده اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها در حوزه شهرداری اهواز برای ایجاد تقاطع غیرهمسطح در راستای کاهش ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی، در دو سال گذشته ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. یکی دیگر از موضوعات موثر در کاهش ترافیک، ایجاد پارکینگ است که با اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به این موضوع، پارکینگ طالقانی اهواز بعد از ۱۵ سال آماده بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: در سطح کشور روزانه ۹۸۰۰ تن پسماند ریجکت کارخانه‌های دفع زباله را داریم و می‌توان ازآن برای تولید گاز RDF (سوخت مشتق شده از زباله) استفاده کرد که می‌تواند ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز کارخانه‌های سیمان را کاهش دهد.

یوسفی گفت: صنایع ۱۰۰ بسته معیشتی توزیع می‌کنند و می‌گویند مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام داده‌اند در حالی که این کار، مسئولیت اجتماعی نیست و توهین به مردم است زیرا مردم که گدا نیستند، بنابراین به جای آن باید در زمینه بازچرخانی پساب و استفاده از فاضلاب شرکت‌های صنعتی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه انتقال آب باید قانون اجرا شود، گفت: طبق بند «ج» ماده ۴۰، انتقال آب بین حوضه‌ای ممنوع است. تا قبل از برنامه هفتم، این قانون را نداشتیم اما اکنون باید این قانون اجرا شود، بنابراین هیچ مورد انتقال آب مجوز قانونی ندارد.

نماینده اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: باید کمک شود بخش دیگر حق آلایندگی از شرکت‌های دیگر وصول شود تا به توسعه زیرساخت‌های زیست محیطی کمک کند.

یوسفی تصریح کرد: مُصر هستیم قانون واردات خودروی نو و کارکرده اجرا شود. قرار نیست مردم هزینه سوءمدیریت برخی دولت‌ها را پرداخت کنند. گفته می‌شود مصرف بنزین بالا است و راهکار این است که بنزین گران شود، اما آیا مردم مقصر هستند که خودروی با تکنولوژی ۴۰ سال پیش استفاده می‌شود؟ باید کمک شود تا خودروها به ویژه خودروهای تجاری باکیفیت وارد شود تا به کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از آلایندگی کمک کند.

وی در خصوص پروژه متروی اهواز عنوان کرد: با تلاش‌های انجام شده، پیمانکار قبلی متروی اهواز بعد از ۱۷ سال خلع ید شد و منابع راه‌اندازی دوباره این پروژه هم در بودجه پیش‌بینی شده است و باید کمک شود تا کار تسریع شود. پیمانکار قبلی در حال لابی در سازمان برنامه و بودجه است تا مردم اهواز را چند هزار میلیارد تومان جریمه کند، در حالی که باید غرامت ۱۷ سال عقب ماندگی مترو را بدهد نه اینکه با لابی منابع استان خوزستان را ببرد. 

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403112014999
  • خبرنگار : 50225