به گزارش ایسنا، ابر شهر تهران به علت پایتخت بودنش و تجمیع دستگاههای سیاسی، اقتصادی و... و همچنین تمرکز اقتصادی، اجتماعی و... همواره مقصد بسیاری از شهروندان است، جمعیت میلیونی کلانشهر تهران و تمرکز و تجمیع دستگاهها و امکانات در این شهر سبب شده که هر روز شاهد تردد میلیونی در سطح شهر باشیم، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش تعداد شهروندان و خودروها موجب شده تا مدیران به فکر حمل و نقل عمومی و به تبع آن بهترین و پاکترین نوع حمل و نقل عمومی یعنی مترو بیوفتند، مترویی که آن را ستون فقرات حمل و نقل مینامند و میتواند شهروندان را فارغ از ترافیک و تعدد خودرو و شلوغی معابر از زیرزمین به همه جای شهر برساند.
تهران ۷ خط فعال مترو دارد؛ اما به دلیل کمبود ناوگان نتوانسته آنگونه که باید سهم بزرگی در جابجایی مسافران ایفا کند و شلوغی بی پایان قطارهای مترو سبب شده که بسیاری از شهروندان از سایر مدهای حمل و نقلی برای تردد استفاده کنند و یا از خودروی شخصی استفاده کند.
با یک حساب سر انگشتی باید گفت که اگر خطوط جدید ۸ تا ۱۱ متروی تهران ساخته شوند، در کل شهر تهران ۴۴۳۱ واگن یعنی ۶۳۳ رام قطار برای ۱۰ سال آینده نیاز دارد تا سرفاصله حرکت قطارها به استانداردهای جهانی یعنی ۲ تا ۲.۵ دقیقه برسد؛ اما ضرورت توسعه مترو سبب شد تا متولیان امر با تکیه بر ظرفیت و توانمندی شرکتهای داخلی و دانش فنی متخصصان ایرانی، به فکر ساخت قطار ملی مترو بیوفتند و حالا مدتهاست که مسئله ساخت قطار ملی مطرح شده است.
بر اساس اطلاعات شرکت متروی تهران با اینکه متروی تهران حدود ۱۵۰۰ واگن دارد؛ اما حداکثر بومی سازی صورت گرفته در ساخت و تولید واگنهای موجود، حدود ۳۳ درصد بوده است و در تمام پروژههای تأمین واگنهای مترو، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام می شده که این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی را در تعمیرات اساسی واگنها ایجاد کرده و قیمت تمام شده تأمین واگن را افزایش داده است. بر همین اساس با توجه به لزوم تولید قطار ملی و همچنین در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه کشور، شهرداری تهران ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار داد تا با دانش جوان ایرانی، بومی سازی تولید قطار ملی به عمق ۸۵ درصد برسد که بر همین اساس ساخت واگن های داخلی مترو آغاز شد.
با طراحی و ساخت ناوگان مترو در داخل کشور گام مهمی در راستای رفع انحصار و وابستگی حداکثری به شرکت های خارجی برداشته شد و ایران توانست با استفاده از حداکثر ظرفیتهای تولید داخلی با تلاش مهندسان و صنعتگران داخلی کار ساخت قطار ملی مترو را آغاز کند که برای انجام این مهم ۲۵ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکتهای واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، شرکت مپنا ریلی و شرکت تیوان ترمز با تمام توان پای کار آمدند تا یک افتخار ملی شکل بگیرد. این همکاری شرکتهای بزرگ و کوچک حول ساخت قطار ملی موجب ایجاد ۲۵ هزار شغل پایدار و مستقیم با استفاده از ظرفیتهای کارخانجات واگن سازی و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل فقط در سال اول تولید انبوه قطار ملی میشود و همچنین شاهد کاهش حداقل ۲۰ درصدی هزینه تأمین ناوگان و تقلیل ارزبری پروژهها تا ۸۵ درصد در مرحله تولید انبوه میشود که این تنها بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی است.
تلاش جوان ایرانی به ثمر نشست و نهایتا کلیه تستهای ترمزی، تستهای ایمنی و راحتی سفر قطار ملی مترو با موفقیت انجام شده که بخشی از این تستها توسط آزمایشگاه مرجع یکی از کشورهای خارجی نیز تأیید شده و خوشبختانه همگی موفقیت آمیز بوده است. بر این اساس در آبان ماه سال گذشته، تأییدیه قطار ملی صادر شد و نهایتا در آذرماه سال جاری نیز مراسم و آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو برگزار شد که علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در مورد آخرین وضعیت تولید قطار ملی مترو با بیان اینکه در پایان دهه ۹۰، کشور برای حل مشکل تأمین ناوگان مترو که صنعتی وابسته بود و سهم داخلی سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود به فکر چاره افتاد، میگوید: با اخذ تأییدیه های لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم قطار ملی را در مسیر تهران-پرند با سیر واقعی داشته باشیم و این سیر همراه با مسافر بود. امروز میدانیم چه میخواهیم بسازیم و ایرادات تقریبا برطرف شده است.
وی با تاکید بر اینکه قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم، میافزاید: پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد می رساند.
تحویل دومین رام قطار ملی در بهمن ماه جاری
با کمک دولت در مورد تعیین ۷۷ میلیون یورو برای ساخت قطار ملی و اختصاص بخشی از آن روند ساخت قطار ملی سرعت گرفت؛ بگونهای که محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفتوگو با ایسنا، با تأکید براینکه زمانی که ما مدیریت را برعهده گرفتیم تعداد ایستگاههای مترو ۱۴۱ ایستگاه بود، اما حالا تعداد ایستگاهها به عدد ۱۵۰ رسیده است، ادامه میدهد: تاکنون ۱۶ ایستگاه مترو و قطعه شمالی خط شش مترو افتتاح شده و در حال حاضر شبکه متروی تهران ۱۱۸۱ واگن دارد و در این دوره مدیریت شهری قرار داد ساخت ۱۱۸۴ منعقد شده است که از این میان ۱۱۳ واگن داخلی است و اولین رام قطار ملی در خط پرند مشغول فعالیت است.
وی با بیان اینکه با ساخت قطار ملی مترو، صرفه جویی ارزی قریب به ۵۰ درصد قیمت یک واگن است، میگوید: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در بهمن ماه دومین رام قطار ملی نیز تحویل مردم تهران میشود و قطعا روند ساخت قطار ملی در سالهای آینده تداوم و افزایش خواهد داشت و امید است با توسعه خطوط مترو، مردم بتوانند به این مد حمل و نقل پاک دسترسی بهتری داشته باشند.
انتهای پیام