معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

حمایت از فرزندان دهک‌های پایین برای جبران فقر یادگیری آنها/ شروع مداخلات آموزشی از ماه جاری

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با ایجاد مدارس سمپاد و یا برگزاری کلاسهای آمادگی سمپاد در دوره ابتدایی مخالف هستیم گفت: تاکید سند تحول بنیادین بر تربیت و پرورش تفکر، مهارت‌های تفکر و خلاقیات است که سازگار با روش‌های آزمون‌های تستی که در مدارس سمپاد برگزار می‌شود نیست، بنابراین در دوره ابتدایی تمرکز بر پرورش همه جانبه و رشد تمام ساحتی دانش‌آموزان است و معطوف به برنامه‌های آماده‌سازی برای آزمون‌های سمپاد نیست.

رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نسبت تحصیل دختران و پسران در حال حاضر حدود ۴۹.۵ به ۵۰.۵ درصد است گفت: این نشان می‌دهد در برابری فرصت‌های آموزشی برای دختران و پسران دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و موضوعی که خیلی خوشحال کننده هم نیست، این است که تعداد بازمانده‌ از تحصیل‌ها در دختران کمتر از پسران است.

وی درباره برنامه‌های درنظر گرفته این معاونت برای دهک‌های پایین گفت: در طرح حامی دانش آموزانی که فقر یادگیری دارند، اکثرا از خانواده‌های با دهک‌های پایین هستند، برنامه حامی سعی می‌کند به فقر یادگیری در این دانش‌آموزان توجه کند و کمک می‌کند فرزندان در خانواده‌های با دهک‌های پایین که امکان حمایت خانواده را برای یادگیری ندارند، در برنامه جبرانی مدرسه، ضعف یادگیریشان برطرف شود.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه طرح حامی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش با هدف کاهش فقر یادگیری در دوره ابتدایی طراحی شده است ادامه داد: بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است در مدرسه حضور داشته باشند اما مهارت‌های پایه مانند خواندن، نوشتن و حساب کردن را به‌طور کامل نیاموزند. اگر این مهارت‌ها در دوره ابتدایی به‌خوبی آموزش داده نشود، موفقیت تحصیلی و شغلی آینده دانش‌آموزان به خطر می‌افتد. بنابراین با شناسایی دانش‌آموزان نیازمند حمایت آموزشی توسط مدیران مدارس به‌عنوان رهبران جریان آموزشی، برگزاری کلاس‌های جبرانی ویژه برای این دانش‌آموزان، شروع مداخلات آموزشی از بهمن‌ماه، بلافاصله پس از نوبت اول، بدون انتظار برای پایان سال تحصیلی و با استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای نظارت و اجرای مؤثر برنامه، می‌توان در این طرح قدم برداشت.

حکیم‌زاده با بیان اینکه عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که این دانش‌آموزان مورد توجه ویژه قرار گیرند گفت: آمار پایش یادگیری در سراسر کشور نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در دوره ابتدایی نیازمند تلاش بیشتر در دروس پایه هستند و این دانش‌آموزان، جمعیت هدف طرح حامی را تشکیل می‌دهند که هدف آن جبران ضعف یادگیری از طریق برنامه‌های آموزشی متمرکز و داوطلبانه است.

وی درباره پیشنهادات ارائه شده به سازمان پژوهش در خصوص تحول در کتب درسی دانش‌آموزان نیز افزود: سازمان پژوهش برای تحول در برنامه‌های درسی، برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که با آن‌ها همکاری داریم. تلاش می‌شود که از تکیه بر صرف کتاب‌های درسی به منابع یادگیری متعدد و متنوع پیش برویم که یکی از برنامه‌های این معاونت است.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه با چه برنامه‌ای معلمان می‌توانند دانش‌آموزانی موفق در آزمون‌های تیمزوپرلز داشته باشند گفت: بهبود نتایج دانش‌آموزان در آزمون‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد، یکی از آن‌ها روش‌های آموزش است، هر چقدر بتوانیم روش‌های فعال را به کار بگیریم و به جای تکیه بر محفوظات، بر درک و فهم و کاربرد دانش‌آموزان در روش‌های آموزش تاکید و استفاده کنیم قطعا می‌توانیم متناسب با سوالات تیمزوپرلز که بیشتر کاربردی و مفهومی هستند، نتایج بهتری داشته باشیم.

حکیم زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی با ایجاد مدارس سمپاد مخالف هستیم اظهار کرد: تاکید سند تحول بنیادین بر تربیت و پرورش تفکر، مهارت‌های تفکر و خلاقیات است که سازگار با روش‌های آزمون‌های تستی که در مدارس سمپاد برگزار می‌شود نیست، بنابراین در دوره ابتدایی تمرکز بر پرورش همه جانبه و رشد تمام ساحتی دانش‌آموزان است و معطوف به برنامه‌های آماده‌سازی برای آزمون‌های سمپاد نیست.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403112014591
  • خبرنگار : 71955