گله از «صددام» و رضا عطاران تا مهمان‌های بی‌ربط با سینمای رسانه‌ در جشنواره فجر

جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد حضور افراد غیرمرتبط با سینمای رسانه، بخاطر نمایش چند فیلم خاص، هر روز بیشتر از روز قبل فضای جشنواره را از کنترل خارج می‌کند.

به گزارش ایسنا، چهل و سومین جشنواره فیلم فجر پنجشنبه ۱۸ آبان ماه به هفتمین روز خود رسید و سینمای رسانه‌ها با نمایش فیلم‌هایی همچون «موسی کلیم‌الله»، «صددام» و «غریزه» روزی را سپری کرد که حاشیه‌هایش از متن پررنگ‌تر بود.

* روز پنجشنبه که هم آخر هفته بود و هم فیلم‌های پربحثی در برج میلاد به نمایش در می‌آمدند سبب شد سینمای رسانه شلوغ‌تر از روزهای گذشته باشد ولی این شلوغی و ازدحام‌ صرفا بخاطر حضور پر تعداد اهالی رسانه یا منتقدان و حتی سینماگران نبود بلکه بی‌شمار افرادی در مرکز همایش‌های برج میلاد دیده می‌شدند که بیشتر برای تفریح و حضور در جشنواره یا دیدن فیلم بخش ویژه به جشنواره آمده بودند. طبق مشاهده و پیگیری خبرنگار ایسنا، این افراد غیر مرتبط به شکل تکی، خانوادگی و همراه با بچه و بعضا با لباس مهمانی، با سفارش و پیگیری برخی مشارکت‌کنندگان در جشنواره یا حتی دستگاه‌ها و نهادهای غیرمرتبط با سینما به برج میلاد می‌آیند و اگر هم پارتی سازمانی نداشته باشند از طرق مختلف راه‌های میانبری برای ورود بدون کارت خود به مرکز همایش‌های برج میلاد پیدا می‌کنند. شب گذشته این حضورهای غیر مرتبط و غیر رسانه ای هنگام نمایش فیلم صددام بیشتر به چشم آمد و پس از پایان فیلم چند نوجوان به صورت دسته‌جمعی در لابی مرکز تردد می‌کردند. پیش بینی می‌شود که این شرایط در سه شب آینده که قرار است فیلم‌های «پیر پسر» و «قاتل وحشی» هم احتمالاً اکران شوند سخت‌تر و ازدحام جمعیت بیشتر شود و انگار کم کم شرایط به سمتی می‌رود که کار برای دست‌اندرکاران جشنواره که در تجربه‌های گذشته در این زمینه سخت‌گیری جدی داشتند و حتی فهرست کارت‌های صادر شده را منتشر می‌کردند، با سختی بیشتری دنبال شود.

* روز گذشته نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها با اتفاق‌هایی متفاوت همراه بود که در موردی مثل نشست فیلم صددام باعث انتقاد خبرنگاران نیز شد چرا که رضا عطاران بازیگر اصلی فیلم حاضر به پاسخگویی به سوالات نبود و ضمن اینکه با همراهی دیگر عوامل حاضر در نشست در تلاش بود تا فضای جلسه را به سمت شوخی و شیطنت پیش ببرد از خبرنگاران خواست که سوالی از او پرسیده نشود. برخی درباره امتناع عطاران از پاسخ به پرسش‌ها اینطور حدس می‌زدند که نمی‌خواسته با طرح پرسش‌هایی حاشیه‌ساز طرف شود یا اینکه می‌خواسته از زیر بار صحبت کردن درباره فیلم که از همان ابتدای تولید با انتشار عکس گریم در نقش صددام حاشیه‌ساز شده بود، در برود. این فیلم کمدی اگرچه در سکانس‌هایی از تماشاگران خود حسابی خنده گرفت اما همانند دیگر فیلم‌های کمدی حاضر در جشنواره رضایت‌ چندانی از اهالی رسانه و منتقد به دست نیاورد و حتی برخی منتقدان با بیانی تند نسبت به شوخی با شخصیتی که ویرانی‌ و جنگ در کشور به وجود آورده انتقاد کردند و مطالب تندی نسبت به حضور بدل صدام در حاشیه نشست خبری نوشته شد.

* هر چقدر نشست خبری فیلم صددام با انتقاد خبرنگاران مواجه شد، نشست فیلم «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی با آرامش و هیجان فوتبالی برگزار شد. در این نشست محسن کیایی از آرزوی کودکی خود گفت که دوست داشته به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای عکسش روی جلد روزنامه‌ها باشد اما بخاطر مصدومیت آن را رها می‌کند تا اینکه ایفای نقش یک دروازه‌بان در فیلم «بازی را بکش» این آرزو را برای او برآورده کرد.

* مصطفی کیایی در این نشست فیلم خود را به رضا بابک و مرضیه برومند بابت تمام خاطراتی که برای کودکی یک نسل با فیلم و سریال‌های مختلف ساختند تقدیم کرد تا تنها سینماگر حاضر در جشنواره باشد که پس از انتشار خبر تشکیل پرونده قضایی برای رضا بابک و مرضیه برومند، واکنشی نشان داده است.

* محمد بحرانی یکی دیگر از بازیگران این فیلم که به همراه محسن کیایی جو مثبتی را در نشست خبری به وجود آورده بودند به عنوان یکی از اعضای این گروه سینمایی و از طرف خود فیلم را به عادل فردوسی‌پور تقدیم کرد که تلاش‌های زیادی را برای مبارزه با فساد در فوتبال انجام داده است.

* فیلم «تاکسیدرمی» با بازی مجید صالحی یک کمدی فانتزی در دوران انقلاب را روایت می‌کرد ولی چندان با استقبال همراه نشد و تعداد قابل توجهی از نیمه‌های فیلم سالن را ترک کردند. ‌در نشست خبری این فیلم مجید صالحی در همان ابتدا بیان کرد که به دلیل بیماری و تنهایی دخترش مجبور است برود و فقط به احترام اصحاب رسانه به برج میلاد آمده است.

* «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا یکی دیگر از فیلم‌های رونمایی شده در روز پنجشنبه بود که در این روز نسخه‌ای صرفاً برای خبرنگاران آماده شده بود و در تیتراژ طولانی آن پشت صحنه‌ای از نحوه آماده سازی دکور با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و نیز حضور بازیگران در یک استودیو نمایش داده شد.

* نشست پرسش و پاسخ این فیلم تنها نشست جشنواره تاکنون بوده که بیشتر عوامل اجازه حضور در جایگاه را پیدا کردند به همین دلیل این جلسه در تایمی طولانی‌تر و در دو بخش برگزار شد تا یک بار تهیه کننده و کارگردان به همراه بازیگران اصلی صحبت کنند و در بخش دوم برخی عوامل پشت صحنه به روی سن بیایند.

این فیلم با واکنش‌های مختلفی همراه بوده و تماشاگران سینمایی متعددی داشت همچون محمد خزاعی که به برج میلاد آمد. همچنین مسعود ده‌نمکی بیان کرد که «موسی کلیم الله» رنسانسی جدید در بخش تکنولوژی در سینمای ایران است. او گفته است: «فیلم حضرت موسی (ع) ساخته آقای ابراهیم حاتمی‌کیا و تیم همراهشان فارغ از محتوای دینی و مبتنی بر روایت دقیق تر از منظر شیعه با بهره‌گیری از تکنولوژی تولید مجازی رنسانس جدید در سینمای ایران برای ساخت آثار تاریخی و تخیلی و ماورایی خواهد شد. فراموش نمی‌کنم روزی را که آقای تورج منصوری فیلمبردار همین فیلم دوربین اس آی تو کی، را در فیلم «اخراجی‌های ۲» به کار گرفت و برخی فیلمبرداران باهوش با حضور در پشت صحنه و نظاره کردن کار با دوربین دیجیتال در سینما می‌فهمیدند که عصر نگاتیو به پایان خواهد رسید. امروز هم فقط کسانی که از فن‌آوری‌های جلوه‌های ویژه کامپیوتری و تاثیر آن در تولید فیلم‌های سینمایی استدیویی آگاه هستند متوجه کار بزرگ حاتمی‌کیا و تیم همراهش و حمایت صدا و سیما از این رنسانس تکنولوژیک می‌شوند.»

* فیلمی که در هفتمین روز جشنواره در بخش ویژه اکران شد فیلم توقیف شده چند سال اخیر، «غریزه» به کارگردانی سیاوش اسعدی بود که خیلی از تماشاگران حاضر در سالن از دیدن فیلم و بازی امین حیایی لذت بردند.

* در جدیدترین رأی‌گیری سینماهای مردمی دو فیلم «بازی را بکش» و «سونسوز» در روز هفتم حذف شدند تا رأی‌گیری با ۹ فیلم ادامه پیدا کند.

* روز گذشته میلاد شکرخواه مدیر فن‌آوری اطلاعات جشنواره از افزایش ۲۶ درصدی بلیت‌فروشی نسبت به دوره قبل خبر داد و گفت از ۱۰ بهمن ماه تا روز گذشته، بیش از ۲۰۱ هزار قطعه بلیت از مجموعه ۳۷۰ هزار صندلی به فروش رفته است.

 * همچنین در روز گذشته فیلم‌های موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی، «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار، «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «ناتوردشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق، «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی، «شاه نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو، «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی، «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری و «بازی را بُکش» به کارگردانی محمد ابراهیم عزیزی به سانس فوق‌العاده رسیدند.

انتهای پیام 

  • جمعه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403111914133
  • خبرنگار : 71219