گزارشی از نشست «موسی کلیم الله» در جشنواره فجر

حاتمی‌کیا: هر فیلمی که می‌سازم باید نفَس زمانه به آن بخورد

در نشست مطبوعاتی فیلم«موسی کلیم‌الله» مریلا زارعی بیان کرد که به دست آوردن نقش مادر حضرت موسی برایش شبیه معجزه بوده و ابراهیم حاتمی‌کیا هم گفت، هر فیلمی که می‌سازد باید نَفَس زمانه به آن بخورد.

به گزارش ایسنا، هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد، فیلمی که قرار بود فقط سریال آن آماده شود اما چند ماه قبل از جشنواره فجر زمزمه‌های ساخت نسخه سینمایی آن هم منتشر شد.
نشست پرسش و پاسخ این فیلم با اجرای محمدرضا مقدسیان به دلیل حضور پر تعداد عوامل فیلم در دو بخش برگزار شد.

محمود رضوی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مریلا زارعی، بهنام تشکر، فرهاد آئیش، بهاره کیان افشار و شکیب شجره در نخستین بخش به عنوان تهیه کننده، کارگردان، بازیگران و نیز تورج منصوری به عنوان فیلمبردار به جایگاه آمدند.

محمود رضوی تهیه کننده سینما در بخش اول توضیح داد که این نسخه با تیتراژ( که شامل پشت صحنه بود) برای نمایش در سینمای رسانه آماده شده بود.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نیز در بخش ابتدایی صحبت‌های خود گفت: مثل تمام فیلم‌هایی که در این چهار دهه ساختم آنچه به صراحت می‌توانم  بگویم ؛ فیلم‌های ساختم با عزیزان مختلف اما این کار به خصوص ساخته نمی‌شد اگر سید محمود رضوی، آقای منصوری، کیوان مقدم و علیرضا واعظ کنارم نبودند؛ محال بود که این فیلم شکل بگیرد.

او درباره منابع پژوهشی اسلامی و عبری این فیلم توضیح داد: من درباره فیلم‌های سینمایی جنگی و اجتماعی که ساختم خودم می‌دانم که چه بگویم اما درباره این فیلم باید نویسندگان به طور مشخص توضیح بدهند.

مصطفوی یکی از نویسندگان در پاسخ به این سوال توضیح داد: بنای کار ما در تحقیقات این بود که بر اساس نگرش شیعه داستان زندگی حضرت موسی را ارائه کنیم . ولی این به این معنا نبود که منابع ادیان دیگر را بررسی نکرده باشیم بارها کتاب‌های مقدس ادیان یهود را مطالعه کردیم با بزرگان آن ادیان صحبت کردیم در تهران با انجمن کلیمیان و نیز در لبنان تحقیقاتی را انجام دادیم منتها بنای ما در این سریال و فیلم این نبود که نگرش یهودی را بسازیم بلکه قصد داشتیم کلام شیعی یا با کلام دیگر نگاه مسلمانان را به داستان حضرت موسی تولید کنیم. چون به هر حال تفاوت‌هایی وجود دارد و در نگاه ما حضرت موسی پیامبری برخاسته از سوی خداست که تمام کنش و رفتارهای ایشان بر اساس وحی الهی است و می خواستیم وجهی قهرمانانه پررنگ‌تر باشد.

وی یادآور شد که روند تحقیقات از سال ۸۷ شروع شد.
در ادامه مریلا زارعی با بیان دلتنگی و خوشحالی‌اش از حضور در این محفل گفت: کار بسیار سنگینی بود و همین جا از همه تشکر می‌کنم. برای این نقش و بازی در این نقش حرف زیاد دارم که باید در فرصت دیگری مطرح شود.

وی ادامه داد: اما برای من نقش مادر حضرت موسی مثل سعی بین صفا و مروه بود و در تمام مدت فیلمبرداری این احوال را با خودم حمل می‌کردم. من فیلم سخت زیاد کار کردم ولی این تنها فیلمی است که روز آخر و پلان آخر احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده است و با آن خداحافظی می‌کنم.

مریلا زارعی گفت: این نقش برای من عجیب بود و حتماً در زمان اکران از تجربه‌های آن صحبت خواهم کرد ، از آقای حاتمی کیا هم تشکر می‌کنم. به دست آوردن این نقش برای من شبیه معجزه بود، باور نمی‌کردم که به من واگذار شود از خدا می‌خواستم که مرا در اجرای نقش سربلند بکند از قلب‌های مخاطب وارد شوم نه از چشم‌های آنها.

این بازیگر در ادامه برای بیشتر نشدن بغض‌اش سخنانش را تمام کرد.

فرهاد آئیش که دو نقش در فیلم بازی کرده نیز بیان کرد: از نظر حسی در تمام مدت تماشای فیلم همراه با مادر موسی بودم. فکر می‌کنم همه بازیگران فیلم خوب بودند چون هیچ نوع غلو و کم گذاشتنی در کار نبود. اصل این ماجرا هم یه نظرم مربوط می‌شود به بستری که این فیلم ایجاد کرده بود؛ یعنی وقتی یک متن قوی باشد بازیگران به راحتی می‌توانند در آن متن زندگی کنند. آقای حاتمی‌کیا هم خیلی نرم و آهسته به سراغ بازیگر می‌آمد. در گذشته وقتی تدریس می‌کردم به دانشجویان بازیگری می‌گفتم خطرناک‌ترین سد جلوی شما خود کارگردان است چون می‌تواند شما را به هم بریزد ولی در این کار خیلی ظریف با بازیگرها برخورد می‌شد.

او درباره اینکه دو نقش بازی کرده نیز افزود: برای خود من جذاب بود که چطور این دو نقش بعداً دیده می‌شود؛ یعنی منفی‌ترین و مثبت‌ترین نقش فیلم بر عهده یک نفر باشد. وقتی این کار به من پیشنهاد شد بسیار خوشحال شدم و از تمام گروه موثر در این مسئله تشکر کردم چون می‌دانستم چالش خواهد داشت و در این چالش می‌توانم با غرور سر بلند کنم.

بهنام تشکر هم که نقش فرعون را در فیلم بازی کرده بود درباره سابقه بازیگری طنزش و حضور در نقش فرعون گفت: این نقش برای من خیلی چالش برانگیز و ترسناک بود. ترسناک‌تر این بود که آقای حاتمی‌کیا آن را پیشنهاد می‌داد. آقای حاتمی‌کیا امیدوارم که این امانتی را که از شما گرفتم به خوبی به شما تحویل دهم.

وی ادامه داد: این پروژه برای من بسیار شگفت انگیز بود چون اولین بار هم بود که با این تکنولوژی کار می‌کردیم و اینها در کنار وسواس‌های آقای حاتمی‌کیا جذابیت بیشتری با بازی جلوی دوربین تورج منصوری داشت.

بهاره کیان‌افشار نیز که نقش آسیه را در فیلم بازی کرده بود، با قدردانی از تلاش اصحاب رسانه، از کل گروه فیلم موسی کلیم الله (ع) تشکر کرد و گفت: من این فرصت را داشتم که شاگردی آقای حاتمی‌کیا را تجربه کنم.چند سال قبل چنین شانسی به من رو کرده بود که من از دست دادم و فکر می‌کنم لطف خدا بود که بتوانم در بخشی از یک پروژه بزرگ که شاید برای اولین بار در ایران تولید می‌شد، حضور داشته باشم.‌

در بخشی دیگر از این نشست، تورج منصوری (فیلمبردار موسی کلیم الله) در سخنانی گفت: تعریف کردن مسیری که این گروه پیموده، آنقدر سخت و پیچیده است که فکر نمی‌کنم مجالی در هیچ جلسه‌ای با این زمان محدود برای آن بماند. این پروژه برای من مثل دست یافتن به یک آرزوی دوران کودکی بود.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد کار گروهی را در یک ورکشاپ نشان دهد، سینما بهترین نمونه است تا بگوید که کار گروهی چیست‌. هیچ استودیویی، یک سوم امکاناتی را که ما با دست خالی بنا کردیم ندارد.‌ آدمی با سوابق ابراهیم حاتمی‌کیا جرأت خارق‌العاده‌ای به خرج داد و به همه ما این جرأت را منتقل کرد. آقای رضوی هم اگر پشت این ماجرا نمی‌ایستاد به نتیجه نمی‌رسیدیم. البته تاکید می‌کنم این حرف‌ها نان قرض دادن به آنها نیست چون به وقتش دعوا هم می‌کنیم. در نتیجه اگر تیم ورک (کار گروهی ) برای سینما یک نشانه است، برای کاری که ما انجام دادیم قطعاً یک هویت است.

محمود رضوی در ادامه صحبت‌های منصوری تاکید کرد که منصوری تلاش‌ زیادی برای ورود تکنولوژی‌های پیشرفته به این پروژه انجام داده است.

شکیب شجره هم در سخنانی بیان کرد: بازیگری برای من امری مقدس است و این تقدس وقتی پررنگ‌تر می‌شود که زیر نظر آقای حاتمی‌کیا و آقای رضوی کار را انجام دهم.‌ نقشی که من داشتم بسیار خشن بود و حدود ۵۰ یا ۶۰ ساعت مستندهای مصر باستان را دیدم و با باستان‌شناسانی که با هوش مصنوعی آداب و رفتار مصری‌ها را بازسازی کرده بودند صحبت کردم تا به نتیجه دقیق‌تری برسم و برایم این افتخار بود که کنار بزرگان این پروژه نقش کوچکی را ایفا کنم.

مریلا زارعی در پایان بخش اول این نشست یادآور شد: زمان «دو زن» فیلم در همه رشته‌ها کاندیدا شده بود بجز بازی من و من محصول دیده شدن منتقدان از جمله آقای علی معلم بودم نه داوران. می‌خواهم بگویم جایگاه شما (خبرنگاران و منتقدان) بسیار حساس است. حواس ما خیلی به شما هست. شما هم حواستان به همکاران ما که اینجا می‌آیند باشد.

در بخش دوم نشست، گروهی دیگر از عوامل به جایگاه آمدند که ابتدا کارن همایون‌فر (آهنگساز) درباره سختی‌های آهنگسازی برای این پروژه گفت: خود من به شخصه هرگز تجربه‌ای با این شکوه و عظمت نداشتم. این کار یک اتفاق و نقطه عطف است؛ یعنی جدا از نکاتی که درباره فیلم دینی مطرح می‌شود، این کار به نظرم نقطه آغازی است برای اینکه سینما به سمت جدی‌تر شدن در مسیر استانداردهای جهانی حرکت کند و رسیدن به این نقطه بدون حضور این گروه حرفه‌ای محال بود.

کیوان مقدم (طراح صحنه و لباس) هم با اشاره به اینکه دومین همکاری خود را با ابراهیم حاتمی‌کیا پشت سر گذاشته است، بیان کرد: برای اولین بار بود که با حرفه طراحی صحنه به شکلی جدی و با این روش جدید آشنا شدم. احساس می‌کنم یکی از مقدس‌ترین کارهایی که می‌توانستم در حرفه خودم انجام دهم همین پروژه موسی کلیم الله (ع) بود و احساس می‌کنم هنوز کارم تمام نشده است. برای آن هم شوق و اشتیاقی دارم که آن اشتیاق را از آقای حاتمی‌کیا گرفتم. اولین بار که با ایشان صحبت کردم تنم لرزید از اینکه یک ذره آبرویی هم که قرار است داشته باشم شاید دیگر در این پروژه سنگین نداشته باشم ولی آقای حاتمی‌کیا آنقدر برای این کار زحمت کشید که ما مجبور شدیم خود را هم ردیف استاد کنیم.‌


وی گفت: تکنیک‌های به کار رفته در این فیلم در اینجا قابل توضیح نیستند اما در نهایت محصول نهایی مهم است که خلق آقای حاتمی‌کیا است.
شهرام خلج (طراح گریم) هم در این نشست بیان کرد که این کار برای آن‌ها تست بوده و کار اصلی قرار است از این پس شروع شود.

در این نشست علیرضا واعظ (مدیر جلوه‌های ویژه) نیز حضور داشت که حاتمی‌کیا درباره او گفت: شغل او را جدی بگیرید. شجاعت او برای حضور در این پروژه‌ای که اولین کار سینمایی‌اش بود، ارزشمند است. او تحت فشار زیادی بود و بی‌تعارف می‌گویم که دروازه طلایی ما از مسیر کاری او پیش رفت.

حاتمی‌کیا در پایان این نشست که بسیار هم طولانی شده بود، گفت: هر فیلمی که می‌سازم باید نفٓس زمانه به آن بخورد. از این منظر بخشی از موضوع مهم برای من بحث انتظار بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شایعه شده است که او خسته شده و قصد ادامه کار را ندارد؟ گفت: هر کسی چنین فکری‌کرده، فکر احمقانه‌ای کرده چون من تازه شروع کرده‌ام و میخواهم سریال را شروع کنم. اتفاق بسیار مبارکی با این سریال رخ داده که به ما اعتماد داد و الان نفس همه ما برای ادامه کار باز شده است. ما در یک جزیره جمع شده‌ایم که ان شاءالله ادامه کار را خواهید دید.

محمود رضوی نیز در آخر در پاسخ به سوالی درباره بودجه فیلم توضیح داد: این فیلم شروع سریال حضرت موسی است که بلافاصله سراغ ساخت آن می‌رویم. در روزهایی که من و بعضی از همکاران مشغول آماده کردن فیلم برای جشنواره بودیم آقای حاتمی کیا و آقای منصوری در حال پیش تولید برای آغاز سریال بودند.

او افزود: یک عدد ۱۰ هزار میلیارد قبلا مطرح شده که گفته بودم عجیب و غریب است. من از ۱۴۰۱ وارد گروه شدم‌ و این نسخه سینمایی بخشی از کاری است که در قالب‌چند فصل و سریالی که چند ۱۰ قسمت دارد ساخته می‌شود. برای آن هم دستمزد ماهانه‌ای طبق عرف برای بازیگران در نظر گرفته شده است.‌اما این فیلم از چهار،‌ پنج فیلمی که الان در جشنواره حضور دارند کمتر هزینه داشته است.

​​​​
انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403111813620
  • خبرنگار : 71219