احمد محمودزاده امروز، ۱۷ بهمنماه در برنامه ملی «نماد» ویژه مدارس غیردولتی فارس که در شیراز برگزار شد، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در اجرای طرح نماد تأکید کرد و گفت: نقش معلم به عنوان کلیدیترین و اساسیترین نقش در همه عرصهها است، همانگونه که در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و در دوران ۸ سال دفاع مقدس نقش مرجعیت، پیشتازی و آگاهیبخشی معلمان بسیار موثر بوده است.
وی ادامه داد: از معلمان انتظار داریم موضوعات کلیدی انقلاب اسلامی را به دانشآموزان انتقال دهند و نسبت به آشنایی آنها با مبانی اصلی انقلاب اسلامی، تقویت احساس هویت ملی و انقلابی و رفع شبهات آنها در این زمینه تلاش شود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور با بیان اینکه معلم به عنوان شخصیتی علمی و اسوه تربیتی شناخته میشود، گفت: در واقع آینده کشور در مدرسه و توسط معلمان برنامهریزی، طراحی و معماری میشود.
وی افزود: لازم است دستاوردها، پیشرفتها و بازخوانی جریانشناسیها که در حوزههای مختلف در طول سالیان گذشته صورت گرفته نیز به دانشآموزان منتقل شود.
محمودزاده ادامه داد: از آنجا که نیروی انسانی عنصر اصلی پیشرفت، تعالی و توسعه کشور است و پایه و ریشه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت پیدا میکند، بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در خود آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.
با جهاد تبیین بصیرت دشمنشناسی را به دانشآموزان آموزش دهیم
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین ۴۳ شاخص برای دانشآموز درتراز انقلاب اسلامی درنظر گرفته شده است، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه بصیرت و دشمنشناسی است، اما بصیرت نیازمند جهاد تبیین است یعنی تا جهاد تبیین اتفاق نیفتد بصیرتی در دانشآموز شکل نمیگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در واقع بصیرت نیازمند فهم و تحلیل درست از دادهها و آرمانهای انقلاب است و در این میان مجموعه آموزش و پرورش در همین ایام وظیفه و نقش اساسی در انتقال آرمانهای انقلاب به نسل حاضر دارد.
وی تصریح کرد: از آنجا که توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی دانشآموزان بسیار مهم است، لذا موضوع آسیبهای اجتماعی و روانی یکی از برنامههای کلیدی آموزش و پرورش است. در این راستا ۳۲ استان و هر استان یک منطقه انتخاب شده است که با همکاری دستگاهها و مجموعههای موثر در این زمینه کارهایی مشترک انجام داد و به همه مدارس تسری داده شود. در این میان ازر استان فارس ناحیه ۳ انتخاب شده است.
محمودزاده در ادامه سخنان خود روند آموزش تک بعدی دانشآموزان را منع کرد و گفت: غفلت از مهارتهای زندگی موجب شده تا به سطوح دیگر شخصیتی دانشآموزان توجه نشود و ساحتهای تربیتی دیگر آنها را نادیده گرفته شود که در نهایت حاصل آن انسانهایی ناتوان در مقابله با آسیبهای اجتماعی است.
وی افزود: اگر دانشآموزان از سلامت جسمی، روحی و روانی خوبی برخوردار نباشند، نمی توانند نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی علمی جامعه را محقق کنند، لذا نیازمند برنامهریزی در تمام ابعاد شخصیتی دانشآموزان هستیم.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور، به ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: با توجه به سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت کشور، هدف آموزش و پرورش تربیت انسان کامل و توسعهیافته در تمامی ابعاد وجودی است.
محمود زاده اظهار کرد: امروز آسیبهای اجتماعی در کنار هجمه سامانیافته فرهنگی دشمن و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده است، لذا ما در آموزش و پرورش باید در برابر این شرایط تدبیر و چاره کنیم.
وی ادامه داد: برونرفت از آسیبها نیازمند برنامهریزی برای افزایش آگاهی دانشآموزان، اولیا و مداخلات روانی با رویکرد پیشگیرانه و مدیریت فوریت روانی و اجتماعی برای حفظ و انسجام شرایط روحی دانشآموزان است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور، بر لزوم تقویت همکاری، هماهنگی، همراهی و برداشتن قدمهای محکم و استوار در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بین دستگاههای همکار در اجرای طرح نماد تاکید کرد.
محمودزاده تصریح کرد: برنامه «نماد» به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد. لذا طرح «نماد» به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیبهای اجتماعی دانشآموازن به ویژه دانشآموزان در معرض خطر است و از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه شرح وظایف و مسئولیتها در طرح نماد روشن و شفاف است، گفت: با تشکیل جلسات مستمر طرح نماد در مدارس آسیبشناسی و تقویت شود، در این راستا باید برنامهها را با قاطعیت، قوت و به شکل تخصصی دنبال کرد.
انتهای پیام