رازینی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

توسعه کمی و کیفی آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب/ هنوز در حوزه علوم انسانی راه نرفته داریم

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به توسعه کمی و کیفی آموزش‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هنوز در حوزه جهت‌گیری علم و فناوری در کشور جای کار بیشتری وجود دارد و علم و فناوری باید در جهت حل مسائل بشری و رفع مشکلات جامعه گام بردارد. ما در حوزه‌هایی نظیر علوم انسانی هنوز راه نرفته داریم.

دکتر روح الله رازینی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به پیشرفت‌های آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: به اعتقاد من این دستاوردها را در سه جهت می‌توان تحلیل کرد؛ یکی از این حوزه‌ها توسعه کمی تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی، رشته‌ها، برنامه‌های درسی و مراکز آموزش عالی است که در این سال‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

وی در ادامه با اشاره به تحصیل بیش از سه میلیون دانشجو در دانشگاه‌های آموزش عالی کشور، تصریح کرد: تعداد واحدهای آموزشی عالی ما شامل موسسات و دانشگاه‌ها رشد قابل توجهی طی چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی داشته است؛ به‌طوری که بسیاری از این مراکز دارای پارک‌های علم و فناوری هستند که در دوره قبل از انقلاب چیزی به نام پارک وجود نداشت.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: برخی معتقد هستند افزایش تعداد دانشجویان و مراکز آموزش عالی متناسب با افزایش جمعیت کشور روی داده است؛ اما اگر به طور نسبی این توسعه کمی را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که سرانه دانشجویان در کشور به طور قابل توجه افزایش یافته است.

دکتر رازینی با بیان اینکه ما در دوران پس از انقلاب در مولفه‌های کیفی آموزش عالی شاهد رشد قابل توجه بودیم، تاکید کرد: بر این اساس ما در برخی از حوزه‌های علمی کشور نظیر نانو نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز توانستیم جزو رتبه‌های اول قرار بگیریم. یا برخی شاخص‌های کلانتر نظیر عدالت آموزشی که با اهداف انقلاب اسلامی نیز همسو بوده، طی این چهار دهه محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه توسعه کمی مراکز آموزش عالی متناسب با توزیع جغرافیایی کشور اتفاق افتاده است که این امر عدالت آموزشی را در کشور به ویژه در سطح آموزش عالی فراهم کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم به تنوع زیر نظام‌های آموزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به جز توسعه کمی و کیفی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است، هنوز در حوزه جهت‌گیری علم و فناوری در کشور جای کار بیشتری وجود دارد؛ به‌طوری که علم و فناوری باید در جهت حل مسائل بشری و رفع مشکلات جامعه گام بردارد. ما در حوزه‌هایی نظیر علوم انسانی هنوز راه نرفته داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ما در حوزه عدالت آموزشی از نظر توسعه کمی مراکز آموزشی به طور نسبی موفق شدیم، گفت: عدالت آموزشی مسیر پایان‌پذیری نیست که معتقد باشیم به این امر دست یافتیم. ما باید هم به لحاظ دسترسی به آموزش توسط اقشار و همه سطوح جامعه تلاش کنیم؛ هم کیفیت آموزش مطلوب آموزشی فراهم شود و هم دسترسی آسان به این اطلاعات صورت بگیرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403111712506
  • خبرنگار : 71567