محمد جولانژاد امروز، سهشنبه ۱۶ بهمن، در جمع خبرنگاران درباره حوزه عملکردی این ادارهکل و ارتباط آن با تصادفات جادهای استان، گفت: در موضوع علت وقوع سوانح رانندگی در خوزستان که باعث بروز نگرانی شده دلایل گوناگونی دخالت دارند که در مواردی به اشتباه و عدم آگاهی از تفکیک وظایف سازمانی، این دلایل به راهداری و حملونقل جادهای استان نسبت داده میشود.
وی با اشاره به این موضوع که به اشتباه در تصادفات درون شهری، راهداری و حملونقل جادهای مورد پرسش قرار میگیرد، بیان کرد: برخی سوانح رانندگی که منجر به جرح و فوت سرنشینان وسیله نقلیه میشود، در محدودههای شهری رخ میدهد که اصلاً در حیطه وظایف و مسئولیت این ادارهکل نیستند.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان گفت: ساخت، توسعه و تعریض جادههای بین شهری و طرح این موضوع که چرا مسیرهای پرحادثه تعریض و اصلاح نمیشوند و یا چرا جاده جدید احداث نمیشود نیز در حوزه فعالیت این اداره کل نیست و راهداری و حملونقل جادهای تنها مسئولیت نگهداری و ایمنسازی جادههای برونشهری که عملیات احداث آنها به پایان رسیده را با اقداماتی نظیر خط کشی، اصلاح شیب شیروانی و نصب علائم بر عهده دارد.
جولانژاد افزود: بر اساس گزارشهای پلیس راه از ابتدای سال جاری تاکنون سهم تقصیر جادهها در محورهای خوزستان یک درصد از کل تصادفات منجر به فوت بوده که این نشان میدهد در واکاوی علتهای افزایش آمار سوانح رانندگی اخیر استان، عوامل دیگری نیز دخیلند.
وی ادامه داد: بخشی از تصادفات در محدوده کارگاهی پروژههای راهسازی رخ دادهاند که آن محور هنوز تکمیل و در اختیار راهداری قرار نگرفته است و مسئولیت حفظ ایمنی کاربران جادهای بر عهده متولیان ساخت راه است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان با اشاره به حجم بالای تردد در جادههای خوزستان و لزوم توسعه مسیرهای ارتباطی با توجه به موقعیت و ظرفیتهای اقتصادی خوزستان، اضافه کرد: در ۱۰ ماههی امسال بیش از ۳۱۰ میلیون تردد در سطح محورهای استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هفتدرصدی را نشان میدهد و سهم تردد خودروهای سنگین از این میزان بیش از ۴۳ میلیون است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد داشته است.
جولانژاد یادآور شد: طبق آمارها تردد جادهای در محورهای خوزستان با ثبت ۲۵۳ میلیون تردد خودرو در سال ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان میدهد؛ در سال گذشته نیز با ثبت ۲۵۹ میلیون تردد جادهای، شاهد رشد ۱۷ درصدی تردد خودروها در محورهای استان نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان با بیان اینکه افزایش تردد جادهای در افزایش تصادفات نقش مستقیمی دارد، بیان کرد: زیرساختهای جادهای در استان متناسب با میزان تردد خودروها در این استان نیست و استان وسیع و حملونقلی خوزستان نیازمند توسعه در بخش جادهها است؛ موضوعی که بارها در جلسات مرتبط با حوزه توسعه زیرساختهای استان از جمله کمیسیونهای ایمنی راه به آن اشاره شده و مورد تاکید سازمان راهداری و حملونقل جادهای و این ادارهکل نیز است.
وی با تاکید بر لزوم همافزایی و تعامل همه سازمانهای مربوطه در جذب اعتبارات برای تسریع در توسعه جادههای استان بیان کرد: رفع نقاط پرحادثه نیز توسط یک کمیته مشترک از پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی شناسایی و ابلاغ میشوند که در این راستا ۱۹ نقطه پرحادثه در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ نقطه اصلاح شده است.
جولانژاد با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبار اصلاح این نقاط از محل طرح مولدسازی است، افزود: تصمیمگیری درباره تأمین منابع رفع نقاط پرحادثه استان از محل طرح مولدسازی در کارگروه تخصصی با همین موضوع انجام و سهم ادارات و دستگاههای اجرایی استان برای تأمین این منابع از محل طرحهای مولدسازی مشخص خواهد شد.
انتهای پیام