به گزارش ایسنا، محمدعلی دهقان دهنوی امروز (سه شنبه) در اولین نشست خبری هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو)، با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو نشاندهنده توانمندیهای کشور است، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که ضمن ارائه توانمندیهای خود در این نمایشگاه در حوزه صادرات کالاها، زمینه افزایش صادرات را فراهم کنیم. ایران اکسپو، یک نمایشگاه عمومی است که صنایع زیادی در آن حضور خواهند داشت؛ بنابراین این نمایشگاه چکیده ای از تمام نمایشگاهها خواهد بود. ضمن اینکه در ایراناکسپو، همکاری کامل وزارت امور خارجه و تمام سفارتخانههای ایران در خارج از کشور را هم خواهیم داشت.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: در حقیقت، بخش عمده تلاشها در سازمان توسعه تجارت در راستای تحقق افزایش صادرات است؛ در سالهای گذشته نیز رشد صادرات خوبی داشتیم اما کمتر. زمانی که به روند صادرات نگاه میکنیم، از یک صادرات خیلی کم امروز به صادرات سالانه ۵۰ میلیارد دلار و بیشتر طی سالهای اخیر رسیدهایم اما اگر این را با ظرفیتهایی که در کشور وجود دارد و با پتانسیلها، امکانات، سرمایه انسانی ارزشمند، منابع طبیعی گرانبها، موقعیتهای ژئوپلیتیک و جغرافیایی که داریم، مقایسه کنیم، بهویژه مقایسه با برخی کشورهای در مسیر توسعه اقتصادی که همزمان یا حتی بعضاً دیرتر از ما، فرآیند رشد و توسعه را آغاز کردهاند، مقایسه میکنیم متوجه میشویم که هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
این معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد:برخی از این کشورها، اکنون از ما، بسیار جلوتر هستند؛ بنابراین بسیار کار برای انجام دادن وجود دارد و باید بیشتر تلاش کنیم تا به اهداف خود دست پیدا کنیم. البته که در سال جاری روند نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است؛ طبق آمار ۱۰ ماهه سال جاری، نزدیک به ۱۸ درصد رشد صادرات نسبت به سال گذشته محقق شده است. رقمی حدود ۴۷.۸ میلیارد دلار ارزش صادرات را تنها تا پایان دی ماه. آمار گمرک نشان میدهد؛ این عدد رشد خوبی دارد اما همانطور که اشاره شد، خیلی بیشتر از اینها باید تلاش کنیم تا شاهد صادرات قویتر و بیشتر در کشور باشیم.
وی افزود: ما به عنوان توسعه تجارت از همه برنامهها و ابزارهای خود در این مسیر استفاده میکنیم؛ یکی از این ابزارها که امروز این جلسه به مناسبت آن تشکیل شده، نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) است؛ این نمایشگاهها، یکی از ابزارهای مهم توسعه تجارت و فرصتی هستند که در ضمن آن، تجار و فعالان اقتصادی میتوانند با یکدیگر ارتباط گرفته و با توانمندیهای هم آشنا شوند. محصولات رو ببینند، مذاکره کنند و برای عقد قراردادها اقدام کنند تا منجر به ایجاد تجارت بیشتر شود.
دهقان دهنوی با بیان اینکه رئیس شورای سیاست گذاری این نمایشگاه معاون اول رئیس جمهور است، گفت: در جلسهای که به همین مناسبت در حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، ایشان تاکید بسیاری در اهمیت این نمایشگاه و لزوم تلاش برای ارتقای کیفیت برگزاری و هماهنگی همه دستگاهها برای برگزاری این نمایشگاه به نحو احسن داشت. حتی در جلسهای که در وزارت صمت و با حضور وزیر صمت و معاون وی داشتیم، بود اولین سوالی که از بنده پرسیده شد، این بود که وضعیت نمایشگاه به چه شکلی است و گزارشی در مورد پیشرفت کار خواستند؛ این نشان از اهمیت این نمایشگاه دارد.
وی در تشریح اهمیت این نمایشگاه، گفت: اهمیت این نمایشگاه، در وهله اول به خاطر توانمندیهای صادراتی کشور است و در ذیل هدف توسعه صادرات است. تلاش ما این هست که در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان و مشارکتکنندگان داخلی و خارجی نشان دهیم که شرکتها و تولیدکننده های ما چه توانمندیهایی برای صادرات محصولات خود دارند. آخرین پیشرفتها، آخرین نوآوریها، بهترین کیفیت محصولات صنایع پیشرو، صنایعی که ظرفیتهای جدید ایجاد کردند و... را در این نمایشگاه به نمایش و در معرض دید عموم خواهیم گذاشت. ما قابلیت خودمان را نشان میدهیم. هرچقدر این قابلیت قویتر باشد، نمایشگاه به شکل بهتر برگزار میشود. انتظار داریم تولیدکنندههای ما بتوانند صادرات بیشتری را پایهریزی کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت، ادامه داد: قصد داریم در فرصت برگزاری این نمایشگاه، تمرکز همه دستگاههای اجرایی مرتبط با برگزاری نمایشگاه منجر به برگزاری یک رویداد در عالیترین سطح ممکن شود، بدین معنا که به عنوان مثال وقتی ما نمایشگاههای دیگری برگزار میکنیم، وزارت خارجه به ما کمک میکند، سفارتخانههای ما در کشورهای دیگر مشارکت میکنند اما در این نمایشگاه، وزارت امور خارجه تمام عیار با ما همکاری میکند و همراه است. همه سفارتخانههای ما در خارج از کشور این ماموریت را پیدا میکنند که بهترین بازرگانها و بهترین فعال اقتصادی را از آن کشور شناسایی و به نمایشگاه دعوت کرده و ترتیبات حضورشان را در این نمایشگاه فراهم کنند. همچنین اتاقهای بازرگانی ما همین کار را انجام میدهند. رایزنهای بازرگانی ما که در سازمان توسعه تجارتخانههای خارج از کشور حضور دارند، برای این کار مامور میشوند.
دهقان دهنوی گفت: در واقع یک تلاش بسیار گستردهای برای آنکه بیشترین تعداد و با کیفیتترین هیئتهای تجاری برای بازدید از این نمایشگاه در تهران و این نمایشگاه حضور پیدا کنند، انجام میشود. از اکنون آغاز فعالیتها کلید خورده و همه فعال شدهاند. برنامهریزی انجام شده تا از تجربه برگزاری بسیار خوب این نمایشگاه در اردیبهشت ماه سال جاری (ششمین دوره) استفاده کنیم؛ این تجربه بسیار به ما کمک میکند؛ چراکه در سطح بالایی برگزار شد و تعداد مهمانان خارجی بسیار بودند. توانمندیهای صادراتی مشارکت کنندگان به خوبی به نمایش گذاشته شد و همه بازخوردها خوب بود.
این مقام مسئول تصریح کرد: در درجه اول تلاش ما بر این هست کسانی در نمایشگاه حضور پیدا کنند که پتانسیل بالاتری برای ایجاد همکاری با شرکتهای ما برای عقد قراردادهای تجاری برای خرید محصولات ایرانی داشته باشند و به همین دلیل نظارت بیشتری بر شناسایی این افراد و دعوت از آنها برای حضور در نمایشگاه داریم. اقدام دیگری که از مجری نمایشگاه خواستیم که تمرکز بر آن داشته باشد، مذاکرات دوجانبه است. مذاکرات به دلیل اینکه نمایشگاه ابزار توسعه تجارت است و مسیر تحقق از مذاکراتی است که در خلال نمایشگاه شکل میگیرد، بنابراین باید دقت داشته باشیم که فضا، فرصت و امکانات برگزاری مذاکرات دوجانبهای بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی به شکل خوبی فراهم شود و به خوبی خدمات حمایتی همچون بحث ترجمه، قراردادها، مشاورههای حقوقی و... فراهم شود تا بتوانیم دستاورد اصلی خودمان که توسعه صادرات غیر نفتی کشور است را از این نمایشگاه داشته باشیم.
ایران کسپو یکی از موفقترین پروژههای همکاری دولت و بخش خصوصی است
در ادامه، مجید تکبیری- رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران- با بیان اینکه ایران اکسپو فرصتی ایجاد کرده که ظرفیتها، چالشها و قوتهای موجود به صورت شفاف به نمایش گذاشته شده و صادرکنندگان ایرانی با تجار بینالمللی مذاکره کنند، اظهار کرد: این رویداد به یکی از موفق ترین پروژههای همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است.
وی ضمن اشاره به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور و با بیان اینکه بازرگانی، ابزاری بهتر از سیاست، برای توسعه دیپلماسی است و در دولت چهاردهم نیز دیپلماسی اقتصادی، راهنمای دیپلماسی سیاسی است، اظهار کرد: با کمک سفارتخانههایمان، در سراسر دنیا تجار بزرگ و بازرگانان صاحب نفوذ و مسوولان بلند پایه اقتصادی کشورها را به ایران دعوت میکنیم تا واقعیتهای ما را ببینند. در آخرین دوره ایران اکسپو، ۲۴۰۰ تاجر از ۹۴ کشور مختلف حضور پیدا کردند که این نشان میدهد کالای ایرانی دارای مشتری و خواهان در سطح جهانی است.
مجری نمایشگاه مذکور، با بیان اینکه نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران با کاهش هزینهها و تسهیل مذاکرات، نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته، گفت: در دوره قبل با حضور تاجرانی از ۹۴ کشور، بیش از سه میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است. ایران اکسپو یا نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران، بر توسعه صادرات غیرنفتی متمرکز است. هزینههای حضور صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاههای خارجی و بازارهای هدف با توجه به افزایش نرخ دلار، به شدت افزایش یافته است؛ از این رو در ایران اکسپو تلاش کردیم صادرکنندگان را در داخل کشور گرد هم آوریم و از سراسر جهان تجار و بازرگانان را دعوت کنیم تا فرآیند بازاریابی، تجارت و صادرات کالا در کشورمان انجام شود.
وی افزود: این روش چند مزیت دارد؛ نخست اینکه هزینه نهایی برای بازاریابی صادرات به حداقل میرسد، چرا که بهجای آنکه بخواهند هزینه دلاری برای شرکت در نمایشگاههای خارجی بپردازند، میتوانند در ایران با تجار کشورهای مختلف مذاکره کنند. علاوه بر آن، از نظر زمانی نیز صرفهجویی میشود. این فرآیند، علاوه بر کاهش هزینهها، موجب تسهیل ارتباطات و بهبود شرایط بازاریابی برای صادرکنندگان میشود. همچنین مشکلات حملونقل و هزینههای جانبی حضور در نمایشگاههای خارجی از دوش صادرکنندگان برداشته میشود.
تکبیری درباره دستاوردهای ایران اکسپو در دورههای اخیر گفت: در دوره پنجم و ششم این نمایشگاه، حمایت خوبی از سوی بخش دولتی صورت گرفت و سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور شهید کشورمان نیز از آن پشتیبانی کرد. این نمایشگاه به یکی از موفقترین پروژههای همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است که طی آن بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در اردیبهشتماه امسال به ایران آمدند. این در حالیاست که در آن دوره زمانی، کشور درگیر مسائل امنیتی و تنشهای بینالمللی بود و بسیاری تصور نمیکردند که در چنین فضایی، تجار و سرمایهگذاران خارجی به ایران بیایند.
وی با بیاناینکه هدفگذاری ما این بود که در این نمایشگاه بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه امضا شود گفت: بر اساس دادههای معاونت اقتصادی وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت، کارشناسان ستاد برگزاری نمایشگاه و...، برآورد ما این است که این هدف محقق شده و بیش از سه میلیارد دلار قرارداد قطعی در این نمایشگاه به امضا رسیده است. در دوره گذشته هیئتهای زیادی از کشورهای مختلف قاره آفریقا، از جمله شرق و مرکز آفریقا، به نمایشگاه آمدند و توانستیم قراردادهایی با آنها منعقد کنیم. همچنین هیئتهایی از آمریکای لاتین، شرق آسیا، غرب آسیا و شرق اروپا نیز حضور داشتند. به طور کلی، تجاری از ۹۴ کشور در نمایشگاه حضور داشتند و بسیاری از آنها قراردادهایی امضا کردند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران برای نمایشگاه ایران اکسپوی پیشرو پیشبینی کرد: در دوره جدید برآورد ما این است که تجاری از ۹۰ تا ۱۰۰ کشور داشته باشیم و تعداد تاجران نیز بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر باشند. با وجود این، هدف ما افزایش کیفیت تاجران است. به این معنی که تاجران سطح یک را بیشتر دعوت کنیم و تعداد آنها را افزایش دهیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه وقتی مسیرهای تجاری خود را باز نکردهایم، نمیتوانیم انتظار توسعه تجارت را داشته باشیم، تصریح کرد: ایران اکسپو نشان داد که ظرفیت و بستر مناسبی برای رشد تجارت خارجی برای کشورمان وجود دارد و همه باید تلاش کنیم تا از این فرصتها بهدرستی استفاده کنیم. در خصوص سیاست هدفگذاری بازارهای صادراتی نیز میتوان گفت که در این زمینه اولویت بازارهای هدف با کشورهای همسایه، کشورهای عضو بریکس، شانگهای و اوراسیا است.
مجری هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران ضمن اشاره به روند انتخاب و پذیرش هیئتهای تجاری، توضیح داد: رایزنهای بازرگانی سازمان توسعه تجارت یکی از گروههایی هستند که تُجار را انتخاب کرده و پیشنهاد میدهند که این پیشنهادها در معاونت مربوطه در سازمان توسعه تجارت ارزیابی میشود و در نهایت در معاونت بینالملل ستاد برگزاری ایران اکسپو تایید و نهایی میشود. گروه دیگر، وابستههای اقتصادی و سفرای ما در کشورهای هدف هستند که پیشنهادات خود را ارائه میدهند. این پیشنهادها پس از ارزیابی در معاونت اقتصادی وزارت خارجه به ستاد برگزاری نمایشگاه معرفی میشود. گروه دیگر نیز، اتاقهای بازرگانی و اتاقهای مشترک هستند که افراد خود را به معاونت بینالملل اتاق معرفی میکنند و پس از ارزیابی این معاونت، نتیجه به ستاد اعلام میشود.
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ادامه داد: بخش دیگری از تجار نیز از فعالان اقتصادی که در ادوار گذشته حضور داشته و با ما همکاری کردهاند، انتخاب میشوند که این افراد بهعنوان تجار قطعی معرفی خواهند شد. همچنین، انجمنهای دوستی و برخی شرکتهای صادرکننده حاضر در نمایشگاه نیز میتوانند طرفهای تجاری خود را معرفی کنند که تمامی این فرآیندها از جمله گزینش های جذب و معرفی تجار هستند. پس از این که تجار انتخاب شدند، دعوتنامهها به آنها ارسال میشود و ایران اکسپو نیز در این روند دخیل است. در نهایت، ارزیابیِ نهایی بر اساس اطلاعات موجود و گزارشهای مختلف انجام میشود.
تکبیری در پایان ضمن تشکر و قدردانی از تمامی مسئولان، سازمانها و نهادهایی که در برپایی ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو یاریگر بودند، تاکید کرد: اگر توصیه و تدابیر رهبر معظمانقلاب اسلامی بر امر صادرات نبود اکنون چنین رویدادی وجود نداشت و با برگزاری رویداد ایران اکسپو که با حمایت همه جانبه دولت و بخش های مرتبط برگزار شد به دنیا ثابت کردیم، کشور ایران تحریم پذیر نیست و بازار تجاری ایران برای کشورهای خارجی بسیار جذاب است.
گفتنی است، هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام