با این نمایشگاه به دوران سامورایی‌ها برمی‌گردید

نمایشگاه جدیدی در توکیو که با کمک فناوری‌های پیشرفته برگزار شده است، برای بازدیدکنندگان این فرصت را فراهم کرده است که به دوران سامورایی ژاپن بازگردند و آثار «هوکوسائی»، هنرمند نامدار این کشور را زنده ببینند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «هوکوسائی: داستانی دیگر در توکیو» جدیدترین نمونه از مجموعه‌ نمایشگاه به اصطلاح غوطه‌ورکننده‌ای است که در پایتخت ژاپن برپا شده‌اند. این نمایشگاه همچنین بازتابی از افزایش علاقه به تاریخ فرهنگی ژاپن در شرایطی است که رکورد ورود گردشگران به این کشور افزایش پیدا کرده است.

«رویترز» نوشت، این نمایشگاه که در یک مرکز خرید واقع در مرکز شهر برپا شده، بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند تا وارد صحنه‌هایی از طبیعت و زندگی روستایی شوند که توسط استاد هنر «اوکی‌یو-ئه» (چاپ‌های چوبی دوره ادو) به تصویر کشیده شده است. فناوری‌های دیجیتال شرکت Ars Techne، بافت کاغذ سنتی واشی آثار «هوکوسائی» به شکلی متفاوت بازآفرینی کرده‌ است. همچنین، صفحات لمسی تعبیه‌شده در کف نمایشگاه، که توسط Sony PCL توسعه یافته‌اند، به بازدیدکنندگان این احساس را می‌دهند که در حال راه رفتن روی ساحل، یخ یا پلی چوبی و لرزان هستند.


«هیروکی اینوکوچی»، هنرمندی که با شرکت «Red Geek Pictures» که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشت، همکاری می‌کند، بیان کرد: «ایده‌ی اصلی این نمایشگاه این نیست که صرفا چیزی را تماشا کنید، بلکه هدف این است که تجربه‌ای کسب کنید که فراتر از واقعیت است، تجربه‌ای که شما را به تماشای همان مناظری ببرد که هوکوسائی دیده بود.»

«کاتسوشیکا هوکوسای»، متولد ۱۷۶۰ میلادی هنر «اوکی‌یو-ئه» را با ترکیب رنگ‌های منحصربه‌فرد و ترکیب‌بندی‌های پویا به اوج رساند و محبوب ساخت.

تصاویر او از کوه فوجی به نماد ژاپن تبدیل شده‌اند. شاهکار او یعنی «موج بزرگ کاناگاوا»، اکنون پشت اسکناس ۱۰۰۰ ینی ژاپن دیده می‌شود. «موج عظیم کاناگاوا»‌ که بخشی از مجموعه مشهور «سی و شش چشم‌انداز کوه فوجی‌» اثر «هوکوسائی»‌ است، امروزه به عنوان یکی از مشهورترین تصاویر جهان شناخته می‌شود.


پس از درگذشت هوکوسائی در ۱۸۴۹، چاپ‌های او در اروپا مورد استقبال قرار گرفتند و باعث شکل‌گیری جنبش ژاپنیسم در هنر شدند. او الهام‌بخش نقاشانی مانند «کلود مونه» و «وینست ون‌گوگ» بود.

نمایشگاه جدید هوکوسائی که از شنبه تا یکم ژوئن در «Tokyu Plaza Shibuya» برگزار می‌شود، در ادامه‌ی مجموعه نمایشگاه‌های هنر دیجیتالی در توکیو است که برای ساکنان و گردشگران بین‌المللی جذابیت زیادی داشته‌اند.

گروه هنری دیجیتال teamLab دو موزه‌ی تعاملی در توکیو دارد که رکورد گینس را برای میزان بازدید ثبت کرده‌اند.

ژاپن در حال تجربه‌ی رونق گردشگری است که به دلیل ارزش پایین ین شدت گرفته است. صادرات فرهنگی این کشور، از مانگا گرفته تا فیلم‌ها، به محبوبیتی بی‌سابقه رسیده است.

فیلم «شوگان»، محصول سال گذشته، موفق شد جوایز اصلی امی و گلدن گلوب را از آن خود کند.


«اتم سونمز»، ۲۲ ساله، از ترکیه گفت که محبوبیت انیمیشن و کمیک‌های ژاپنی در کشورش در حال افزایش است. او از اتاقی در نمایشگاه که شبیه‌سازی وزش باد در یکی از مناظر هوکوسای بود، بسیار تأثیر گرفت: «این تجربه، مرا تقریباً به گریه انداخت. این نمایشگاه فوق‌العاده بود و بار دیگر مرا مسحور کرد.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403111511165
  • خبرنگار : 71631