وزیر سابق علوم تاکید کرد

تاثیر منفی تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور/انتقاد از جداسازی آموزش و پرورش و علوم پزشکی از وزارت علوم

وزیر سابق علوم با انتقاد از جدایی آموزش و پرورش از آموزش عالی و همچنین جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت، گفت: تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور تاثیر منفی دارد.

 به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در شورای علمی فرهنگستان علوم به معضل تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اشاره کرد و گفت: این موضوع تأثیر منفی بر پیشرفت کشور می‌گذارد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با انتقاد از جدایی آموزش‌وپرورش از آموزش عالی و همچنین جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت، این جدایی‌ها را از عوامل هدررفتن منافع ملی دانست.

زلفی گل بر لزوم اصلاح ساختارها و حذف کسانی که ذی‌نفع حوزه‌های مختلف بوده و مانع پیشرفت کشور هستند، تأکید کرد.

 در ادامه، دکتر علی‌اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: دانشگاه فرهنگیان در شرایط فعلی نمی‌تواند نیاز آموزش‌وپرورش را برآورده کند؛ چرا که هم دانش‌آموزان ورودی و هم معلمان آن، اغلب از سطوح پایین‌تری از نظر علمی و توانایی برخوردارند.

 وی پیشنهاد داد که به‌جای اتکای صرف به دانشگاه فرهنگیان، از ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و تحصیلات تکمیلی زنجان استفاده شود. به این صورت که از فارغ‌التحصیلان علوم پایه این دانشگاه‌ها درخواست شود به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان به آموزش شیوه‌های صحیح تدریس بپردازند. به‌این‌ترتیب هم از ظرفیت علمی دانشگاه‌های برتر استفاده می‌شود و هم معلمان آینده از آموزش تخصصی و باکیفیت بهره‌مند می‌شوند.

 در ادامه دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم‌انسانی نیز در این نشست با انتقاد از سیستم متمرکز اداره آموزش‌وپرورش در ایران، معتقد است که این سیستم پاسخگوی نیازهای کنونی نیست.

 وی با اشاره به سیستم‌های آموزشی کشورهایی مانند ژاپن و چین که به‌صورت متمرکز اداره می‌شوند، اظهار داشت: مدل متمرکز در ایران کارایی ندارد و باید به سمت سیستم‌های نیمه‌متمرکز یا غیرمتمرکز حرکت کرد.

 دکتر عاملی این موضوع را غیرممکن دانست که یک وزیر به‌تنهایی بتواند امور مربوط به ۱۲۰ هزار مدرسه را مدیریت کند و این امر را دلیلی بر لزوم تغییر ساختار اداره آموزش‌وپرورش برشمرد.

 *انتقاد از عدم تولید داده برای هوش مصنوعی

 دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم در این نشست با رویکردی متفاوت، بر اهمیت نقش قلب و بُعد عاطفی در آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

 وی معتقد است که تا رضایت قلبی و انگیزه درونی برای یادگیری در افراد ایجاد نشود، مغز به‌درستی کار نخواهد کرد و آموزش به‌صورت اثربخش صورت نخواهد گرفت. به‌عبارت‌دیگر، وی معتقد بود که پرورش و ایجاد انگیزه، مقدم بر آموزش صرف است.

 دکتر موسوی موحدی در ادامه به موضوع هوش مصنوعی پرداخت و با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری ایران در این حوزه، گفت: ایران تنها از داده‌های سایر کشورها در زمینه هوش مصنوعی استفاده می‌کند و خود در تولید داده و توسعه هوش مصنوعی نقش فعالی ندارد.

 وی پیشنهاد داد که کارگروهی برای تحقیق و بررسی نظام‌های آموزشی سایر کشورها تشکیل شود و همچنین در زمینه مشارکت ایران در توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن در نظام آموزشی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

 *پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از معلمان

 آیت‌الله مصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اهمیت نقش معلمان در نظام آموزشی، معتقد است که نباید فقط به ساخت مدارس اکتفا کرد و باید توجه ویژه‌ای به تکریم و حمایت از معلمان داشت.

 وی پیشنهاد داد که صندوقی قوی برای حمایت مالی و رفاهی از معلمان تشکیل شود تا علاوه بر بهبود معیشت آن‌ها، انگیزه و کیفیت کارشان نیز افزایش یابد.

 *انتقاد از عملکرد وزارت علوم در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای

 همچنین دکتر محمدمهدی زاهدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم از عملکرد وزارت علوم در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای انتقاد کرد و معتقد است که انتقال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش‌وپرورش به وزارت علوم، اشتباه بزرگی بوده است.

 وی با تأکید بر ضرورت بازگرداندن این آموزشکده‌ها به آموزش‌وپرورش، گفت که دانشگاه ملی مهارت کنونی نتوانسته نیازهای آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را برآورده کند و تربیت دبیران فنی و حرفه‌ای باید مجدداً به آموزش‌وپرورش سپرده شود.

 *پیشنهاد جذب دانشجویان مستعد به دانشگاه فرهنگیان

 دکتر مگردیچ تومانیان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم با ارائه پیشنهادی در خصوص جذب دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان، معتقد بود که این دانشگاه باید در ابتدای سال تحصیلی، فرم‌هایی را در اختیار دانشجویان سایر دانشگاه‌ها قرار دهد تا دانشجویانی که تمایل به ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارند، این فرم‌ها را تکمیل کنند.

 وی ادامه داد که پس از بررسی فرم‌ها و سنجش استعداد و تعهد دانشجویان، با افراد منتخب قرارداد بسته شود و این افراد در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شوند. به‌این‌ترتیب، هم افراد بااستعداد جذب می‌شوند و هم در حین تحصیل، آموزش‌های لازم را می‌بینند و آماده تدریس می‌شوند.

 *اهمیت آموزش‌وپرورش به‌عنوان آینده کشور

دکتر رضا پورحسین، رئیس گروه تعلیم‌وتربیت فرهنگستان علوم با تبریک دهه فجر، بر اهمیت جایگاه آموزش‌وپرورش در ساختن آینده کشور تأکید کرد و خواستار ایجاد این نگرش در میان مسئولان و مردم شد.

 وی با انتقاد از عدم ترجمه و عملیاتی‌شدن اسناد بالادستی در حوزه آموزش‌وپرورش گفت: حلقه‌های واسط در ساختار اداری، مانع از اجرایی‌شدن این اسناد هستند.

دکتر پورحسین با اشاره به تغییرات سریع در سبک زندگی و حرکت شتابان جوامع، معتقد بود که نظام آموزشی ایران با سبک سکون خود، نتوانسته با این تغییرات همراه شود.

 به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان علوم، در پایان بر لزوم ارزیابی عملکرد معلمان، تغییر نگرش نسبت به شغل معلمی و افزایش حقوق و مزایای آن‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403111511143
  • خبرنگار : 71567