«لولی» با افتخار یک فیلم روشنفکری است

کارگردان فیلم «لولی» اثر خود را ادای دین به فرهنگ و هنر و تمدن شرقی ایران دانست و جلیل اکبری صحت که تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت فیلمش را یک اثر هنری و روشنفکری معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، در نخستین سانس روز چهارم جشنواره، دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه فیلم «لولی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی جلیل اکبری‌صحت در سینمای رسانه به نمایش درآمد.  

این فیلم قصه و روایتی متفاوت با اشاره به خرافات دارد که ممکن است سلیقه عام به سختی با آن ارتباط برقرار کند اما برخی آن را یادآور سینمای شهید ثالث دانستند ‌و سازندگانش هم در نشست مطبوعاتی فیلم آن را یک فیلم هنری و بازگشت به پتانسیل‌های فرهنگی ایران معرفی کردند.  

رضا فرهمند که پیش‌تر با ساخت مستندهای چون «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «نت‌های مسی یک رویا» شناخته می‌شد درباره فیلم «لولی» که اولین تجربه فیلم‌سازی بلندش در حوزه داستانی است گفت: بخش زیادی از فیلم خود را مدیون صداقت و مواجهه با کاراکتر در آثار مستندم می‌دانم.

او بیان کرد: در زمان ساخت به این فکر نکردم که با مخاطب خاص سر و کار داشته باشم یا مخاطب عام، بلکه قلباً فیلم را ساختم و فیلم را بازگشت به ایران و پتانسیل‌های فرهنگی ادبی و تمدنی آن می‌دانم. ‌ خوشحالم که با آگاهی از جریان سینمایی که مخاطب عام دوست دارد، این ریسک را پذیرفتم که فیلمی بسازم تا یادآور سینمای متین و ایرانی و شرقی ماست. همه ما می‌دانستیم که این فیلم ممکن است برای مخاطب عام سخت باشد چون متاسفانه جریان سینمایی ایران به دلایل مختلف آن را از هویت ایرانی خود دور کرده است اما من با جان و دل این ریسک را پذیرفتم و خوشحالم که حس می‌کنم دِین خود را به سینمای شرقی اصیل ایران ادا کردم. البته درد این سینما رو هم می‌کشم ولی با افتخار.

فرهمند در بخشی از نشست با اشاره به کاراکتر اصلی زن فیلم که در بخشی از قصه در امامزاده نماز میت را اقامه می‌کند گفت: در این فیلم تلاش کردیم تصویر دیگری از زن نشان دهیم.  

وی با اشاره به اینکه سرمایه این فیلم را خودش تامین کرده است، تاکید کرد که فیلمش از هر نظر به صورت مستقل ساخته شده است.  

بازیگر مرد «لولی» که در فیلم لکنت زبان داشت در نشست مطبوعاتی بیان کرد که لکنت زبان دارد اما در گذشته آن را یک نقص می‌دانست که تلاش می‌کرد پنهانش کند ولی در فیلم از آن استفاده کرد تا نشان دهد که این یک نقص نیست.  

جلیل اکبری صحت که از منتقدان قدیمی سینماست و چند سالیست که فیلم‌هایی را تهیه کنندگی می‌کند در پاسخ به اینکه این فیلم را براساس چه ویژگی‌هایی برای ساخت انتخاب کرده و آیا از قلم تند منتقدان هراسی نداشته، گفت: این سوال برایم قابل انتظار بود ولی از ساخت فیلم نمی‌ترسیدم. این فیلم قاعده‌هایی دارد و هر کسی درباره مختصات آن می‌تواند صحبت کند. این فیلم متعلق به ژانری است که در جشنواره نمایش داده شده و حق طبیعی منتقد است که کار خود را انجام بدهد اما واقعیت این است که اجرا کار بسیار سخت است ولی دلیل نمی‌شود که منتقد زبان در کام بگیرد و صحبت نکند.

وی تاکید کرد: من به صراحت می‌گویم که «لولی» یک فیلم روشنفکری و هنری است و ما در این جشنواره هیچ ترسی نداریم از اینکه بگوییم این فیلم روشنفکری و خاص است. ما تصمیم گرفتیم با صدا، تصویر، موسیقی و بازی بچه‌ها یک اثر فاخر سینمایی هنری تولید کنیم. اگر این‌ها را بگویید به آن افتخار می‌کنم.

جلیل اکبری صحت در پاسخ به اینکه چه نسبتی را میان این فیلم و سینمای ملی برقرار می‌داند، گفت: سینمای ملی یک فرد، جهت یا یک ژانر نیست. ما عادت کرده‌ایم که سینمای هالیوود را بیشتر ببینیم و این سینما رنگ و بوی سینمایی ما را عوض کرده است. سینمای ایران با آغوش باز به سمت سینمای هالیوود رفته است. ما در تولید خودرو باید تقلید می‌کردیم اما در تولید فیلم که نباید این کار انجام می‌شد، تقلید کرده‌ایم. ما دارای فرهنگ عمیق مبتنی بر تاریخ و ادبیات هستیم. نواختن سینمای مستقل و فرهنگ ایران با اسم روشنفکری یا هر اسم دیگری واقعاً ظلم است. فیلم ما می‌تواند فیلم روشنفکری باشد همان قدری که روشنفکری ملی یا دینی است. سینما تنها جایی است که ما اصالت خود را در آن از دست نمی‌دهیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403111510972
  • خبرنگار : 71219