به گزارش ایسنا، دکتر حسین سیمایی صراف، امروز در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمانهای امام راحل (ره) تأکید کرد: راز اینکه امام (ره) توانستند همه مردم را منسجم کنند و اتفاق بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی را رقم بزنند، این بود که ایشان صدای ملت بودند.
وی در ادامه تصریح کرد: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه ارزشی است که مردم ایران در دل خودشان دارند و امام خمینی(ره) این ارزشها را احساس و بر تحقق آن پافشاری کردند؛ حتی برخی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خدمت امام رسیدند و اعلام کردند صرفاً حکومت اسلامی تحقق یابد و جمهوری را نداشته باشیم؛ اما امام هر سه را با هم خواستند. هنوز هم پس از ۴۶ سال به این سه شعار نیازمندیم؛ اگرچه ممکن است اقتضای زمان شکل و مصادیق این ارزشها را تغییر دهد؛ اما اصل ارزش تغییر نمیکند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امام خمینی(ره) با سرمایه اجتماعی بزرگی که داشت، توانست انقلاب را به پیروزی برساند، اظهار کرد: ایشان از ظرفیتها و نیروهای اجتماعی استفاده کردند و هنوز هم این سرمایه برای ایران نیروی محرک به شمار میرود؛ ضمن اینکه بنیانگذار انقلاب معتقد بود همه دیدگاهها و نگرشها محترم هستند؛ بهطوریکه بر فراز همه این اختلافها حرکت کرد.
سیمایی صراف یکی از حقوق بنیادین بشر را حق آموزش و یادگیری دانست و گفت: انقلاب اسلامی این حق را بهخوبی ایفا کرد. انتظار نمیرفت یک فقیه به حقوق ملت تن بدهد و آن را به رسمیت بشناسد؛ درحالیکه ارزشهای جمهوری و اسلامی توسط فقها بومی نشده بود؛ اما امام راحل این ارزشها را در یک میثاق ملی نهادینه کرد.
وزیر علوم با بیان اینکه امام خمینی(ره) حق تحصیل را باورداشت و آموزش عالی را تا سر حد کفایت رایگان کرد، افزود: در سال ۱۳۵۰-۱۳۴۹ حدود ۷۵ هزار دانشجو داشتیم؛ اما در سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲. حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار در کشور مشغول تحصیل بودند.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب سهم زنان در آموزش عالی کشور ۵۰ درصد رشد کرد، گفت: در سال ۵۷ حدود ۱۹ هزار دانشجوی دختر در کشور داشتیم که این آمار امروز به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو رسیده است.
سیمایی صراف با اشاره به جمعیت ۶۵۰۰ نفری هیئتعلمی در دوران قبل از انقلاب، تأکید کرد: این عدد اکنون به ۸۵ هزار نفر افزایشیافته است و سهم زنان از هیئتعلمی در سال ۵۷ حدود ۱۹ درصد بود؛ اما امروز ۳۲ درصد است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جایگاه ایران در تولید علم در سال ۵۷ رتبه ۵۲ بود که امروز به رتبه ۱۷ رسیده است، خاطرنشان کرد: سهم ایران در تولید علم جهانی در زمان قبل از انقلاب ۴ دهم درصد بود؛ اما امروز حدود دو درصد است؛ البته این وضعیت رشد علمی کشور مطلوب نیست و باید این رتبه ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با افتخار عدالت آموزشی را تأمین کرد و در همه نقاط کشور حتی مناطق محروم دسترسی به آموزش مطلوب فراهم شد، گفت: امروز نوبت این رسیده است که عدالت و نحوه اجرای آن را بازتعریف کنیم تا کیفیت آموزش عالی فراهم شود.
سیمایی صراف با بیان اینکه کشور جز حکمرانی علم نباید حکمرانی دیگر نداشته باشد، اظهار کرد: باید از این محصول بزرگ انقلاب در حوزه علم در مراحل تصمیمسازی و تصمیمگیری استفاده بهینه شود تا بتوانیم از دستاوردهای علومانسانی، پایه، علم و فناوری در همه سطوح کشور استفاده کنیم.
انتهای پیام