افزایش نرخ باسوادی به ۹۵ درصد بعد از انقلاب/ چتر نهضت سواد آموزی برسر۱۱میلیون نفر طی ۴۵ سال گذشته

«نهضت سوادآموزی» نهادی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای کاهش بی‌سوادی و ارتقای سطح آگاهی عمومی در کشور روی کار آمد نقش مهمی در کاهش شکاف باسوادی میان زنان و مردان در مناطق شهری و روستایی ایفا کند چراکه پیش از انقلاب نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در مناطق شهری حدود ۶۸.۳ درصد و در مناطق روستایی حدود ۲۸.۸ درصد بود که این آمار سال گذشته به ۹۷.۷ و ۹۴.۴ درصد به ترتیب در مناطق یاد شده افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی(ره)، نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن افراد بی‌سواد کشور تشکیل شد که یکی از دستاوردهای مهم ایران بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب طی پیامی، اقشار مردم را به مبارزه فراگیر با بیسوادی فراخواند و همچنین از مسئولان و آموزش و پرورش خواست با تمام امکانات بی‌سوادی را ریشه کن کنند که در راستای این فرمان، سازمان نهضت سوادآموزی تأسیس شد.

در طول سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام(ره)، این نهاد عهده دار تشکیل کلاس‌های سوادآموزی بود. در سال ۱۳۶۳ با هدف تقویت و توسعه برنامه‌های مبارزه با بی‌سوادی در کشور اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی به ‌تصویب رسید که در آن وظیفه اصلی نهضت، آموزش بزرگسالان در حد خواندن، نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بی‌سوادان و کم‌سوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بی‌سواد کشور تعیین شد.

از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۸۰ این سازمان به عنوان سازمانی وابسته به آموزش وپرورش به صورت متمرکز فعالیت‌های سواد آموزی را سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت کرد.

سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تأسیس تا سال ۱۳۶۸ مشتمل بر دو دوره آموزشی به نام‌های مقدماتی و تکمیلی بوده است و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۹ با سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پایانی ادامه فعالیت داد.

البته سازمان در جهت کمک به آموزش‌و پرورش در مسدود کردن مبادی ورودی بی‌سوادی از سال ۱۳۶۵ با آموزش کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل تا سال ۱۳۷۸ بیش از ۱.۵ میلیون کودک در سن ۶ تا ۱۰ ساله را در مناطق محروم و روستایی کشور تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار داد.

طبق سرشماری سال ۱۳۵۵، نرخ باسوادی در کشور حدود ۴۸ درصد بود که با انجام برنامه‌های گسترده‌ از جمله برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در مناطق مختلف کشور در جهت آموزش بزرگسالان و کاهش بی‌سوادی این رقم در سال گذشته به حدود ۹۶ رسید.

طبق آمارهای سازمان نهضت سوادآموزی پیش از انقلاب نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در مناطق شهری حدود ۶۸.۳ درصد و در مناطق روستایی حدود ۲۸.۸ درصد بود در حالی که این آمار سال گذشته به ۹۷.۷ و ۹۴.۴ درصد رسید که نشان می‌دهد این سازمان به خصوص در مناطق روستایی خوب عمل کرده است.

باید توجه داشت که باسوادی تأثیر قابل‌توجهی در توانمندسازی زنان داشته است. سوادآموزی به زنان این امکان را داده که مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی خود را ارتقاء داده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی نقش‌آفرینی کنند. طبق آمارهای سرشماری در سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در زنان ۳۵.۵ و در مردان ۶۱.۷ بوده در حالی که این عدد سال گذشته و براساس برآورد مرکز آمار به ۹۶.۱ و ۹۷.۸ درصد رسیده است که نشان از کاهش شکاف آموزشی بین زنان و مردان داشته است.

از اهداف سازمان نهضت سوادآموزی می‌توان به آموزش بزرگسالان در حد خواندن، نوشتن، آموختن حساب و رو خوانی قرآن مجید، تربیت و بالا بردن سطح فرهنگ و نشر فرهنگ اسلامی مناسب با سوادآموزان در محدوده ضوابط نهضت سوادآموزی، تهیه مواد خواندنی لازم با استفاده از متخصصین متعهد و تدوین برنامه و تهیه مواد آموزشی و کمک آموزشی منطبق با فرهنگ اسلامی، ایجاد اشتیاق در بی سوادان از طریق مادی و معنوی برای شرکت در کلاس‌های نهضت سوادآموزی و تشویق اعضای نهضت و آموزشیاران و بی‌سوادان و سایر افرادی که به نحوی از با نهضت همکاری دارند، غنی سازی محیط زندگی کم سوادان با مواد آموزشی ساده نویسی شده در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، دینی، استفاده از فن آوری نوین روز در آموزش بی سوادان و کم سوادان، آموزش مهارت های اساسی زندگی و شغلی مخاطبان سوادآموزی اشاره کرد که همگی به نوعی در جهت فرامین رهبر انقلاب است.

در مجموع، حدود ۱۱ میلیون نفر در ۴۵ سال گذشته توسط سازمان نهضت سوادآموزی باسواد شده‌اند که نشان‌دهنده تأثیرگذاری بالای این سازمان در کاهش نرخ بی‌سوادی کشور است.

به گزارش ایسنا، سواد در ابتدا به معنای توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری بود و سپس به آشنایی با زبان خارجی و کاربرد آن رسید. حال آنکه ۱۲ مهارت به آموختن سواد اضافه شده تا جایی که در زندگی امروز، علاوه بر این، سواد به معنای توانایی حل مشکلات زندگی است؛ افراد باید بتوانند مشکلات زندگی خود را حل کنند که همان معنای جدیدی از سواد است که ایران نیز در تلاش برای دستیابی آحاد مردم به آن است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403111510653
  • خبرنگار : 71955

برچسب‌ها