مرتضی فاضلی مقدم امروز (۱۳ بهمن) در مراسم افتتاح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاەهای استان کردستان اظهار کرد: باید دانشگاهها به این توافق برسند که استاد دانشگاه یک شأن بسیار برجسته و معنوی دارد که از شاخههای آن شأن معنوی و انسانیت است و باید اساتید را به سمتی سوق داد که مسئولیت الهی و اجتماعی و انسانی خود را در کنار استاد دانشگاه بودن هم ادامه بدهند.
وی عنوان کرد: موضوع چگونگی دست پیدا کردن به یک جامعه آرمانی و مدینه فاضله سوالی است که هرکسی که در آموزش عالی مدیر است، باید به آن فکر کند و محصول این سوالات امروز به یک قوانین و آیین نامه و مقررات تبدیل شده که این قوانین قابل نقد است.
فاضلی مقدم بیان کرد: شغل خطیر معلمی و استادی دانشگاه هم نیاز به ارتقا دارد، قطعا اگر فراتر از این قوانین فکر کنیم، میتوانیم به سمتی حرکت کنیم که قوانین و مقررات جدیدی را ایجاد و در روحیه و رفتار خود مسیری را طراحی کنیم که ایفای نقش مسئولیت پذیرانهتری، معنویتر و الهیتری از نقش استاد دانشگاه داشته باشیم.
وی به منظومه فکری و خط راهبردی مقام معظم رهبری نسبت به اساتید و دانشگاهها گریزی زد و عنوان کرد: مقام معظم رهبری دو نقش مرسوم در دانشگاه یعنی آموزش و پژوهش را کاملاً به رسمیت میشناسد و برای این مبحث به صورت مفصل سخنرانیها داشتهاند. در واقع در سخنان ایشان دو کلید واژه مهم وجود دارد که یکی تصمیم سازی و دیگری شایسته پروری است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بزرگترین بحرانهای جهان به ویژه بین نخبگان در خصوص معناست و زمانی که نیازهای اولیه انسان برآورده میشود، به مرحله خودشکوفایی میرسد و در خود شکوفایی آنچه بیس اصلی است، بحث معناست.
وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی و توسعه یافته که سطح و شاخص رفاه آنها نسبت به سایر کشورها بیشتر است، درصد پوچی و پوچگرایی جامعه آنها نسبت به بقیه جوامع بسیار متفاوت است، زیرا آنها به سمت انسان پروری حرکت کردهاند، یعنی به سمتی رفتهاند که استاد دانشگاه بیشتر از آموزش و پرورش دنبال حرف زدن از حکمرانیهای موجود با نسل آینده است، به دنبال ساختن آینده بهتر و تربیت حکمرانهای آینده با یک کیفیت بهتری هستند.
فاضلی یادآور شد: نقش و کارکرد اساتید به نوع زاویه نگاه ما بستگی دارد و این خود ما هستیم که نقش و جایگاه و کارکرد خود را در نظام آموزش عالی و در جامعه و در حکمرانی تعیین میکنیم و هویت خود را میسازیم.
انتهایپیام