مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خبر داد:

احداث ۸ مدرسه مقیاس بزرگ محله‌محور در استان اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس موظف است ۲۰۰ واحد آموزشی در مقیاس بزرگ تحت عنوان مدارس محله‌محور در کشور طراحی و اجرا کند که هشت مدرسه سهم استان اصفهان است.

ناصر فتحی، امروز چهارشنبه، ۱۰ بهمن در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: موضوع نوسازی و گفتمان‌های آموزشی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است. خوشبختانه، دولت فعلی به‌طور جدی به بحث آموزش و پرورش پرداخته و آن را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است. در گذشته، برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آموزش و پرورش معمولاً در حاشیه قرار می‌گرفت، اما این دولت از همان ابتدا ناترازی انرژی و مشکلات زیرساختی آموزش را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود معرفی کرده است.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا برنامه‌های مشخصی را هم در بعد سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری ارائه دهد. معاونت سازمان نوسازی مدارس نیز در تلاش است تا با بهسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی، شرایط بهتری برای دانش‌آموزان فراهم کند. رئیس‌جمهور نیز با حضور در پروژه‌های اجرایی، نشان داده‌اند که کارها قابل انجام هستند و می‌توانند با همکاری مردم به ثمر برسند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته، بیش از ۴۵۰ پروژه آموزشی تحویل داده شده و همچنان این روند ادامه دارد، بیان کرد: مدرسه‌سازی یک جریان مستمر است و هر ساله پروژه‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود. امسال نیز ۱۶۹ توافقنامه جدید برای ساخت مدارس به امضا رسیده که نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه فضاهای آموزشی است.

فتحی تصریح کرد: توجه به معماری مدارس و طراحی متناسب با هویت فرهنگی هر منطقه از دیگر برنامه‌ها است. اداره کل نوسازی مدارس موظف است ۲۰۰ واحد آموزشی در مقیاس بزرگ تحت عنوان مدارس محله‌محور در کشور طراحی و اجرا کند که این نیز به تأمین نیازهای آموزشی مناطق مختلف کمک خواهد کرد. حدود هشت مدرسه در استان اصفهان برای سال اول برنامه‌ریزی شده است. این مدارس به‌عنوان بخشی از برنامه هفتم توسعه کشور در نظر گرفته شده‌اند و هدف از آن‌ها ارائه خدمات آموزشی بهتر به دانش‌آموزان است.

وی افزود: هر مدرسه باید حداقل ۲۴ کلاس درس داشته باشد و ظرفیت پذیرش آن‌ها باید بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دانش‌آموز باشد. این بدان معناست که مدارس با ظرفیت پایین‌تر از این حد نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اضافه کرد: سال جاری، با همکاری خیرین و منابع دولتی، نزدیک به ۴۰ درصد از پروژه‌های آموزشی در مناطق روستایی اجرا خواهد شد. همچنین استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس نیز در دستور کار قرار دارد تا بخاری‌های گازی و نفتی جای خود را به سیستم‌های گرمایشی استاندارد بدهند.

وی ادامه داد: استان اصفهان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه بهسازی و استانداردسازی کلاس‌های درس داشته است. تا سال گذشته، نزدیک به ۱۷ هزار کلاس درس به‌روز شده‌اند و امسال نیز ۷۰۰ کلاس جدید به این تعداد افزوده خواهد شد.

فتحی در خصوص اینکه هدف اصلی این برنامه‌ها، ارتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن محیطی امن و مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان است، بیان کرد: با ادامه این روند، امید می‌رود که مدارس بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر در اولویت قرار گیرند و به نیازهای آموزشی جامعه پاسخ دهند.

این مسئول تصریح کرد: امسال، با اولویت‌بندی در استانداردسازی فضاهای آموزشی، تلاش شده است تا شرایط بهتری برای دانش‌آموزان فراهم شود. در این راستا، طرحی تحت عنوان نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی معرفی شده که هدف آن مشارکت مردم در بهبود وضعیت مدارس است. این طرح با هدف جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی، ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام و کاهش تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها طراحی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با توجه به آمارهای ارائه‌ شده، نزدیک به ۶۰۰ هزار متر مربع آسفالت و ۸۵ هزار متر مربع ایزوگام برای مدارس انجام شده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی مسئولان برای ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود شرایط فیزیکی مدارس است.

فتحی یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود، سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان از ۵ متر مربع به ۶.۴۶ متر مربع افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر نوسازی مدارس و همکاری‌های موثر خیرین است که در سال‌های اخیر توانسته‌اند رتبه استان را بهبود بخشند.

وی با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش استان اعلام کردند که سند انتظار برای سال آینده نیز تهیه شده و در حال تبیین است، تاکید کرد: این سند شامل برنامه‌هایی برای پروژه‌های نیمه‌تمام است که با حمایت خیرین در حال اجرا هستند. همچنین، مصوبات جدید مجلس در خصوص مالیات بر پروژه‌های نوسازی مدارس، فرصت‌های خوبی برای تأمین اعتبار و تکمیل این پروژه‌ها فراهم کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس آمارها، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم تمایل دارند مالیات خود را به پروژه‌های آموزشی اختصاص دهند که این نشان‌دهنده نهادینه شدن اهمیت آموزش و پرورش در جامعه است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403111007450
  • خبرنگار : 50653