کارگردان مستند غلامحسین امیرخانی:

امیرخانی نشان داد خوشنویسی می‌تواند از محدوده‌های سنتی فراتر رود

پنجمین فیلم از فصل دوم مجموعه مستند «آئینه عمر» پرتره‌ای درباره غلامحسین امیرخانی، چهره ماندگار هنر خوشنویسی با عنوان «دست و داستان» است که با تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پنجشنبه یازدهم بهمن‌ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش ایسنا، رضا عباسی، کارگردان فیلم «دست و داستان» با اشاره به جایگاه غلامحسین امیرخانی در هنر خوشنویسی ایران گفت: استاد امیرخانی یکی از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر خوشنویسی ایران است که نامش با خط نستعلیق گره خورده است. او نه تنها خوشنویسی چیره‌دست، بلکه اندیشمندی است که درک عمیقی از ریشه‌های فرهنگی و تاریخی خوشنویسی دارد. وی از شاگردان بنام استاد حسین میرخانی بوده و با احیای شیوه‌های سنتی و افزودن جنبه‌های خلاقانه به این هنر، تأثیر چشم‌گیری بر جریان خوشنویسی معاصر ایران گذاشته است. آثار او، ترکیبی از زیبایی بصری، نظم هندسی و عمق معنوی‌اند که به هنر خوشنویسی جانی تازه داده‌اند.

او با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فردِ اندیشه و نگاه هنری امیرخانی، گفت: اندیشه هنریِ غلامحسین امیرخانی از دو بعد قابل بررسی است: اول، توجه به اصالت و سنت‌های هنری و دوم، تلاش برای نوآوری و بسط این هنر در عصر معاصر. او به شدت معتقد به حفظ ریشه‌های فرهنگی خوشنویسی ایران است و همواره بر این نکته تأکید دارد که خوشنویسی صرفاً یک هنر بصری نیست، بلکه نوعی هنر عرفانی و راهی برای نزدیک شدن به معنویت است. همچنین، نگاه او به خوشنویسی محدود به گذشته نیست؛ او همواره تلاش کرده تا این هنر را به زبان امروز نزدیک کند و آن را با نیازهای معاصر تطبیق دهد.

کارگردان مستند «دست و داستان» در پاسخ به این سوال که آیا خوشنویسی ایرانی هنوز هم می‌تواند در عصر دیجیتال جایگاه خود را حفظ کند، بیان کرد: هرچند که فناوری و ابزارهای الکترونیکی تغییرات شگرفی در نحوه ارتباطات انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، اما هنرهایی مانند خوشنویسی، که ریشه در هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت دارند، هرگز جایگاه خود را از دست نمی‌دهند. هنر خوشنویسی، به ویژه با توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناختی و عرفانی آن، می‌تواند در دوره معاصر به شکلی نوین بازتعریف شود. یکی از نمونه‌های این بازتعریف، فعالیت‌های استاد امیرخانی است که نشان داده‌، خوشنویسی می‌تواند از محدوده‌های سنتی فراتر رود و به عرصه‌های جدید مانند گرافیک و طراحی دیجیتال هم وارد شود.

عباسی در ادامه درباره اهمیت ساخت مستند تلویزیونی درباره زندگی و اندیشه‌های هنری امیرخانی گفت: ساخت مستند درباره استاد امیرخانی از چند جهت اهمیت دارد. اول این که چنین مستندی می‌تواند پُلی باشد میان نسل‌های مختلف هنرمندان. استاد امیرخانی خود از نسلی است که دوران طلایی هنر خوشنویسی ایران را تجربه کرده و این تجربیات ارزشمند باید به نسل‌های بعد منتقل شود. دوم، روایت زندگی و آثار او فرصتی است برای آشنایی عموم مردم با لایه‌های عمیق‌تر هنر خوشنویسی. بسیاری از افراد، خوشنویسی را تنها به عنوان یک هنر تزئینی می‌شناسند، اما این فیلم نشان می‌دهد که خوشنویسی در فرهنگ ایرانی چه نقش معنوی و هویتی دارد. در حقیقت روایت زندگی و سلوک استاد امیرخانی می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان جوانی باشد که در جستجوی راه و روش خلاقانه در عرصه هنر هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403111007312
  • خبرنگار : 71625