به گزارش ایسنا، مقامات گردشگری در ژاپن در تلاش دیگری برای کاهش تأثیرات منفی افزایش بیسابقه گردشگران، تدابیر جدیدی را برای منصرف کردن گردشگران از دست زدن به رفتارهای پرخطر در هنگام عکاسی اتخاذ کردهاند.
«گاردین» نوشت، مقامات گردشگری در «اوتارو»، شهری کوچک در «هوکایدو»، شمالیترین جزیره اصلی ژاپن، این هفته نگهبانان امنیتی را مستقر کردند تا از تجمع مردم در «فونامی ـ زا»(Funami-za)، خیابانی پرشیب که بهعنوان مکانی ایدهآل برای ثبت تصاویر از منظره دوردست بندر و دریا شناخته میشود، جلوگیری کنند.
اوایل این ماه، یک زن چینی پس از ورود به ریل قطار در «اوتارو» و برخورد با قطار جان خود را از دست داد. همسر او به پلیس گفت که همسرش در تلاش بود از مکانی که در فیلم چینی «شهرهایی در عشق» (۲۰۱۵) نمایش داده شده بود، عکس بگیرد و متوجه نزدیک شدن قطار نشده بود.
استقرار نگهبانان امنیتی، در واکنش به شکایات مردم ساکن این منطقه صورت گرفته است که میگویند «بازدیدکنندگان با ایستادن برای عکاسی، خیابان باریک را مسدود کرده است و موجب ازدحام و اختلال در عبور و مرور وسایل نقلیه میشوند. این منطقه همچنین یکی از لوکیشنهای فیلم ژاپنی «نامه عاشقانه» (۱۹۹۵) است که در چین و کره جنوبی محبوبیت زیادی دارد.»
محدودیتهای جدید برای مقابله با رفتارهای نامناسب گردشگران همزمان با انتشار آماری صورت گرفته است که نشان میدهد در سال گذشته، ۳۶.۷ میلیون نفر از ژاپن بازدید کردهاند، در حالی که دولت قصد دارد این رقم را تا پایان دهه به ۶۰ میلیون نفر برساند.
یکی از مقامات ژاپن به روزنامه «ماینیچی شیمبون» (Mainichi Shimbun) گفت: «این خیابان دارای خانههای مسکونی است و ترافیک سنگینی دارد. ایستادن یا راه رفتن گروهی گردشگران در خیابان، اغلب عبور وسایل نقلیه را غیرممکن میکند. تأثیر این وضعیت بر ساکنان محلی قابلتوجه بوده و امسال این مشکل بهویژه حادتر شده است.»
«هیدئوتوشی ایتاگاکی» یکی از ساکنان ۸۰ ساله این منطقه، به خبرگزاری «کیودو»(Kyodo) گفت: «برخی افراد حتی بدون اجازه وارد املاک خصوصی میشوند تا عکس بگیرند.»
محبوبیت «اوتارو» نسبت به دوران قبل از همهگیری کرونا نیز فراتر رفته است. در شش ماه نخست سال گذشته (از آوریل)، نزدیک به ۹۸ هزار گردشگر خارجی حداقل یک شب را در این شهر سپری کردند که بالاترین تعداد از زمان ثبت آمار در سال ۱۹۹۷ میلادی محسوب میشود. اما تعداد واقعی احتمالاً بیشتر است، زیرا بسیاری از گردشگران در شهر بزرگتر و نزدیکتر، یعنی «ساپورو»، اقامت دارند.
مقامات ژاپنی از بازدیدکنندگان خواستهاند به سایر مناطق کشور سفر کنند تا فشار روی مقاصد گردشگری پرطرفداری مانند «کیوتو» (پایتخت باستانی ژاپن)، «توکیو» و «اوزاکا» کاهش یابد.
با این حال، افزایش شدید تعداد گردشگران فشار زیادی به زیرساختهای کشور وارد کرده و موجب نارضایتی مردم محلی شده است. در «اوتارو» با وجود اینکه سال گذشته تابلوهای چندزبانهای در سطح شهر نصب شد که از گردشگران میخواستند به محیط اطراف و ساکنان محلی احترام بگذارند، این مشکل در ماههای اخیر شدیدتر شده است.
کاهش ارزش ین و افزایش پروازهای بینالمللی به ژاپن، عامل اصلی رشد بیسابقه گردشگری ورودی بوده است. بزرگترین گروه گردشگران را کرهایهای جنوبی تشکیل میدهند، پس از آن گردشگرانی از چین و تایوان در این جدول قرار دارند.
این افزایش گردشگران برای هتلها و فروشگاهها سود زیادی به همراه داشته است. طبق آمار دولتی ژاپن، گردشگران در سال گذشته رکورد ۸ تریلیون ین (۵۰.۸ میلیارد دلار) را صرف هزینههای مختلف کردهاند. هفت زنجیره اصلی فروشگاههای رفاه ژاپن اعلام کردهاند که فروش ترکیبی آنها در سال ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی رسیده است که بخشی از آن به دلیل خرید زیاد گردشگران خارجی از تنقلات و نوشیدنیها بوده است.
اما گردشگری بیرویه باعث افزایش شکایات از ازدحام، ریختن زباله، نوشیدن الکل در خیابان و سایر رفتارهای نامناسب نیز شده است.
سال گذشته، یک اینفلوئنسر شیلیایی در اینستاگرام مجبور به عذرخواهی شد، زیرا ویدیویی از خود منتشر کرده بود که در آن در حال رفتن از دروازه مقدس «توریئی» در «هوکایدو» بود. همچنین، ویدیویی از مردی که ظاهراً یک گردشگر خارجی بود و به یکی از گوزنهای معروف نارا لگد میزد، موجب خشم کاربران شبکههای اجتماعی شد.
در یک حادثه پرحاشیه دیگر، یک مرد آمریکایی به دلیل حکاکی نام اعضای خانوادهاش با ناخن روی یک «توریئی» در معبد «مِیجی جینگو» در توکیو دستگیر شد.
مقامات ژاپن در پاسخ به این مشکلات، تدابیر سختگیرانهتری اتخاذ کردهاند. آنها ورودی کوه فوجی را پولی کرده، تعداد بازدیدکنندگان را محدود کرده و صفحهای در آنجا نصب کردهاند تا از تجمع گردشگران جلوگیری شود.
این هفته، آژانس گردشگری ژاپن ۲۲ نماد تصویری منتشر کرد که بازدیدکنندگان را به رفتار بهتر ترغیب میکند.
انتهای پیام