به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، انوشیروان مانی طراح پوستر و تندیس این دوره از جشنواره درباره طراحی گفت: پوستر و تندیس جشنواره موسیقی بینالمللی باید نمادی از هنر موسیقی باشد و طبعا اولین ایدهای که به ذهن طراح میرسد قراردادن ساز به عنوان نماد موسیقی ایرانی و یا تلفیقی از سازهای ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر هست.
انوشیروان مانی ادامه داد: اما این نوع ایده ایرادهای بسیاری داشت اول اینکه در طراحی تندیس و پوستر امکان جاگذاری همه سازها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی موجب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر سازهای موسیقی ایرانی بود. بنابراین باید به طرح دیگری فکر می کردم که مهمترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود.
وی در توضیح الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر از طبیعت گفت: صدای باران، صدای باد، صدای رود، دریا، صدای طبیعت همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روحافزا و دلانگیز و آرامبخش است. از همین رو بلبل (هزار دستان) که به بلبل هزارآوا، یا هزار آواز مشهور است به دلیل اصوات دلنشین و خوش آهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطاکرده و به دور از هرگونه ناکوکی و فالش بودن هست و تماما سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است، به عنوان نماد اصلی در نظر گرفته شد.
مانی در ادامه با اشاره به این مطلب که این بلبل تنها متعلق به ایران نیست، گفت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزار دستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی میکند و در فصل بهار در ایران دیده میشود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوشخوان تکرار شده است. زمانی که طرح اولیه این بلبل از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد، طرح گرافیکی را روی این نماد پیادهسازی کردم و به جای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم.
طراح پوستر و تندیس چهلمین دوره جشنواره موسیقی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که طرح پوستر و تندیس رویدادهای هنری نباید شلوغ باشند گفت: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنوارههای مختلف در عرصه بینالملل یکی از شاخصههای اصلی در معرفی رویدادهای هنری است از همین رو از آغاز میدانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود.
انوشیروان مانی در پایان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه اشتراکات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را در طراحی پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در نظر گرفته است، گفت: بلبل به عنوان نمادی از خوشآوایی در همه جای جهان یاد میشود و مردم به صورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت میبرند؛ بنابراین طرح بلبل برای آنها آشنا است. از سوی دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در عرصه بینالملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است؛ به همین دلیل هم جنبههای بینالمللی دارد و هم اصالت ایرانی بودن اثر را در خط زیبای شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری، مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۳ در تهران و استانهای کشور برگزار میشود.
انتهای پیام