وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تدوین طرح اجرایی کیفیت‌بخشی آموزش و محرومیت‌زدایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح محرومیت‌زدایی فضاهای آموزشی و کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش گفت: طرح اجرایی در این زمینه آماده شده است و به زودی کیفیت‌بخشی با چهار محور توانمندسازی معلمان، تغییر و تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس‌ها و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در یاددهی و یادگیری اجرا می‌شود و قطعا مدارس دولتی و کیفیت کار آموزش و پرورش تغییر خواهد کرد.

علیرضا کاظمی در نشست توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردمی که امروز (۴ بهمن‌ماه) با حضور رئیس جمهور در شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش زیربنای تغییرات و تحولات یک‌ کشور است و در اولویت دولت قرار گرفته است. نظام مسائل آموزش و پرورش با هدایت رئیس جمهور استخراج شده و برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی، رئیس جمهور مسأله آموزش و بهداشت را در کنار اقتصاد و معیشت به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های دولت قرار داده است. رئیس جمهور وقت بی‌نظیری در عمل در این حوزه گذاشته است و بیش از ۱۵ جلسه در این حوزه برگزار شده است.

به گزارش ایسنا وی افزود: نظام مسائل آموزش و پرورش هم در محرومیت‌زدایی فضا و کیفیت نیز در حال دنبال شدن است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خشت‌گذاری مدرسه به صورت نمادین گفت: این کار نمادین پیام عمیق و وسیعی به جامعه و مردم القا می‌کند که ما می‌توانیم اهمیت این مسائل را به جامعه منتقل کنیم و این مساله را با ظرفیت‌های عظیم مردم، دستگاه‌های اجرایی و مسئولیت‌های اجتماعی حل کنیم.

کاظمی عنوان کرد: این موضوع نقطه عطف جمهوری اسلامی خواهد بود و حرکت در این زمینه منجر به پیشرفت کشور و تغییر اساسی و بنیادی خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه کشور برای توسعه از این مسیر استفاده می‌کنند، عنوان کرد: سیاست دکتر پزشکیان، توسعه عدالت آموزشی است و در راستای محرومیت‌زدایی فضاهای آموزشی و کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش است و این کارها دنبال می‌شود. طرح اجرایی در این زمینه آماده شده است و به زودی کیفیت‌بخشی با چهار محور توانمندسازی معلمان، تغییر و تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس‌ها و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در یاددهی و یادگیری اجرا می‌شود و قطعا مدارس دولتی و کیفیت کار آموزش و پرورش تغییر خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدل محرومیت‌زدایی از فضا، نظام مسائل فضا در هر استان در شش محور مدارس کانکسی، مدارس سنگی، پروژه‌های نیمه تمام، مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانش‌آموز، مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی، مناطق با سرانه آمورزشی با سرانه فضای آموزشی زیر میانگین کشور و زیر ۳ متر پیگیری می‌شود.

کاظمی عنوان کرد: در خوزستان ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی، ۱۰۷ مدرسه تخریبی و ۳۲۹ پروژه نیمه تمام داریم. میانگین سرانه آموزشی در کشور  ۵.۴۵ مترمربع اما در خوزستان ۴.۹۲ است.

وی با اشاره به مشخص شدن دقیق نظام مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: GIS تمام مدارس با تمام مشخصات آماده و ظرفیت‌های هر منطقه در خوزستان شناسایی شده است.

کاظمی تصریح کرد: به هیچ وجه شایسته نیست مردم استانی با این همه ظرفیت، برای اساسی‌ترین نیاز خود یعنی تعلیم و تربیت مانده باشند. با این سرمایه‌های عظیم حتما مسائل نظام آموزش و پرورش حل می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدلی که آماده شده این است که راهبری خواهیم داشت که مسئولیت آن با استانداران است و باید با ارتباطات بین بخشی و با استفاده از ظرفیت فرمانداران، تسهیل‌گیری برای حل مسائل را انجام دهند. همچنین علاوه بر این حامیانی با رویکرد مشارکت‌پذیری و حلقه‌های میانی داریم و باید از همه این ظرفیت‌ها برای حل مسائل استفاده کنیم.

وی افزود: در مرکز این کار مردم قرار دارند؛ اگر مردم را در قالب گروه‌های جهادی سازمان‌یافته پای کار بیاوریم بدون شک مسائل آموزش و پرورش حل می‌شود. برای این کار یک الگوی عملیاتی آماده شده و هفته آینده امضا می‌شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۴ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403110402943
  • خبرنگار : 50225