به گزارش ایسنا، صبح امروز (دوشنبه یکم بهمن ماه) بیست و هفتمین همایش معرفی شرکتهای برتر ایران (رتبهبندی IMI-۱۰۰)، به همت سازمان مدیریت صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و شرکتهای صنعتی برگزار شد.
این همایش با اهدافی نظیر معرفی شرکتهای برتر انتخاب شده طبق رتبهبندی، ایجاد زمینه تعامل بیشتر مدیران و سیاستگذاران اقتصادی کشور، گسترش رقابت بین بنگاههای اقتصادی و از همه مهمتر تولید اطلاعات بسیار شفاف در مورد شرکتها آغاز شده و در حال برگزاری است.
در این همایش، فرشاد مقیمی- رئیس سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) - با بیان اینکه ۲۷ سال است که به صورت مستمر این فعالیتها و این همایش در کشور برگزار میشود، اظهار کرد: این خود نشان دهنده این هست که این همایش در انتخاب واحدها و رتبهبندی این واحدها در کشور دارای اهمیت فراوان است؛ در این همایش که محور اصلی آن، رتبهبندی برترین شرکتهاست، توجه به چند نکته خالی از لطف نیست.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم و اصلی که در حوزه نظامهای رتبهبندی در دنیا بدان پرداخته میشود، بحث شفافیت است؛ این شفافیت از این جنبه دارای اهمیت است که این روزها در بسیاری از کتابهای مدیریتی به آن تاکید شده و از آن به عنوان یکی از ارکان اصلی موفقیتهای کسب و کار یاد میکنند. شفافیت، سبب ایجاد اعتماد میشود و این اعتماد و وفاداری را برای مجموعه ذینفعان و برای هر کسب و کاری میتواند فراهم کند. وفاداری هم یکی از ارکان اصلی است که میتواند سرمایهگذاران را به سمت فرصتهای سرمایهگذاری جذب کند و تصمیمگیری راحتتری داشته باشند.
این معاون وزیر صمت ادامه داد: در برخی از این واحدها، به قدری شفافیت بالا رفته که برخی از واحدها، حتی اگر با کوچکترین اختلالی هم گاهاً در کسب و کارهاشان مواجه شوند، آن را مخفی نمیکنند و در اختیار ذینفعان خود قرار میدهند؛ چرا که به این معتقدند که اگر این اختلالات را با سرمایهگذاران خود در میان بگذارند، میتوانند همفکری گرفته تا بتوانند مسائل و مشکلات بنگاه را رفع کنند.
مقیمی ضمن تشریح اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان بزرگترین و اولین سازمان توسعه کشور چه فعالیتها، اقدامات و چه ماموریتهایی را برای رفع برخی از این مسائل و چالشهای کسب و کار کشور میتواند انجام دهد، گفت: سازمانهای توسعه، ماموریتهای مختلفی دارند اما سه محور، شاید محورهای مهم و کلیدی این روزها باشد.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار کرد: محور اول این است که ما بتوانیم با نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و کسبوکارهای خود، شرایط را برای فردای بهتر مهیا کنیم. همچنین می توان توسعه فناوری و به کارگیری فناوری در بنگاههای صنعتی و کسبوکارها، جاری و ساری کنیم؛ محور سوم که بسیار هم مهم است، موضوع هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی در مجموعه مدیریتی سازمانهاست؛ در این راستا، این سه محور، در مجموعه سازمان گسترش. با دستور وزیر صمت در اولویت ماموریتها و فعالیتهای سازمان قرار گرفته و برنامههای اجرایی آن هم به زودی اعلام خواهد شد.
وی افزود: در حوزه نوسازی و بازسازی ما از دو منظر این محور را مورد ارزیابی قرار میدهیم؛ یکی به حوزه سخت افزار (حوزه ماشین آلات، تجهیزات و زیرساختهای بنگاهها و کسب و کارهای اقتصادی) برمیگردد و دیگری هم جنبه نرمافزاری دارد. یکی از موضوعات، مربوط به حوزه فرآیندها و روشهای نوین تولید است. همچنین نظامهای مدیریتی و کنترلی هم هست که می توان مورد بهره قرار دارد. طبیعتاً انجام این فرآیند در حوزه نوسازی و بازسازی میتواند بحثهای مربوط به کاهش بهای تمام شده یا بهای فروش متناسب با بهای تمام شده و افزایش کیفیت خدمات و کالاهایی که ارائه میشود را به دنبال داشته باشد. در بحث مربوط به ارتقاء بهرهوری هم بحث کاهش هزینهها که همگی از شاخصهای مهم در حوزه رقابت پذیری است، مطرح است. این نوسازی و بازسازی از دو تکنیک نوآوری و فناوری و همینطور استفاده از هوشمندسازی و هوش مصنوعی به عنوان محورهای اصلی، قابلیت بهرهبرداری و استفاده دارد.
مقیمی تصریح کرد: موضوع فناوریهای نوین هم به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت کسب و کارها این روزها مطرح است و در بحث اتوماسیون صنعتی، یکی از ابزارهایی است که در این راستا کمک میکند که بتوانیم به کاهش بهای تمام شده، افزایش سود و همینطور رضایت مشتریان و به نوعی افزایش بهرهوری برسیم؛ اما تفاوتی وجود دارد که آن هم این است که بنگاههایی که معمولاً از فناوریهای نوین استفاده میکنند، ارزش برندشان در مقایسه با بنگاه های مشابهی که از این فناوری ها استفاده نمیکنند، بیشتر خواهد بود و این بالا رفتن ارزش برند و نام و نشان تجاری این بنگاهها باعث میشود که وفاداری ذینفعان را برای آن بنگاهها به همراه بیاورد؛ این وفادار شدن ذینفعان برای بنگاهها به عنوان یکی از سرمایههای اصلی کمک میکند که توفیقات بیشتر و آینده بهتر برای بنگاههای صنعتی ایجاد شود.
رئیس هیات عامل ایدرو در رابطه با موضوع توسعه کاربردهای هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی، تصریح کرد: استفاده از ظرفیتهای هوشمندسازی و به دنبال آن، هوش مصنوعی در بنگاهها، آینده بنگاه را بسیار پیشبینیپذیر میکند؛ در حوزه تقاضا، عرضه، تامین مواداولیه، لجستیک و... از طریق الگوریتمهایی که در هوش مصنوعی و استفاده از تحلیل دادههایی که در بنگاهها اتفاق میافتد، میتوان زمینه افزایش رقابت پذیری در بنگاهها را فراهم کرد.
انتهای پیام