حجتالاسلام والمسلمین سید احمد رضاشاهرخی امروز یکم بهمنماه در نشست استانی همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش لرستان، با تأکید بر اهمیت زیرساختها و برنامهریزی اصولی در حوزه تربیت دینی و فرهنگی، اظهار کرد: برای پیشبرد اهداف تربیتی و فرهنگی باید کمبودهای سختافزاری و نرمافزاری شناسایی و رفع شوند. باید تجهیز کانونهای قرآنی و رفع کاستیهای موجود را دنبل کنیم. همچنین باید از ظاهرسازی در برنامهها پرهیز کنیم تا اقدامات ما تأثیرگذار باشند.
وی خاطرنشان کرد: آگاهی دینی زمانی مؤثر است که به رفتار عملی تبدیل شود. باید برای ایجاد معرفت عمیق تلاش کنیم و از ظرفیت افراد متخصص داخل و خارج استان برای آموزش و آگاهیبخشی به خانوادهها استفاده کنیم.
نماینده ولی فقیه در لرستان همچنین بر اهمیت شناسایی و حمایت از طلاب فعال در عرصه کودک و نوجوان تأکید کرد و افزود: برنامههای سند تحول بنیادین باید به مدارس منتقل شود و مدیران مدارس با وظایف خود در این حوزه آشنا شده و آنها را عملیاتی کنند.
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: دومین مسئله نیاز به بهبود کمی و کیفی نیروی انسانی مرتبط با این حوزه ها و سومین مسئله، ناهماهنگی میان خانواده، جامعه و مدرسه است که نیاز به طراحی برنامهها و هماهنگی بیشتر دارد.
سید عیسی سهرابی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز در این نشست به چالشهای اساسی در حوزه تربیت دینی و فرهنگی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: ما با چالشهایی روبهرو هستیم که باید برای رفع آنها بهصورت جدی برنامهریزی کنیم. زیرساختهای فرهنگی و پرورشی از جمله مساجد و کانونهای قرآنی، نیاز به تقویت دارند. باید تلاش کنیم شرایط بهتری برای تربیت دینی دانشآموزان فراهم شود.
وی با بیان اینکه به سه کلان مسئله بهطور ویژه نیازمند توجه در این زمینه است، بیان کرد: اولین مسئله کمبود زیرساختها و فضاهای فرهنگی پرورشی بوده برای مثال، سرانه مساجد در استان نسبت به بسیاری از استانها پایین است.
همچنین امین رسولی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش لرستان، گزارشی از اجرای تفاهمنامه در سال گذشته ارائه کرد و به چشماندازها و رویکردهای آینده پرداخت.
وی بر لزوم تقویت تعاملات میان آموزش و پرورش و حوزههای علمیه تأکید کرد و گفت: حمایت از فعالیتهای داوطلبانه طلاب و بهرهگیری از ظرفیت آنان در مدارس استان میتواند گامی مؤثر در ارتقای تربیت دینی و فرهنگی دانشآموزان باشد.
در راستای تفاهمنامه مذکور، اجرای طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) با استفاده از ظرفیت روحانیون و طلاب طرح تربیتی امین برای کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز مطرح شد. این طرح با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان، بویژه در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی طراحی شده است.
انتهای پیام