به‌مناسبت سالگرد انتشار روزنامه ایران

وزیر ارشاد: نمی‌دانیم که این خبرهای دلربا رسول راستین است یا پیامبر دروغین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: روزنامه ایران در آغازین سال‌های قرن جدید در حالی پا به سی و یک سالی می‌گذارد که عرصه رسانه بیش از هر زمان دیگری در آگاهی‌بخشی و هدایت افکار عمومی نقش‌آفرینی می‌کند. حجم انبوهی از اخبار و اطلاعات مفید و غیرمفید، درست و نادرست، با اهمیت و فاقد اهمیت در ظاهری جذاب و دلربا با یک حرکت سرانگشت در کسری از ثانیه مقابل دیدگان ما ظهور می‌کند و نمی‌دانیم که رسول راستین است یا پیامبر دروغین.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن یادداشت سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

«گذشت سه دهه از عمر انتشار روزنامه ایران، فرصت مغتنمی برای ارزیابی عملکرد این رسانه و مرور دستاوردها و شناسایی ناکامی های آن است.

در کشور ما، ایران، که به دلایل گوناگون عمر رسانه چندان بلند نیست، سی سال، عمر قابل اعتنایی برای یک مطبوعه به شمار می رود؛ آن هم روزنامه‌ای که وابسته به دولت است و بنا به رسم معمول جابه جایی دولت‌ها، دستخوش تغییرات مدیریتی می‌شود. اگرچه از یک منظر می‌توان رمز مانایی «ایران» را در همین وابستگی ناخواسته جستجو کرد، اما موارد نقض فراوانی می‌توان یافت که عملا وابسته بودن به دولت، مانایی و پایایی رسانه را تضمین نمی‌کند.

با این نگاه می‌توان ادامه حیات «ایران» را مرهون بهره‌گیری از نیروی متخصص رسانه در همه ادوار و آغوش باز آن در برابر تحولات عرصه رسانه دانست.

به بیان دیگر روزنامه ایران به‌رغم وابستگی به دولت، در دوره‌های مختلف نشان داده که نگاه نقادانه را سرلوحه رسالت مطبوعاتی خویش قرار داده است. روزنامه ایران، برای ایران و ایرانیان حرمت و شأن قائل است و با وجود اینکه تریبونی قابل اتکا برای دولتمردان به شمار می‌رود، اما رسانه یک طرفه و بلندگوی دولت نیست.

ایران شأن و جایگاه مطبوعاتی خود را بر ستون مخاطبان و خوانندگان خود استوار کرده و اگر چه کوتاه‌ترین راه برای بیان اقدامات و دستاوردهای دولت‌ها بوده، اما قضاوت چگونه پیمودن این مسیر را در منظر و مرآی مردم قرار داده است.

در واقع این مردم هستند که به مانایی ایران در سپهر رسانه‌ای کشور کمک کرده‌اند و اگر جز این بود، امروز شاهد سی سالگی این درخت تنومند رسانه‌ای نبودیم.

بر پایه این سرمایه اجتماعی ارزشمند و اعتماد مردم به «ایران»، لازم است مدیران این رسانه اقتضائات جهان ارتباطی امروز را به رسمیت بشناسند و در کنار آن از فناوری‌های نوین در بستر مجازی و قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی که امروزه به هوش مصنوعی هم تجهیز شده‌اند، در بالاترین سطح استفاده کنند.

ما امروز با نسل جدیدی روبرو هستیم که اگرچه حلاوت خاطرات انتظار کشیدن نسل ما در صف‌های طولانی مقابل دکه های مطبوعاتی و عطش دستیابی به آخرین خبرها از لابلای ستون های روزنامه را معنا نمی‌کند، اما انتظار دارد که رسانه ما تغییرات اجتماعی و تحولات ارتباطی را به درستی درک کرده باشد و به ذکاوت و هوش سرشار نسل جدید احترام بگذارد.

روزنامه ایران در آغازین سال‌های قرن جدید در حالی پا به سی ویک سالی می‌گذارد که عرصه رسانه بیش از هر زمان دیگری در آگاهی‌بخشی و هدایت افکار عمومی نقش آفرینی می‌کند. حجم انبوهی از اخبار و اطلاعات مفید و غیرمفید، درست و نادرست، با اهمیت و فاقد اهمیت در ظاهری جذاب و دلربا با یک حرکت سرانگشت در کسری از ثاینه مقابل دیدگان ما ظهور می‌کند و نمی‌دانیم که رسول راستین است یا پیامبر دروغین.

روزنامه ایران در روزگار جدید، همچنان باید بدرخشد؛ همچون نام بلندآوازه سرزمینمان که در تاریخ پر پیچ و تاب خود سربلند و استوار ایستاده است.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403110100424
  • خبرنگار : 71442