دکتر کیوان کاکابرایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شرایط کودکان از نظر توانمندی و ظرفیت متفاوت است، اظهار کرد: با این وجود میتوان گفت کودکان به طور میانگین تا سن ۳.۵ تا چهار سالگی تمام تعاملات، نیازها و مهارتهای فردی و اجتماعی را در خانواده کسب میکنند و نیاز چندانی به محیط بیرون از خانه ندارند.
وی ادامه داد: از این سن به بعد کودکان به تدریج نیازمند برقراری تعاملات فردی میشوند که برای پاسخ به این نیازها، حضور آنها در محیطهایی مانند مهدکودک و ارتباط با گروه همسالان ضروری میشود.
این روانشناس درباره اینکه آیا برای زمان مناسب ورود به مهدکودک بین دختر بچه و پسربچه تفاوتی وجود دارد، عنوان کرد: اگرچه شرایط دختربچه و پسربچهها تا حدودی متفاوت است، اما در این مورد هر دو آنها بعد از سن حدود ۳.۵ سالگی به تعاملات فردی و اجتماعی بیرون از خانواده نیاز دارند.
کاکابرایی به این موضوع که برخی والدین به جهت شاغل بودن ناگزیر به سپردن کودک خود به مهدکودک پیش از سن ۳.۵ سالگی و حتی در ماههای اول تولد میشوند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه آیا کودک قبل از ورود به سن ۳.۵ سالگی در مهدکودک آسیب میبیند یا نه نیز کامل به شرایط مهدکودک و شیوه نگهداری از او بستگی دارد.
وی از اهمیت آماده کردن کودک برای ورود به مهدکودک نیز یاد کرد و افزود: کودک باید مهارت نه گفتن، تابآوری، تبدیل مشکل به مسئله و حل آن و... را بیاموزد که چنین مواردی معمولا در کودکهایی رخ میدهد که شرایط خانوادگی آنها از نظر عاطفی مناسب بوده و والدین با یکدیگر نیز تعامل خوبی دارند و همین امر باعث میشود کودک ساختار روانی سالمی داشته باشد و برای ورود به مهدکودک نیز آماده شود.
کاکابرایی نکته دیگری که خانوادهها باید به آن توجه کنند را ساعاتی که کودک از مهدکودک برگشته و در منزل است دانست و اظهار کرد: لازم است والدین در ساعاتی که در منزل نزد کودک هستند، با او وقت بگذارنند و عدم حضور خود را در ساعات دیگر روز جبران کنند.
وی با بیان اینکه تنها حضور فیزیکی والدین کافی نیست، عنوان کرد: برخی والدین هنگام حضور در منزل میخوابند و یا به کارهای دیگر مشغول میشوند، در حالی که حتما باید با کودک خود وقت بگذرانند، زیرا در نهایت هیچکس جای پدر و مادر را برای کودک نمیگیرد.
این روانشناس از اهمیت فضای مناسب مهدکودک نیز یاد کرد و گفت: برخی مهدکودکها از بدو ورود کودک آموزشهایی مانند یاد دادن زبانهای خارجی و تکلیف دادن به او را آغاز میکنند که این امر کودک را اذیت میکند.
کاکابرایی معتقد است، مهدکودکها باید بر مواردی مانند بازی، مهارتهای فردی، مهارتهای زندگی و تعاملی و... هم متمرکز شوند.
انتهای پیام