شهردار منطقه ۲ تهران خبر داد

راه‌اندازی مسیر ۴۷ کیلومتری «زندگی» با عبور از ۵ بوستان پایتخت/ اعلام مسیرهای تردد دوچرخه سواران

شهردار منطقه ۲ تهران جزییات راه اندازی مسیر ۴۷ کیلومتری زندگی و عبور از ۵ بوستان پایتخت را تشریح کرد و گفت: در واقع این توسعه مسیرها به استراتژی شهری بدل خواهد شد و دیگر تنها یک پروژه صرف نیست.

مهدی صالحی در گفت وگو با ایسنا، در مورد جزییات راه‌انداری مسیر ۴۷کیلومتری «زندگی» با بیان اینکه ۵ بوستان اعم از بوستان فدک، بوستان ۱۳ هکتاری فاقد نام، پردیسان، فاز اول و فاز دوم نهج البلاغه در محدوده منطقه ۲ داریم که برخی از این بوستان‌ها مسیر دوچرخه سواری داشتند، گفت: این ۵ بوستان به یکدیگر متصل نبودند یعنی اگر در بوستان ۱۸ هکتاری فدک اگر شهروندی قصد دوچرخه سواری داشت تنها در یک رینگ ۲.۸ کیلومتری می‌توانستند دوچرخه سواری کند و یا در بوستان ۱۳ هکتاری یک رینگ ۲ کیلومتری برای دوچرخه سواری موجود بود و یا اساسا  شهروندان به دلیل عدم تجهیز در بوستان پردیسان اجازه دوچرخه سواری نداشتند؛ اما با اقداماتی که انجام داده‌ایم همه بوستانها را با اتصالات مخصوص همچون احداث دو پل، یک تونل و .... به هم متصل کردیم.

وی با بیان اینکه در فاز بعدی مسیر برای استفاده شهروندان تجهیز شد، ادامه داد: در طول مسیر اتصال این ۵ بوستان، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق اورژانس و ایستگاه های عرضه دوچرخه و اسکوتر که دستگاه‌های شارژ و تعمیر دوچرخه و اسکوتر در این ایستگاه‌ها نصب شده و در کل ۷۱ اقدام خرد و درشت در راستای تجهیز مسیر انجام شد و پیش بینی می‌شود که تا یک ماه آینده فرآیند تجهیز به اتمام می‌رسد و زمانی که برنامه تجهیز به اتمام برسد یک شهروند می‌تواند از ۱۳ ورودی که طراحی یکسانی دارد، وارد مجموعه شود و از دوچرخه برقی، غیربرقی و اسکوتر استفاده کند.

صالحی با تأکید بر اینکه این مسیر قابلیت این را دارد که شهروندان با استفاده از دوچرخه و اسکوتر به عنوان مد حمل و نقلی سبک تردد کنند، گفت: به عنوان مثال اگر شهروندی در میدان صنعت از مترو پیاده شود می‌تواند در ضلع جنوب شرق میدان و از ایستگاه، دوچرخه یا اسکوتر کرایه کرده و از این مسیر حرکت کند. همچنین می‌تواند به پونک دانشگاه یا مرکز خرید برود و این قابلیت ایجاد شده که در زمان اوج ترافیک، از دوچرخه استفاده کند و زمان سفر با دوچرخه از سفر با ماشین کوتاهتر است.

وی با بیان اینکه ۲۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و ۲۷ کیلومتر مسیر پیاده روی یکدست است و شهروندان هیچ خودرو و چراغ قرمزی را نخواهند دید، گفت: این مسیر ۴۷ کیلومتری از خیابان ایران زمین آغاز می شود و ورودی اول آنجا نصب شده است و با عبور از بوستان فدک، بوستان ۱۳ هکتاری فاقد نام، پردیسان، فاز اول و فاز دوم نهج البلاغه طی مسیر خواهند کرد.

صالحی با بیان اینکه احداث این مسیر پایان کار نیست؛ بلکه مقرر شده است تا مرتبا این مسیر توسعه یابد؛ بگونه‌ای که دو ماه بعد از بهره برداری از این مسیر، باید ۲۰ کیلومتر دیگر به این مسیر اضافه شود و از میان بوستان فدک مسیر به سمت برج میلاد توسعه یابد، ادامه داد: اساسا در نظر داریم تا دسترسی به برج میلاد که میان چهار بزرگراه اصلی قرار گرفته را برای مدهای حمل و نقلی سبک با ایجاد مسیرهای ویژه دسترس پذیر کنیم و شهروندان بتوانند به صورت پیاده و یا با اسکوتر و دوچرخه وارد برج میلاد شوند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه این مسیر، بعد از ایجاد مسیر به برج میلاد، این مسیر به گیشا و نهایتا به بوستان گفت‌وگو امتداد می یابد و در سال آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، بایستی این مسیر توسعه یابد؛ بگونه‌ای که از بوستان پردیسان مسیری ایجاد شود و به مرزداران متصل شود و بعد از آن به منطقه ۵ متصل شود. همچنین بعد از آن در افق طرح به محدوده بزگرراه شهید باکری برسیم و بعد از آن امتداد بوستان نهج البلاغه تا اکو پارک دیده شده است و در واقع این توسعه مسیرها به استراتژی شهری بدل خواهد شد و دیگر تنها یک پروژه صرف نیست، چراکه می‌خواهیم پلن حرکت حمل ونقل سبک در شهر ایجاد کنیم که این ایجاد مسیر در راستای توسعه دوچرخه سواری در شهر است و سعی کردیم مسیر خاص برای دوچرخه سواری ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ دی ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۳
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403102820145
  • خبرنگار : 71368