باقر امیری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه کاهش استرس و ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه وظیفه دستگاهها و نهادهای سیاستگذار آموزشی و تربیتی است گفت: هدف اصلی تهیه و تدوین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تسهیل روند و جریان نظام آموزشی و تربیتی دانشآموزان و کاهش استرس خانوادههای آنان است.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد سیاستگذار در حوزه تعلیم و تربیت کشور تلاش کرده با تصویب مصوبات، تسهیل کننده موانع و محدودیتهای تحصیل دانشآموزان باشد و آنها را از پیش روی بردارد افزود: فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش استفاده از توان فنی و کارشناسی فرهنگیان متخصص و با تجربه حوزه تعلیم و تربیت در جهت تدوین و تصویب مصوبات کمک کننده به استرس و اضطراب بوده است.
کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور سد بتونی برای توسعه یادگیری و حقوق شهروندی دانشآموزان است که باید به مرور زمان در هم شکسته شود تا دانش آموزان در مدارس با آرامش و بدون استرس، مهارتهای زندگی را یاد گرفته و با مسئولیتهای اجتماعی و حقوق شهروندی خود آشنا شوند ادامه داد: ریشه برخی از مسائل و مشکلاتی که در خانوادهها وجود دارد به خاطر مسئله کنکور است در صورتی که در کشور میتوان با تعدیل قوانین و مقررات بازدارنده از مهاجرت بسیاری از دانش آموزانی که برای تحصیل به کشورهای دیگر میروند، جلوگیری کرد.
امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش برای اینکه به ریل اصلی خود که همان آموزش مهارتهای زندگی و اصولی همچون چرایی و چگونگی زیستن در جامعه است، بازگردانده شود، نیازمند حمایت و پشتیبانی خانوادههاست تا این سد از میان برداشته شود گفت: در تهیه و تدوین طرحها و برنامههای آموزشی و تربیتی باید ضرورتهای اجتماعی و ظرفیتهای پذیرش از سوی جامعه در نظر گرفته شود. چرا وقتی اکثریت صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و خانوادههای دانش آموزان با طرح و برنامهای موافق نیستند، اجرا و باید باعث ایجاد استرس شد؟.
وی با اشاره به اینکه باید از تحمیل هزینههای اضافی بر خانوادهها پرهیز کرد افزود: توجه جدی به عامل پذیرش و عدم پذیرش هر طرح از سوی خانوادهها و دانشآموزان مهم است.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر فردی باید براحتی بتواند به حق طبیعی خود یعنی آموزش و پرورش که قانون برای او تعیین کرده دسترسی داشته باشد و نباید در این روند موانعی ایجاد شود ادامه داد: تنها راه کاهش استرس و اضطراب در خانوادهها و دانش آموزان تعدیل قوانین و مقررات دست و پا گیر آموزشی و تربیتی است.
امیری با بیان اینکه هیچ قانون بشری در این جهان وجود ندارد که نقصی در آن وجود نداشته باشد گفت: هر قانون و مقرراتی که توسط بشر تهیه و تدوین شود بدون شک دارای نقایصی است که در عمل آشکار میشود که در جهت رفاه و آسایش جامعه اصلاح و اعلام میشود. همه ما در برابر قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب میکند تبعیت میکنیم و اگر در عمل مشکلی در آن وجود داشته باشد با ارائه پیشنهاد و درخواست به مراجع قانونی با ذکر مستندات و دلایل منطقی برای اصلاح و لغو آن اقدام میکنیم.
وی با بیان اینکه بحث کنکور هم از این نوع موارد است که شاید زمانی کاربردی داشته ولی اکنون با توسعه جهانی و رشد حیرت انگیز فناوریهای روز دنیا اینکه بخواهیم برای تحصیل افراد جامعه محدودیت ایجاد کنیم یک چیز بی معنی است زیرا امروزه دانش آموزان به راحتی به انواع و اقسام آموزشها دسترسی دارند افزود: لازمه حذف کنکور تدوین قوانین و مقرراتی است که آموزش و پرورش را به ریل اصلی خود بازگرداند و سر و سامان گیرد.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه یک نکته مهم و اساسی که باید مورد توجه جدی قانونگذران و سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت قرار گیرد این است نباید مرجعیت مدرسه و کتابهای درسی و از همه مهمتر معلم زیر سوال برود چون با این کار تیشه به ریشه نظام تعلیم و تربیت زده خواهد شد عنوان کرد: سیاستگذاران حوزه تعلیم و تربیت باید سابقه معلمی داشته باشند و به قول معروف خاک خورده این حوزه باشند تا با آگاهی از شرایط و مقتضیات آموزش و پرورش برای دانش آموزان سیاستگذاری و قانونگذاری کنند.
امیری با بیان اینکه از کسی که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را درک و لمس نکرده است نباید انتظاری برای رفع مشکلات و معضلات آن را داشت اظهار کرد: یک سیاستگذار حوزه تعلیم و تربیت در وهله اول باید تجربیات معلمی داشته و متخصص امر تعلیم و تربیت باشد و در وهله دوم شناخت کافی نسبت به قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی داشته باشد تا بتواند باری از روی دوش آموزش و پرورش بردارد.
انتهای پیام