به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در همایش پتروکم با اشاره به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان، گفت: طبق این ماده، با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه، مشمول مزایای طرح شده در بند «ب» ماده ۱۱ این قانون نیز میشود.
وی اضافه کرد: همچنین بر طبق این ماده قانونی تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظفند کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی تشکیل دهند.
صالحی اضافه کرد: در بند «ب» ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان آمده است که معادل هزینه انجام شده برای فعالیتهای تحقیق و توسعه، به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکتها و مؤسسات متقاضی اعطا میشود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سالهای بعد کسر میشود.
معاون پژوهشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: مطابق این قانون درخواستهای اعتبار مالیاتی ارسال شد که درخواستهای تایید شده در سال ۱۴۰۲ در این زمینه به این شرح است:
* هزینهکرد کل اعلامی به مالیات بالغ بر ۱.۴ هزار میلیارد تومان
* پروژههای دارای پیشرفت بالغ بر ۹۳۱ پروژه
* سقف هزینهکرد در سرفصلهای مصوب بالغ بر ۴.۲ میلیارد تومان
* تعداد پروژههای تایید شده بالغ بر ۱۵۲۳ پروژه
* تعداد شرکتهای مشمول بالغ بر ۵۲۷ شرکت است که از این تعداد ۱۳۴ شرکت غیر دانشبنیان و ۳۹۳ شرکت دانشبنیان بودند.
معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به درخواستهای تایید شده اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۳، گفت: ۹۰ درصد از درخواستها تایید شده است. در سال جاری ۸۵ پروژه از سوی ۵۲ شرکت متقاضی ارسال شد که از این تعداد ۷۵ پروژه از سوی ۴۷ شرکت متقاضی تایید شدند.
سرفصلهای پذیرش هزینهکرد ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان
وی به بیان معیارهای تایید پروژه تحقیق و توسعه پرداخت و یادآور شد: پروژههای تحقیق و توسعه شرکتها برای برخورداری از اعتبار مالیاتی مطابق با معیارهای اعلام شده مطابق مفاد ۱ و ۶ آییننامه و ماده ۳ دستورالعمل اجرایی بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان ارزیابی میشود و با تأیید دبیرخانه، مشمول اعتبار مالیاتی خواهد بود. ارزیابی پروژهها بر اساس سه شاخص نظاممند، نوآورانه و فناورانه خواهد بود.
به گفته وی سرفصلهای هزینهکرد مورد پذیرش بر اساس دستورالعمل بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان به این شرح است:
* خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن: جزء سرفصلهای مورد پذیرش هزینهکرد تحقیق و توسعه نیست.
* هزینهکرد خرید و نگهداری خودرو: صرفا در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرتی پروژه به کار رود، به میزان استهلاک سالانه قابل تایید است.
* هزینه خرید ماشینآلات و تجهیزات: به میزان استهلاک سالانه به عنوان هزینهکرد تحقیق و توسعه قابل تایید است.
* هزینهکرد نیروی انسانی: صرفا نیروی انسانی مستقیم بخش تحقیق و توسعه مورد تایید است.
* هزینه خرید مواد اولیه و اجزا و قطعات: صرفا به میزانی که در پروژه استفاده شده است.
* هزینه خرید اقلام اداری مانند کامپیوتر، تلویزیون و مبلمان اداری: به عنوان سرفصل هزینهکرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش نیست.
* هزینه آزمونها و تستها: هزینه استانداردهای تخصصی محصولات و خدمات و هزینههای ثبت پتنت بینالمللی مورد قبول است.
سرفصلهای هزینهکرد قابل قبول اختصاصی همکاری فناورانه با دانشگاهها
صالحی به جزئیات سرفصلهای هزینهکرد قابل قبول در همکاریهای فناورانه دانشگاهها در آییننامه ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان اشاره کرد و در این باره توضیح داد: موارد قابل قبول در این بخش به این شرح است:
* هزینههای سربار دانشگاه: تا سقف حداکثر ۲۰ درصد مبلغ قراردادهای تحقیق و توسعه بین صنایع و واحدهای تولیدی و دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی و پژوهشی
* هزینههای راهبری و اجرای پروژه به مجری: حداکثر تا سقف ۲۰ درصد مبلغ
* هزینههای نیروی انسانی درگیر در پروژه: شامل حقوق و دستمزد نفرات تحقیق و توسعه شامل مجری پروژه، پژوهشگران پسا دکتری، دانشآموخته و دانشجوی دکتری، دانشآموخته و دانشجوی کارشناسی ارشد و بر اساس آییننامه استخدامی اعضای هیات علمی و غیر علمی مصوب هیات امنای مؤسسه و تعرفههای بنیاد ملی علم ایران به صورت سالانه تعیین میشود.
* هزینه تست و آزمون برای پروژه: بر مبنای تعرفههای خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی قابل پذیرش است. اگر در تعرفه نباشد با اعلام معاون پژوهشی مؤسسه و با تایید کارگروه، مشمول اعتیار مالیاتی خواهد بود.
* هزینه تجهیزات: پس از تایید دبیرخانه به میزان استهلاک سالانه از اولین سال مالی پس از نصب و راهاندازی تا سال پایان پروژه مشمول اعتبار مالیاتی است.
اعتبار مالیاتی سرمایهگذاری در طرحهای توسعه زیستبوم دانشبنیان
معاون پژوهشی وزیر علوم اضافه کرد: بر اساس تبصره ماده ۲ آییننامه اجرایی بند ت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان به منظور حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکتهای دانشبنیان، با رعایت موارد زیر تعیین مصادیق سرمایهگذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیست بوم نوآوری توسط شورا انجام میشود:
* هزینهکرد مرتبط با خرید زمین، ساختمان یا احداث آن و هزینههای عمرانی عمومی از قبیل تسطیح، دیوارکشی، محوطهسازی و راهسازی و خرید خودرو به عنوان سرمایهگذاری مورد تأیید نیست.
* سرمایهگذاری برای توسعه زیستبوم نوآوری اعم از آزمایشگاههای مرجع در دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورتی که مالکیت آن به دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد مربوط منتقل شود، از شمول این بند مستثنی است و هزینهکرد مرتبط با این بند نیز با تأیید شورا مشمول مصادیق سرمایهگذاری مورد تأیید این آییننامه است.
به گفته وی، شرکتهای سرمایهگذار مشمول این طرح شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، شرکتهای پذیرفته شده در بازار اول یا دوم فرابورس ایران و شرکتهای دارای سرمایه ثبتی به میزان یک سیام آخرین سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی میشوند.
ارتباط دانشگاه با صنعت
صالحی، واگذاری ۶۳ ماموریت ملی به دانشگاهها بر اساس اولویتهای پژوهشی استانی و برگزاری ۱۹۷۱ فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت در طول ۳ سال را از مصادیق توسعه ارتباط جامعه و صنعت دانست و گفت: در این همکاری تعداد قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت از ۳۰۳۵ قرارداد در سال ۹۳ به ۱۱۵۷۰ قرارداد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
به گفته وی مبلغ قراردادهای ارتباط جامعه و صنعت از ۳۳۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ به ۷۱۹۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
انتهای پیام