سرعتگیرها بر اساس قانون برای کاهش سرعت خودروها بهکار گرفته میشوند اما استفاده بیش از حد و وجود بیش از اندازه آن در بیشتر کوچهها و خیابانهای شهر یاسوج، سبب شده تا به یک سندروم خیابانی تبدیل شوند تا یک ابزار کاربردی؛ اما آیا وجود سرعتگیرها الزامی است؟
سرعتگیرها یا آرامسازها اشکال مختلفی دارند و از مدلهای مختلف پلاستیکی تا انواع بتنی و آسفالته تنوع دارند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد به خصوص شهر یاسوج عمدتا با آسفالت ایجاد میشوند که عموماً بدون استاندارد هستند، برخی از آنها همچون خاکریز بوده و موجب کاهش ایمنی کاربران جادهای میشوند.
وجود سرعتگیرها در خیابانها و جادهها اکنون نوعی راهکار برای جلوگیری از تصادفات شناخته میشود و شورای ترافیک شهرستانها در جهت کنترل سرعت خودروها اقدام به ایجاد سرعتگیر و آرامساز میکنند. اما آیا این تنها راه حل ممکن است؟
سرعتگیرها به دلیل مجبور کردن رانندگان به ترمزهای ناگهانی و امکان برخورد اتومبیل پشتی، در برخی مواقع معابر را برای اتومبیلها بیشتر خطرناک میکنند تا ایمن و به دلیل نامناسب بودن باعث ایجاد خسارت در وسایل نقلیه میشوند. همچنین سبب تاخیر در خدماتدهی وسایل نقلیه اورژانسی نظیر آمبولانس، آتشنشانی یا پلیس شده و از سوی دیگر وجود سرعتگیر غیراستاندارد خطر جدی برای راکبین موتورسیکلت و دوچرخه را به همراه دارد. بنابر نظر کارشناسان محیط زیست نیز، کمکردن سرعت وسیله نقلیه و شتابگیری مجدد آن علاوه بر بالا بردن مصرف سوخت و آلودگی صوتی، افزایش میزان ذرات آزبست ناشی از ترمزهای وسایل نقلیه را در محدوده پیرامون محل ترمز ایجاد میکند.
اما کارشناسان ترافیک و حملونقل شهری بر این باورند که سرعتگیرها باید در محلهایی نصب یا ایجاد شوند که دیگر هیچ راهی جز پیدایش سرعتگیر وجود نداشته باشد؛ در حقیقت اگر در مکانی نتوان با علائم و هشدارهای راهنمایی و رانندگی و یا بکارگیری از سامانههای نظارتی، سرعت خودروها را کاهش داد، وجود سرعتگیر بلامانع است و در غیر این صورت نباید سرعتگیر نصب یا ایجاد شود.
محمدی، یک شهروند یاسوجی ضمن ابراز گلایه از این موضوع میگوید: ایجاد سرعتگیرهای غیراستاندارد در جادههای شهری و روستایی در حقیقت اذیت و آزار مسئولان برای مردم است چراکه نه تنها باعث بروز خسارت به خودروهای مردم شده بلکه آسیبهایی به افراد نیز وارد میکند. در برخی مسیرها هنگام رفت، اثری از سرعتگیر نیست اما در مسیر بازگشت ناگهان سرعتگیر خلق میشود و جالب اینجاست که تا چندین خودرو و فرد آسیب جدی نبینند، مسئولان به دنبال استانداردسازی و حتی رنگآمیزی سرعتگیر جدید نخواهند بود.
وی افزود: مسئولان بجای نصب دوربین و به کارگیری از راهور در خیابانها برای کنترل تردد و سرعت، بلافاصله راحتترین و مضرترین راهکار را در وهله اول انتخاب کرده و ناگهان اقدام به ساخت یک سرعتگیر با آسفالت و بدون استاندارد میکنند.
امیری، شهروندی دیگر با بیان اینکه این اقدام مسئولان نوعی پاک کردن صورتمسئله است، گفت: اگر نصف مخارج ایجاد سرعتگیرها در کشور برای فرهنگسازی جامعه در زمینه راهنمایی و رانندگی، تردد و عبور و مرور خودروها و یا نصب سامانهها کنترل ترافیکی هزینه شده بود اکنون نیازی به ساخت و ایجاد سرعتگیر نبود.
وی عنوان کرد: سیستم کمکفنر خوردو با این تعداد بالای سرعتگیرها که برخی از آنها غیراستاندارد هستند با مشکل مواجه میشود و نیاز است که اقدامات لازم برای بهسازی این سرعتگیرها صورت بگیرد.
سرعتگیرهای غیراستاندارد و غیرضروری شهر یاسوج جمع آوری می شوند
کیوان آشنا، شهردار یاسوج در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در سطح شهر یاسوج حتی برای کوچه ها هم درخواست احداث سرعتکاه دارند.
وی افزود: سرعتگیر غیراستاندارد در سطح شهر یاسوج وجود ندارد برخی از شهروندان خودسرانه در معابر فرعی اقدام به سرعتگیر غیراستاندارد می کنند.
آشنا اظهارکرد: با وجود چنین سرعت گیرهایی در سطح شهر شاهد تصادفات سنگین و شبانه که منجر به فوت می شوند، هستیم.
شهردار یاسوج خاطرنشان کرد: هر جا مانعی ایجاد شود ترافیک ایجاد می شود، سرعتکاه برای کاهش سرعت احداث می شود که قطعا منجر به ایجاد ترافیک می شود، ما بعنوان شهرداری موافق این سرعتگیرها نیستیم بلکه با توجه به درخواست شهروندان و پلیس راهنمایی و رانندگی در شورای ترافیک مطرح و تصویب می شود و ما نیز مجری هستیم.
کیوان تصریح کرد: شهرداری در رابطه با سرعتگیرها و سرعتکاهها مجری است، به نحو احسن کار خود را انجام داده ایم و اقدام به آشکارسازی و رنگ آمیزی کرده ایم.
وی ادامه داد: تصویب احداث و ایجاد سرعت گیر و سرعتکاه به کمترین حد ممکن رسیده است، مواردی از قبل به تصویب شده که در بلوار بویراحمد و بلوار ابوذر که برخیها با سرعت ۱۳۰ تا ۱۴۰کیلومتر رانندگی می کنند، باید ایجاد شوند.
شهردار یاسوج تاکید کرد: پس از بررسی وضعیت سرعتگیرها و سرعتکاههای غیراستاندارد و غیرضروری سطح شهر یاسوج را جمع آوری خواهیم کرد.
سرعت گیر تنها ابزار فعلی پلیس برای جلوگیری از تصادفات
سرهنگ جابر پیوست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: شهرداری در حال رنگ آمیزی و آشکار سازی سرعتگیرها و سرعتکاههاست.
وی افزود: اگر سرعتگیرها نباشند روزانه شاهد تصادفات فوتی در سطح شهر خواهیم بود.
پیوست اظهارکرد: موافق استاندارد نبودن سرعت گیرهای سطح شهر یاسوج هستم، اما حتی اگر استاندارد هم نباشند جلوی سرعت را میگیرند و تنها ابزار فعلی ما که پایش تصویری نداریم، برای جلوگیری از تصادفات و کاهش سرعت، سرعتگیر است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرداری باید سامانه پایش تصویری ایجاد و راه اندازی کند که نیاز به این تعداد سرعتگیر در سطح شهر یاسوج نباشیم البته باید با کمک رسانه ها نیز نسبت به فرهنگ سازی در این زمینه اقدام شود.
گفتنی است که یکی از عواملی که سلامت رانندگان را به خطر میاندازد و باعث وارد کردن هزینههای زیادی به اتومبیلها میشود سرعت گیرها و سرعتکاههای جادهای میباشند. در استانهای مجاور مانند فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری تعداد این عوامل تهدید کننده سلامت کم شده است و به جای آنها وسایل الکترونیکی نصب شده است. متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد نه تنها تعداد آنها کاهش نیافته است بلکه در مواردی به صورت چند لایه نصب شدهاند و آسیبهای جسمانی مانند کمر دردهای مزمن و سایر بیمارهای عضلانی – اسکلتی و آسیبهای مغزی و ستون فقرات برای رانندگان ایجاد کرده، لازم است که شورای ترافیک استان این موانع را یا استاندارد سازی بکند و یا کلاً در جادههای درون شهری و برون شهری استان جمع آوری نماید.
طبق قانون ۷ ایمنی راهها و راهآهن نصب هرگونه مانع در محورهای اصلی مواصلاتی ممنوع است، در سایر محورها و معابر شهری نیز باید حداکثر ارتفاع سرعتکاهها و سرعتگیرها حدود یک اینچ معادل ۲.۵ سانتیمتر باشد.
انتهای پیام