مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان:

داستان و ادبیات، از ابزارهای ترویج صلح و دوستی است

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان گفت: جامعه‌ای که به نسل آینده می‌اندیشد به توسعه می‌رسد و یکی از ابزارهای رسیدن به توسعه، کتاب‌های داستان و ادبیات است. جامعه‌ای که به ادبیات گرایش و توجه داشته باشد، به صلح و آشتی و دوستی می‌رسد.

منیر همایونی امروز شنبه، ۲۲ دی در نشست فصلی فعالان حوزه کتاب در فرهنگسرای نوش آباد، اظهار کرد: ادبیات، روحیه صلح، آشتی، همدلی، همبستگی و آرامش را در جامعه ترویج می‌کند و کتاب یکی از ابزارهایی است که باید در جامعه ترویج کنیم که راه روشنی برای نسل آینده است.

وی افزود: آموزه‌هایی که در ذهن می‌نشیند، حتی اگر یک مصراع شعر باشد، سرمشق زندگی می‌شود. بنابراین داستانی که می‌خوانیم باید معنی آن را درک کنیم. درک مفهوم و معنی، مهم‌ترین کار در خواندن است تا به پرسشی که در ذهن اتفاق می‌افتد، پاسخ بدهد.

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان تصریح کرد: خواندن همراه با درک معنا و پرسش، منجر به تغییر نگرش می‌شود و در نتیجه زندگی و کیفیت زندگی تغییر می‌کند، جامعه را به پیشرفت می‌برد و باعث می‌شود که یک زندگی صلح آمیز در کنار هم داشته باشیم.

وی گفت: سواد کلاسیک و دانشگاهی ما را به جایی نمی‌رساند. درس را باید از اجتماع آموخت. تغییر نگرش باید به عمل و رفتار تبدیل شود تا در جامعه جاری و ساری شود. خواندن باید به پرسش، تغییر نگرش و تغییر رفتار منجر شود.

همایونی افزود: تغییر نگرش فردی باید به جمع تبدیل شود تا خرد جمعی اتفاق بیفتد. در حرکت جمعی، تبادل فکر و اندیشه و تضارب آرا اتفاق می‌افتد و نتیجه آن یک نظر واحد و یک باور مشترک است که یک راه و یک هدف انتخاب می‌شود.

وی اظهار کرد: فکر جمعی به خرد جمعی و تغییر رفتار جمعی منتهی می‌شود و عمل به هدف مشترک تغییر در جامعه را به همراه دارد و در نهایت، جامعه به توسعه می‌رسد، اما با پراکندگی به هدف نمی‌رسیم. در صحبت با یکدیگر، نقاط ضعف و قوت‌ روشن می‌شود.

برگزیده جایزه ترویج علم تصریح کرد: در فعالیت‌های جمعی، یک موضوع مطرح می‌شود، ولی پیگیری نمی‌شود. تشکل‌های مردمی باید در قالب کارگروه‌ها با یکدیگر در تعامل باشند. فعالیت‌های جزیره‌ای باید به پیوندهای اجتماعی برسد. هرچه بیشتر با هم باشیم، نیروی سازنده و خلاق جامعه بیشتر می‌شود.

وی گفت: گسترش شهرها و امکانات آن باعث کاهش جمعیت روستاها شده است باید به روستاها رفت و با گسترش کتابخانه‌های روستایی می‌توان برای رفع این کمبودها چاره‌اندیشی کرد. هرچه بیش‌تر کودکان را به کتاب‌خوانی جذب کنیم، می‌توانیم به کیفیت آموزش امیدوار باشیم.

همایونی تاکید کرد: گاهی افراد، مدرک دانشگاهی دارند اما تفکر خلاق و توسعه گرا ندارند. جامعه مدنی که عاشقانه در خدمت آموزش جامعه هستند باید نشاط و امید را در دل همه افراد جامعه بیدار کنند.

وی افزود: شوق به دانستن در همه افراد هست که باید به تفکر خلاق و خرد جمعی تبدیل کنیم. ما عادت به نوشتن نداریم چون خوب گوش نمی‌کنیم. پراکنده گوش کردن، مانع نوشتن است و ذهن را آشفته می‌کند. ذهن متمرکز می‌تواند بنویسد. کودکان و نوجوانان را به تمرکز ذهن هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: وضعیت تالیف نسبت به آثار ترجمه در کشور ما بسیار ضعیف است. هرچند که ترجمه می‌تواند جهان‌بینی ما را زیاد می‌کند و پلی است که ما را به جهان وصل می‌کند، اما نسبت آثار ترجمه زیاد است.

مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان بیان کرد: اگر نوجوان نویسنده را تقویت کنیم، آنها کتاب های ارزنده تولید می‌کنند که باید این عمل ترویج شود. کتابدار کتابخانه باید مخاطب خود را بشناسد تا بتواند کتاب خوب را به بچه ها معرفی کند.

همایونی تاکید کرد: نداشتن تمرین خواندن و نوشتن، یکی از علت‌های افت تحصیلی دانش‌آموزان است. بچه‌هایی که نمی‌توانند بخوانند، نمی‌توانند بنویسند و برای آنکه پیشرفت کنند باید کتاب داستان بخوانند.

این کنشگر حوزه کودکان اظهار کرد: گوشی تلفن، ذهن‌ها را پراکنده می‌کند و نمی‌تواند تمرکز کند. عادت به نوشتن از کودکی و استمرار آن باعث تمرکز ذهن بچه‌ها می‌شود و استمرار، مهمترین عامل برای نوشتن است و باید بچه‌ها را به نوشتن هدفمند تشویق کنیم.

وی گفت: استفاده از هنر برای جذب بچه‌ها به خواندن نتیجه می‌دهد. هر برنامه‌ای برای کودکان طراحی شود باید خانواده و جامعه را نیز در نظر گرفت تا عشق و علاقه او به خواندن بیشتر شود.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۲۲ دی ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403102216228
  • خبرنگار : 50260