«وحید اسلامی»، مدرس سینما و فیلمساز ایلامی در این نشست اظهار کرد: تبادل نظر و دورهمیهای اصحاب هنر و تولیدکنندگان محتوا در استان بسیار ضروری است؛ چون این فعالیت در استانهای دیگر از قبل آغاز شده است و میتواند منشأ حرکتهای روبهجلو در این زمینه باشد.
وی با بیان اینکه همه ما باید توجه داشته باشیم که چه چیزی را تحویل مخاطب میدهیم، تصریح کرد: برای هر محتوا باید داستان و قصه داشته باشیم و میزان استقبال از یک محتوا به نوع روایت داستان و قصهٔ آن بر میگردد.
این کارگردان ایلامی با تأکید بر اینکه اکثر روایتهای رسانههای رسمی ما کلاسیک است و کمتر با جوان ماجراجو و فعال امروز ارتباط برقرار میکنند، ادامه داد: این رویکرد با ذائقهٔ نسل امروز سنخیت کمتری دارد.
اسلامی تأکید کرد: برای نهادینه کردن موضوعات مهم اجتماعی چارهای جز تولید محتوا به روشهای نوین، جوانپسند و بخصوص استفاده از روایتهای نو نداریم که رسانههای ما در این زمینه بهشدت عقب ماندهاند و باید در این زمینه خود را بهروز کنند.
«حامد شاهامیری»، انیماتور ایلامی نیز اظهار کرد: به نظر من مشکل علاوه بر نبود سرمایه و امکانات تولید کسانی هستند که در این حوزه مسئول هستند؛ اما سررشته ندارند در راس هرم تولید محتوا هستند و درک درستی از این زمینه ندارند و نمیتوانند کمکی به پیشرفت تولید محتوا بکنند.
وی گفت: این افراد در بعضی موارد موجب تضعیف این بخش و از دستدادن سرمایه انسانی تولید محتوا میشوند و افراد بیشتری که در حرفه انیمیشنسازی و تولید محتوا هستند یا از ایران میروند یا برای کسب درآمد بهصرفه از طریق کارهای فریلنسری اقدام میکنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان حرفه انیمیشنسازی نیازی نمیبینند که بیمهری و نبود ذکاوت برخی مسئولان را تحمل کنند، تأکید کرد: این افراد معمولاً کارهای خود را برای حوزه خلیجفارس انجام میدهند و درآمد قابلقبولی هم کسب میکنند.
«علی آخی»، مدیر شتابدهنده آژمان و فعال در حوزه تولید محتوا، نیز در این نشست اظهار کرد: بزرگترین چالش ما در این زمینه امید است و این حجم از ناامیدی امروز پیشینهٔ اجتماعی دارد.
وی با تأکید بر اینکه از طرفی با دید ماشینی مسئولان مواجه هستیم و از طرف دیگر با نسلی مواجه هستیم که آموزش ندیدهاند و نیازمند آموزش در زمینههای مختلف است.
مدیر شتابدهنده تولید محتوا ادامه داد: جامعه امروز ما نیازمند نشاط است که باید در این زمینه فعالیت کنیم؛ چون نشاط اجتماعی راهحل بسیاری از مشکلات جامعهٔ امروز است.
«سعید رضایی»، از دیگر فعالان این حوزه اظهار کرد: تولید محتوا، مخصوصاً تولید محتوای فرهنگی زمانبر و هزینهبر است و باید نگرشها در این زمینه اصلاح شود و نگاه صرفاً دولتی در این زمینه موفق نخواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه مؤلفه بازار اقتصاد و عرضه است، گفت: محتوا با هر موضوعی باید بازار فروش داشته باشد و نگرش خود را به این سمت سوق دهیم و در محتوای خود به این موضوع توجه داشته باشیم. این فعال فرهنگی ادامه داد: امروزه به مدد فضای مجازی امکان بازنشر محتواهای تولید شده فراهم است؛ اما اولین نیاز بازار در این عرصه رسانه است که باید پایکار باشند تا بتوان هم به رسالت فرهنگی خود عمل کرد و هم بتوان در بازار نقش خود را ایفا کرد.
«دبستانی»، از دیگر فعالان این عرصه نیز با تأکید بر اینکه اصلیترین موضوع در زمینه تولید محتوا و فروش آن اعتماد است، گفت: باید با تولید محتوای درست و فنی اعتماد مخاطب و ذینفعان را جلب کنیم تا بتوانیم هم حرفهای کار کنیم و هم در بازار مؤثر باشیم.
«علی حیدربیگی»، رئیس خانه مطبوعات استان ایلام نیز در این نشست، اظهار کرد: هزاره سوم را بهدرستی عصر انقلاب ارتباطات و اطلاعات نامگذاری کردهاند عصری که فناوری اطلاعات و ارتباطات همه عرصههای عمومی و خصوصی زندگی بشر را بهصورت بنیادی دگرگون ساخته است.
وی با بیان اینکه فنّاوری جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی باعث افزایش بههمپیوستگی اقصینقاط جهان شده است، تصریح کرد: جهانی شدن شبکههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکلگیری سبک زندگی جهانی و جهانی شدن فرهنگ و هویت را نیز به دنبال داشته است.
رئیس خانه مطبوعات استان ایلام ادامه داد: کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان ساعات زیادی از اوقات فراغت و حتی زمان کاری خود را صرف حضور و استفاده از بستر شبکههای جهانی تولید و نشر محتوا میکنند و پیمایشهای میدانی نشاندهنده این واقعیت است که رسانههای مدرن مثل رادیو، تلویزیون و روزنامههای مهم که با هزینه و بوروکراسی سنگینی اداره میشدند و در نهایت مخاطب چند دهمیلیونی داشتند جای خود را به شبکههای اجتماعی دادهاند که میلیاردها نفر از جوامع و فرهنگهای مختلف را مخاطب خود قرار دادهاند.
حیدربیگی با تأکید بر اینکه وسایل و رسانههای ارتباطی نوین که از ویژگیها چون ارزان و در دسترس بودن برخوردار هستند در کسری از ثانیه حجم عظیمی از اطلاعات را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهند، تصریح کرد: سهولت استفاده از این ابزارها سبب شده که حتی افراد و شرکتهای کوچک نیز مجال فعالیت و تأثیرگذاری را پیدا کنند.
این فعال رسانهای با بیان اینکه در چنین فضایی محتوی به مهمترین کالا تبدیل شده است، ادامه داد: صنعت تولید محتوا در دنیای شبکههای اجتماعی به مهمترین و اثرگذارترین فناوری تبدیل شده است بهعنوان نمونه یوتیوب به بزرگترین، پرمخاطبترین شبکه اجتماعی محتوامحور تبدیل شده است تا جایی که برخی آن را بزرگترین دانشگاه تصویری جهان میداند تقریباً همه کاربران این شبکه محبوب جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود به آن مراجعه میکنند.
رئیس خانه مطبوعات استان ایلام تصریح کرد: اما متأسفانه در کشور ما و بهخصوص در استان ایلام هنوز توجه چندانی به این هنر - صنعت نمیشود و حتی بسیاری از سیاستگذاران که از آثار و نتایج فرهنگی و سیاسی محتواهای جهانی نگران هستند راه محدودیت را برگزیدند. سیاستهای محدودیتساز نتایج معکوس به بار آورده است؛ زیرا در خلاء حضور نهادها و کنشگران ملی این جریان اصلی و رقیب است که عرصه را به انحصار خود درآورده است.
حیدربیگی تأکید کرد: ضروری است که سیاستگذاران و تصمیمگیران ملی و استانی بهصورت جدی و با استفاده از نگاه و رویکرد علمی به این امر مهم و حیاتی توجه کنند. درصورتیکه اقدام اساسی را انجام ندهیم بازنده بزرگ عصر شبکههای اجتماعی خواهیم بود؛ زیرا نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان ما بهعنوان مصرفکننده خوشاشتهای محتوا در شبکههای اجتماعی بهصورت وسیعی در معرض محتوای تولید شده قرار دارند.
وی ادامه داد: ورود به صنعت تولید محتوی بهعنوان یک صنعت سبز نهتنها باعث ایجاد مشاغل نوظهور خواهد شد بلکه میتوان بر این بستر مباحث مربوط به هویت ملی، اندیشههای دینی و مسائل اساسی جامعه را در دستور کار قرار داد و سیاستمداران حوزه فرهنگی سیاسی و حتی امنیت ملی ایران بهصورت جدی علمی و به دور از فرضیات مبتنی بر توهم توطئه به سراغ استفاده از این بستر و ظرفیت حیرتانگیز بروند؛ چراکه تولید محتوا بهعنوان یک صنعت سبز نهتنها میتواند بستر مهمی برای مشاغل نوین و نوظهور باشد؛ بلکه نیازهای فرهنگی سیاسی و اجتماعی جامعه را نیز برطرف میکند.
رئیس خانه مطبوعات استان ایلام تصریح کرد: لازم است دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مراکز فرهنگی و سیاسی استان بهصورت جدی شیوهها و روشهای کهنه و منسوخ آگاهیبخشی و اطلاعرسانی را کنار گذاشته و به شیوهها و فناوریهای نوین رویآورند؛ بهعنوان نمونه در بحث مقابله با آسیبهای اجتماعی پیشنهاد میشود که دستاندرکاران ضمن عبور از مدیریت جزیرهای و گسیخته از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.
حیدربیگی تأکید کرد: آموزش مهارتهای نرم با استفاده از محتواهای تولید شده میتواند تابآوری افراد را تقویت کرد و باید بهجای شیوههای کلیشهای به روشهای خلاقانه و استفاده از زبان هنر از طریق تولید محتوا روی آورد و بدیهی است تأخیر در این اقدام هزینههای مادی و معنوی بسیاری را بر کشور استان تحمیل میکند که در بلندمدت جبرانناپذیر خواهد بود.
انتهای پیام