چرا نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان مدارس غیردولتی پایین است؟

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی و غیردولتی از قشرها و ضریب هوشی متفاوت هستند گفت: در این مدارس دانش‌آموزی گلچین نمی‌شود بنابراین دانش‌آموز زرنگ و تنبل در کنار هم قرار دارند به همین دلیل آمار نمرات امتحانات نهایی در این مدارس با مدارس خاص که همگی فرمت یکسان دارند، پایین‌تر است.

به گزارش ایسنا، با اعلام نتایج میانگین نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه دانش‌آموزان پایه دوازدهم بسیاری از ذهنیت‌ها به این سمت و سو کشیده شد که مدارس غیردولتی با توجه به دریافت شهریه باید عملکرد مناسب‌تر و آموزش باکیفیت تری را نسبت به سایر مدارس به خود اختصاص داده باشند اما آمارها عکس این امر را نشان داد. 

نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خردادماه برای مدارس دولتی عادی ۸.۹۶، برای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی ۱۰.۳۷، مدارس شاهد ۱۱.۰۹، نمونه دولتی ۱۴.۱۷ و سمپاد ۱۶.۱۴ بود و این یعنی عملکرد مدارس غیردولتی چنگی به دل نمی زند اما احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش نظری متفاوت با آنچه اعلام شده، دارد.

محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مدارس دولتی عادی و غیردولتی دانش‌آموزان با فرمت‌ها و قشرهای متفاوت حضور دارند و دانش‌آموزی گلچین نمی‌شود گفت: دانش‌آموز تنبل با مدرسه مشکل‌دار و دانش‌آموز زرنگ با مدرسه عالی در سطح مدارس دولتی و غیردولتی تحصیل می‌کنند، حتی در برخی مدارس دولتی عادی و غیردولتی تراز نمرات مدارس از نمرات مدارس سمپاد هم بالاتر است اما باید توجه داشت مدارس شاهد و سمپاد به عنوان مدارس خاص هستند و همگی از یک فرمت خاص و یک نوع فکر بهره‌ می‌برند.

وی در خصوص میانگین نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس غیردولتی افزود: وقتی سخن از میانگین می‌شود یعنی مدرسه‌ای نمره‌ای ۲۰ کسب کرده و مدرسه دیگر نمره پایین بدست آورده که باعث شده نمره خوب مدارس دیگر هم تحت تاثیر قرار گیرد، اگر همه مدارس نمره ۱۰ کسب کرده بودند خوب نبود اما چون میانگین اعلام شده پس نشان می‌دهد مدارسی هم عملکرد خیلی خوبی از خود نشان داده‌اند.

محمودزاده با بیان اینکه در کل این میانگین اعلام شده نشان می‌دهد همه مدارس ضعیف نیستند و مدارسی نمره‌های خیلی خوب و عددهای بالایی بدست آورده‌اند و برخی مدارس به دلایلی نمرات خوبی کسب نکرده‌اند گفت: یکی از کارهای وزارت آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها این است که این مدارس را شناسایی و جاهایی که ضعف وجود دارد تحلیل‌هایی انجام دهد.

وی با بیان اینکه ضعف اگر در دانش‌آموز است باید به طریقی حل شود و اگر ضعف در معلم وجود دارد مداخلات آموزش ضمن خدمت و نشست‌هایی برگزار شود افزود: گاهی ضعف در سوالات است که باید استانداردسازی انجام شود، همه این‌ها کارهای طبق روالی است که آموزش و پرورش هم در مدارس دولتی هم در مدارس غیردولتی انجام می‌دهد.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمار اعلام شده عملکرد خوبی را نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش یک تا دو نمره‌ای دانش‌آموزان نشان می‌دهد ادامه داد: درباره عملکرد هر مدرسه نسبت به مدرسه دیگر جای بحث وجود دارد که باید از آن جهت هم تحلیل انجام داد. باید آزمون استاندارد برگزار شود و نسبت به آزمون هم تحلیل و نسبت به تحلیل‌ها برنامه و مداخلات آموزشی هم در حوزه نیروی انسانی و هم در حوزه دانش‌آموز و برنامه درسی و سوالات و محتوا انجام گیرد.

محمودزاده با بیان اینکه معاونت مدارس غیردولتی در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به تفکیک رشته، کتاب، مدرسه، منطقه، استان و کشور تحلیل‌هایی را در حوزه مدارس خود انجام می‌دهد گفت: این تحلیل‌ها در اختیار مدارس، منطقه، استان گذاشته‌ شده تا حرکتی از سوی مدرسه، دانش‌آموز و معلم جهت ارتقاء انجام شود.

وی با بیان اینکه گاهی معاونت به این نتیجه می‌رسد که در منطقه‌ای، کتاب، معلم، دانش‌آموز دارای مشکل است افزود: نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی در کل کشور انجام شده که متفاوت است؛ گاهی نیاز است وزارتخانه نسبت به استانداردسازی سوالات اهتمام جدی داشته باشد که همه این‌ تلاش‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ دی ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403100805322
  • خبرنگار : 71955

برچسب‌ها