احمد خلیلی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه برخی از شرکتهای گردشگری چون نتوانستند خود را به روز کنند و از روشهای جدید برای جذب گردشگر استفاده کنند ورشکست شدهاند، بیان کرد: اگر نگاهها در جذب گردشگر تغییر نکند و وضعیت به همین منوال پیش برود دیگر گردشگری نخواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه باید امیدها را در صنعت گردشگری با حمایتها و تسهیل در صدور مجوزها افزایش داد، اظهار کرد: بدون شک با چند سال کار کردن و برنامهریزی و شناخت کامل از صنعت گردشگری که جزو صنعت اول جهان محسوب میشود میتوان تغییرات شگرفی را در کشور و به خصوص منطقه ترشیز ایجاد کرد.
این مدرس دانشگاه پیام نور تهران گفت: بعضاً گردشگر یا یک آژانس مسافرتی برای سفر به یک کشور خارجی از ماهها قبل باید برنامهریزی لازم را انجام دهد تا تمامی امکانات هنگام رسیدن به مقصد فراهم باشد و اگر هم به یکباره مشکلی در آن کشور پیش بیاید قطعاً کشور دیگری را انتخاب و جایگزین سفر خود خواهند کرد، اما مدتها زمان لازم خواهد برد تا دوباره کشور اولیه به عنوان یک مقصد گردشگری مدنظر گردشگران خارجی قرار بگیرد به همین دلیل باید شرایط لازم را فراهم آورد.
وی با بیان اینکه در منطقه کوهسرخ گردشگران خارجی داریم که به مقصد همین منطقه به دلیل طبیعت بسیار زیبایش و رویدادهای گردشگری وارد کشور و منطقه میشوند، بیان کرد: اگر میخواهیم شاهد حضور بیشتر گردشگران باشیم ضمن تغییر در روشها، باید شناخت از اهمیت صنعت گردشگری و همچنین دغدغه جذب گردشگر افزایش یابد.
خلیلی تبلیغات و معرفی درست منطقه را در جذب گردشگر بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: متأسفانه در برخی از شهرستانها تبلیغاتی برای معرفی جاذبههای گردشگری و نقاط دیدنی مختلف صورت نگرفته است و حتی یک کتابچه هم برای معرفی نقاط گردشگری و دیدنی ندارند.
وی با اشاره به اینکه برای تبلیغات گسترده و بازاریابی مؤثر باید با ادارات میراث فرهنگی تمامی شهرها و آژانسهای گردشگری و انجمنها تعامل داشت، اظهار کرد: گرچه بارها به مدیران میراث فرهنگی منطقه ترشیز کهن پیشنهاد داده شده که فعالان و آژانسهای گردشگری و اینفلوئنسرهای شبکههای مجازی را رایگان دعوت کنید و این منطقه را بهتر معرفی کنند اما متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
این فعال گردشگری در ادامه با اظهار تأسف از اینکه برای برگزاری یک رویداد گردشگری و به خصوص گرفتن مجوزهای لازم با مشکلات جدی مواجهیم، افزود: برخی مشکلات موجب شده که تعداد بسیار کمی از گردشگران را به منطقه بیاوریم به طوری که تعدادشان حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از فعالان این صنعت به دلیل برخی مشکلات در آوردن گردشگر از ادامه کار ناامید و منصرف شدند و دیگر تمایلی به فعالیت در عرصه گردشگری ندارند و کار و حرفه دیگری پیش گرفتهاند.
وی برخی قوانین سختگیرانه را از جمله عواملی دانست که هنوز نتوانیم در جذب گردشگر آن گونه که باید موفق باشیم، چون یک مقصد از نظر فرهنگی، تاریخی، ورزشی و هنری، تفریحی و ... باید برجسته باشد به همین دلیل رویدادهای گردشگری نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر دارند.
خلیلی اظهار کرد: در بسیاری از شهرهای خراسان رضوی مکانهایی به مراتب بهتر از کشورهای خارجی داریم اما چون متولیان، تبلیغاتی برای معرفی آنها نداشتهاند به چشم نمیآید.
وی گفت: طی تمامی این سالها همیشه از بسیاری مسئولان شهرهای خراسان رضوی به خصوص منطقه ترشیز که به لحاظ تاریخی از قدمت بسیاری برخوردار است خواستهام و پیشنهاد دادهام که برای معرفی این منطقه کهن و جذب بهتر گردشگر داخلی و خارجی ارتباطات گستردهای با جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان گردشگری ایران داشته باشند و با دعوت از بزرگان این صنعت گردشگری، ترشیز کهن را از این بنبست در بیاورند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
انتهای پیام