علیرضا صفوی در گفتوگو با ایسنا، آزمون سراسری کنکور را بزرگترین و مهمترین ابزار سنجش کشور دانست و افزود: قبل از انقلاب اسلامی حدود ۱۰ آزمون و بعد از انقلاب تاکنون ۴۷ آزمون سراسری برگزار شده است.
وی بر لزوم وجود کنکور در سیستم آموزشی کشور تاکید کرد و افزود: سیاست های توسعه پایدار برای تربیت نیروی انسانی و برای کشف استعداد نوجوانان و جوانان حتما باید یک روالی را سپری کند که کنکور بهترین مسیر برای این امر است ولی کنکور در هیچ جای دنیا تا این حد سختگیری، اضطراب و استرس ندارد. کنکور، پدیدهای برای دانشآموزان است که باید به شیوه درست و از راه منطقی با آن برخورد کنند.
صفوی، برنامه حذف کنکور از نظام آموزشی کشور را تشریح کرد و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و آموزش و پرورش دستور داد تا پایان برنامه پنجم توسعه(سال ۱۳۹۱) باید کنکور از نظام آموزشی حذف شده و امتحانات نهایی را جایگزین آن کند ولی وزارت آموزش و پرورش با آن مخالفت کرد.
وی تصریح کرد: با توجه به استقبال و رغبت عظیم دانشآموزان به رشته تجربی که حدود ۶۰ درصد داوطلبان کنکور در این رشته هستند، ما باید بتوانیم فرهنگ غالب را تغییر دهیم و یا کنکور دانشگاهی در این رشته ها را حذف کنیم.
وی با تشریح فرآیند سیاستگذاری سهمیه، وجود سهمیههای متعدد را سیاست نادرست آموزشی دانست و گفت: سهیمههای کنکور در سال ۱۳۶۱، دانشآموزان را به سه بخش آزاد، منطقهای و نهادها و در سال ۱۳۶۵ به پنج بخش آزاد، منطقهای، نهادها، خانواده شهدا و ایثارگران و در آخرین تغییرات سهمیهها به مناطق یک، دو و سه، خانواده شهدا، ایثارگران و تعداد زیادی از سهمیههایی که به مناطق خاص اختصاص دارد، تقسیم کرد که با وجود این سهمیهها، باز هم شاهد ناعدالتی در کنکور سراسری هستیم.
انتهای پیام