مجتبی پورعابد، مدرس توسعه فردی در نشست «روشهای یادگیری و مطالعه مؤثر در امتحانات» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان قم، برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت تعیین اهداف در روش صحیح درس خواندن و برنامهریزی منظم تأکید کرد و گفت: با برنامهریزی منظم، میتوانند زمان مشخصی را برای درس خواندن در نظر بگیرند و به تدریج عادتهای مطالعه مؤثری را ایجاد کنند. انتخاب زمانهایی که بیشترین تمرکز را دارید، بسیار مهم است.
پورعابد به تکنیکهای تقسیمبندی مطالب نیز اشاره کرد و گفت: قبل از شروع مطالعه دروس، مطالب را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید. با تعیین اهداف جزئی و تعداد صفحات یا فصولی که باید در هر زمان خوانده شوند، میتوانید درس خواندن را به شکل منظمی مدیریت کنید.
وی در ادامه به اهمیت استفاده از فنون زمانبندی پرداخت و گفت: فنون زمانبندی مانند تقسیم وقت برای مطالعه مطالب مختلف، تناوب بین درسها، استراحتهای منظم و استفاده از تایمرها برای تعیین زمان مطالعه میتوانند به شما کمک کنند تا بهرهوری بیشتری در درس خواندن خود داشته باشید.
پورعابد همچنین با اشاره به اهمیت تدوین برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه، اظهار کرد: دانشجویان علاوه بر برنامهریزی روزانه، باید یک برنامه هفتگی و ماهانه نیز برای درس خواندن تدوین کنند. با تعیین اولویتها، تعداد ساعت مطالعه در هر روز، هفته و ماه را تعیین و به تدریج به برنامه خود پایبند باشند.
وی بر اهمیت استراحت مناسب نیز تأکید کرد و افزود: نکته مهمی که درمورد زمان استراحت وجود دارد، این است که فرد در طول استراحت از پشت میز تحریر و صندلی خود بلند شود و در محیطی به جزء آنجا استراحت کند.
پورعابد به اهمیت تکرار و مرور مطالب نیز پرداخت و گفت: تکرار و مرور مطالب یکی از اصول اساسی در روش صحیح درس خواندن است. دانشجو پس از مطالعه اولیه، باید مطالب را مرور و تکرار کند تا آنها در حافظه بلندمدت تثبیت شود.
وی در پایان تأکید کرد: روش صحیح درس خواندن برای هر فرد تا حدودی میتواند متفاوت باشد که براساس تجربههای شخصی و نیازهایش میتواند کشف کند؛ بنابراین، تجربه و آزمون روشهای مختلف و پیدا کردن یک ترکیب مناسب از روشها برای افراد، بهترین راه برای بهبود کارایی درس خواندن و مطالعه خواهد بود.
انتهای پیام