به گزارش ایسنا، موضوع سواد مالی در سالهای اخیر، با توجه به گسترش فعالیتهای مالی در جامعه و پیچیدگی بازارها، اهمیت دوچندان یافته است. در دنیای امروز، افراد باید توانایی برنامهریزی مالی، سرمایهگذاری و مدیریت منابع خود را داشته باشند. این تواناییها بهویژه برای دانشجویان، که نهتنها مصرفکنندگان فعلی بلکه نیروی اقتصادی آینده هستند، اهمیت دارد. با این حال، بسیاری از دانشجویان با وجود تحصیلات عالی، فاقد درک کافی از مسائل مالی شخصی هستند. بهطور مثال، چگونه پسانداز کنند، یا چه تصمیمهایی به افزایش رفاه مالی آنان منجر میشود. این خلأ به این دلیل است که در بسیاری از سیستمهای آموزشی، تمرکز بر آموزشهای تخصصی است و مهارتهای مالی و اقتصادی کمتر مورد توجه قرار میگیرند.
از سوی دیگر، عدم سواد مالی کافی میتواند افراد را به تصمیمات مالی نادرست سوق دهد. این امر نهتنها بر زندگی شخصی آنان تأثیر منفی میگذارد، بلکه میتواند جامعه را نیز با مشکلات اقتصادی مواجه کند. در ایران، این مشکل به وضوح مشهود است؛ چرا که حتی با وجود افزایش تعداد دانشگاهها و دانشجویان، سطح سواد مالی عمومی جامعه همچنان پایین باقی مانده است. بنابراین، آموزش سواد مالی و اقتصاد به دانشجویان، نهتنها میتواند از مشکلات مالی فردی بکاهد، بلکه میتواند به بهبود رفاه مالی کل جامعه نیز کمک کند.
در این راستا، عزیزه پاشایی و سه تن از همکارانش از دانشگاه ارومیه، پژوهشی را با هدف بررسی تأثیر آموزش اقتصاد بر سواد مالی و تصمیمگیری دانشجویان انجام دادهاند. این تیم تحقیقاتی، تلاش کرده است تا نشان دهد چگونه آموزش اقتصاد میتواند به ارتقای دانش مالی دانشجویان و تغییر در شیوه تصمیمگیری آنان کمک کند. همچنین در این پژوهش، نقش وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانوادهها در تأثیرگذاری این آموزشها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
این مطالعه، به روش توصیفی و با استفاده از مدلهای آماری پیشرفته انجام شده است. محققان، از میان ۱۶۳۲ دانشجوی دانشگاه ارومیه، ۳۱۳ نفر را به روش تصادفی انتخاب کردند و پرسشنامههایی در زمینه سواد مالی، ترجیحات ریسک، باورهای اجتماعی و وضعیت اقتصادی خانوادههای آنان توزیع کردند. سپس، با استفاده از نرمافزارهای آماری پیشرفته، نتایج را تحلیل و ارزیابی کردند.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که آموزش اقتصاد، تأثیر مثبت و قابل توجهی بر سواد مالی دانشجویان دارد. به بیان ساده، دانشجویانی که این آموزشها را دریافت کردهاند، در مدیریت مالی، برنامهریزی برای آینده و تصمیمگیریهای مرتبط با پول و سرمایهگذاری، عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. همچنین مشخص شد که این آموزشها میتوانند به تقویت ترجیحات ریسک و باورهای اجتماعی دانشجویان نیز کمک کنند.
بهطور جالبی، نقش وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده نیز در این پژوهش پررنگ بود. دانشجویانی که از خانوادههایی با وضعیت اقتصادی بهتر و تحصیلات بالاتر بودند، بهرهمندی بیشتری از آموزشهای اقتصاد داشتند. این موضوع نشان میدهد که پیشینه خانوادگی، نقش مهمی در تأثیرگذاری آموزشهای اقتصادی بر سواد مالی و تصمیمگیری دارد.
این یافتهها نشان از آن دارند که آموزش اقتصاد، فراتر از یادگیری مفاهیم نظری، میتواند به بهبود زندگی عملی دانشجویان کمک کند. آنها نهتنها در مدیریت زندگی شخصی و مالی خود موفقتر عمل میکنند، بلکه به اعتمادبهنفس بیشتری در مواجهه با مسائل اقتصادی دست مییابند. همچنین، این پژوهش نشان میدهد که ایجاد دورههای آموزشی اقتصاد در دانشگاهها، میتواند ابزاری مؤثر برای بهبود مهارتهای مالی و اقتصادی جوانان باشد.
قابل ذکر است این یافته های علمی ارزشمند در فصلنامه «پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی» که زیر نظر مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی فعالیت میکند، منتشر شده اند.
انتشار چنین پژوهشهایی، بی شک میتواند راهنمایی ارزشمند برای سیاستگذاران آموزشی باشد تا از طریق تغییر در محتوای درسی دانشگاهها و برگزاری دورههای آموزشی، نسل آینده را برای مواجهه با چالشهای اقتصادی آماده کنند.
انتهای پیام