به گزارش ایسنا، علیرضا جهانگیریان در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه حدود ۴۲ سال قبل وارد این دانشگاه شدم، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر خانه دوم من است و در آن زندگی کردیم. بنابراین وظیفه خود می دانم اگر کاری از دستم بر می آید برای این دانشگاه انجام بدهم.
وی در ادامه محورهای اصلی حوزه آموزش دانشگاه صنعتی امیرکبیر را تشریح و تصریح کرد: حضور بنده در دفتر مطالعات راهبردی دانشگاه موجب شد دید کلانی نسبت به مسائل آموزشی دانشگاه بدست بیاورم. بنابراین به کمک همکارانم برنامه هایی را تدوین کردیم و تلاش می کنیم این برنامه های راهبردی را به مرحله اجرا در بیاوریم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: یکی از محورهای کلیدی که در برنامه ای که برای این معاونت مدنظر است اینکه بتوانیم ذی نفعان اصلی آموزش را نسبت به خدماتی که دانشگاه ارائه می دهد راضی کنیم. ذی نفعان اصلی نیز اول دانشجوست. آنها باید از این فرصت چهار، پنج یا دو ساله ای که در دانشگاه دارند احساس رضایت داشته باشند. نه اینکه درخواست غیرمنطقی یا غیرعقلایی مطرح کنند، بلکه اگر فرض کنیم دانشجو فرد عقلایی است، باید پس از فارغ التحصیلی نیز دید مثبتی از دانشگاه داشته باشد.
جهانگیریان تاکید کرد: از نظر تاریخی شکل غربی دانشگاه که از قرن ۱۲ ایجاد شد. در دانشگاه بولونیا در ایتالیا که به نوعی در قرون وسطا وابسته به کلیسا بود وظیفه تربیت مدرس داشت یعنی افرادی که در آن مرکز درس می خوانند به شهرهای دیگر می رفتند و علوم را گسترش می دادند. پس از آن با گسترش علوم نیاز به تخصص احساس شد در نتیجه دانشگاهها تربیت متخصص در شاخه های مختلف را بر عهده گرفتند.
این استاد دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در قرن ۱۸ تحولی در دانشگاه هومبولت آلمان اتفاق افتاد این بود که وظیفه تحقیق از دانشگاه ها خواسته شد، بنابراین دانشجویان باید محقق نیز می شدند یا برخی فارغ التحصیلان این وظیفه را برعهده می گرفتند. در قرن ۲۱ با ورود دانشگاه ها به نسل سوم انتظار از این مراکز فراتر رفت و از آنها خواسته شد تا کارآفرین تربیت کنند. البته این به معنی کنار گذاشتن دو مسئولیت قبلی دانشگاه ها نیست بلکه ترکیبی از این نوع تربیت های مختلف در دانشگاه باید وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هنوز یک مسیر واحد برای فارغ التحصیلی داریم. این در حالی است که در دانشگاه های دیگر دنیا مسیرها و شاخه های مختلفی برای آموزش وجود دارد. به طوریکه بر اساس نیاز جامعه دوره ها و عناوین دوره ها تحصیلی متنوع تر شده است. بنابراین ما هر روز با افرادی در کلاس درس مواجه هستیم که اهداف مختلفی در اذهان آنها وجود دارد اما ما یک برنامه برای آنها تعریف کردیم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: متاسفانه ما در دانشگاه های خود تعداد ۱۴۰ واحد کارشناسی و ۳۲ واحد دوره ارشد را با یک سرفصل ارائه می دهیم. اگر چه اخیرا در دوره کارشناسی تنوعی ایجاد شده است در این مسیر باید بیشتر تلاش کنیم تا دانشجو علم خود را متناسب با نیاز بازار تجهیز کند. بر این اساس باید در صورت لازم سرفصل ها و دوره های آموزشی ما مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی صنعت و جامعه را ذی نفعان دوم آموزش دانشگاه ها دانست و گفت: نباید از این بخش ها نیز غاقل شویم بلکه باید بررسی کنیم که آیا برآورد صنعت و جامعه از دانشگاه مثبت و قابل قبول است یا نه.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: علاوه بر دوره های استاندارد کارشناسی، ارشد و دکتری که در دانشگاه ها دایر است، سال ها است که بخش صنعت ابراز می کند ما نیاز به آموزش ها، دوره های تکمیلی و کوتاه مدت داریم. اگر ما به این موضوع بی اعتنا باشیم قطعا نقشی که سال های قبل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای خود ترسیم کرده بود را از دست خواهد داد. بر این اساس باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم.
جهانگیریان ادامه داد: راه اندازی دوره های کوتاه مدت در دانشگاه ها طی سال های اخیر بیشتر از سوی صنعت درخواست می شود. چرا که صنعت نمی تواند دانشجو ۴، ۵ یا ۶ سال فارغ التحصیل شود بلکه علاقمند است کارشناسان را با یک سطح علمی ارتقا دهد تا نیازهای خود را برآورده کند. بنابراین راه اندازی دوره های کوتاه مدت در دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر خواهد شد.
انتهای پیام