امین جعفری امروز دوم دیماه در کارگاه «تبیین نقشههای شوم دشمن و جنگ شناختی در حوزه زنان» که در سالن اجتماعات دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان برگزار شد، بیان کرد: همه قبول داریم که جنگ شناختی رخ داده است؟ اما مهم این است که بدانیم در کجا و چه مرحلهای از این جنگ قرار داریم؟ اسیر، شهید و مجروح این جنگ چه کسانی هستند؟
وی دنیای رسانه را عجیب و پیچیدهتر از گذشته عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر شبکه فارسی زبان «TRT ترکیه» راهاندازی شد؛ باید هوشیار باشیم که این شبکه با هزینههای هنگفت برای رسیدن به چه هدفی راهاندازی شده است؟
سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان در ادامه با بیان اینکه برای تحکیم بنیان خانواده و مبارزه با جنگ شناختی باید یک سری اقدامات صورت گیرد، تاکید کرد: یکی از این اقدامات گفتگوی و به ویژه گفتوگوی چهره به چهره است که بر اساس شاخصها و معیارهای ارزشیابی بسیار اثربخش و تاثیرگذار است.
جعفری با اشاره به سخنی از نادر طالبزاده شهید تبیین، بیان کرد: وی در مصاحبه با شبکه سه در سال ۱۳۸۳ بیان کرد «در یک جنگ رسانهای قرار داریم که پیاده نظام ما با افسران ارتش بیگانه مواجه است» و این قابل توجه است که امروز در عرصه رسانهای در حال مقابله هستیم تعادل برقرار نیست و میدان رسانه نابرابر است.
وی به سه قسمت اصلی جنگ رسانهای (تکنیک، تاکتیک و استراتژیک) اشاره داشت و با بیان اینکه ماندگاری تکنیک در جنگ شناختی معمولا سه ماه است مثل گرانی یک کالای اساسی مردم، تکنیک به دنبال جهتدهی اذهان عمومی است؛ ماندگاری تاکتیک بین ۵ تا ۱۰ سال است و اتفاقاتی که بر اساس آن رخ میدهد چندین سال کشور را درگیر خود میکند، خاطرنشان کرد: یکی از خطرناکترین قسمت تاکتیک است مثل مساله حجاب؛ دشمن براساس این مقوله میگوید با ارزشهای بیگانه همگرا و با ارزشهای خود واگرا شوید و چنانچه فردی را ببینید که قبلا نماز میخواند و امروز تفکراتش تغییر کرده یعنی اسیر این تاکتیک جنگ شناختی شده است.
سرپرست اداره فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با بیان اینکه غرب از ابزارهای رسانهای به صورت تخصصی و دقیق در رستای اهداف خود که همان تغییر ذائقه و سبک زندگی افراد است استفاده میکند، اضافه کرد: استراتژی جنگ شناختی به این معناست که در هر کشوری ذائقه مخاطب را بر اساس فرهنگ، عقاید و باور بررسی میکنند و بر اساس قالبهای رسانهای به آن ضریب میدهند و با شناخت نقاط ضعف، قوت بسیار ظریف و موشکافانه تولید محتوا میکنند.
جعفری با بیان اینکه تولیدات محتوای غرب را سلبریتیها در اذهان ما بازسازی میکنند، تاکید کرد: باید در ابتدا باور کنیم دشمن وجود دارد و سپس به بررسی نقشههایش بپردازیم؛ متاسفانه برخی از افراد هنوز باور به وجود دشمن ندارند!، رسانه به اندازه اقیانوس وسیعی است که عمقی به اندازه یک سانتیمتر دارد و تعبیر این سخن این است که اطلاعات فراوان و تحلیل کم است.
این مدرس سواد رسانهای مهمترین چالش اصلی کشور را به تعبیر مقام معظم رهبری چالش ذهنی بیان کرد و با اشاره به اینکه امروز در یک مملکت شیعی و اسلامی زندگی میکنیم که مساله پوشش آن پیشینهای دارد در دوران هخامنشی و امروز باید بیائیم بگوئیم حجاب خوب است و این جای بحث و سوال دارد، تصریح کرد: قبل از رسانهشناسی باید خودمان را بشناسیم و سپس و به راهبردهای مقابله با آنان بپردازیم؛ هرچند در استفاده از ابزار رسانهای قابل قیاس با ابرقدرتهای رسانهی نیستیم اما تلاش خود را کنیم.
انتهای پیام